2021-05-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du kan ju fundera på vilka vi har vaccinerat.
https://covidstatistik.se/vaccinationer#andel-av-aldersgrupper-vaccinerade
Sen kan du ju fundera på om det påverkar dödligheten med tanke på genomsnittsåldern på de som dör. Du kan ju också fundera på varför trycket på vården är fortsatt skyhögt i Sverige om det är så att vi inte skulle ha någon smitta. Analysen är faktiskt inte jättesvår om du tänker till en smula.

Du kan väl ta en lite koll på hur det ser ut i andra länder avseende inlagda är du snäll.
Du får några små tips av mig här.

IVA.

Tyskland 3594
Belgien 562
Frankrike 3631
Sverige 253

Din slutsats av dessa siffror?
Fortfarande Sverige som har högst FAKTISK smittspridning i Europa?
Citera
2021-05-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Avdelningen whataboutism men om jag spelar med i fokusförflyttningen:

Oberoende analys har visat att det inte finns indikationer på att överdödligheten på äldreboenden under våren 2020 skilde sig åt beroende på om de drevs i kommunal- eller privat regi.
https://www.sironagroup.se/wp-content/uploads/2020/11/analys-av-skillnader-i-overdodlighet-mellan-aldreboenden-i-privat-och-kommunal-regi.pdf

I vissa regioner som i Uppsala län var dödligheten högre på kommunala boenden än i de privata.

Så hur man än vänder och vrider på det så är det regeringen och Folkhälsomyndigheten som har brustit genom sena åtgärder och misslyckats med att minska smittspridningen tillräckligt mycket.

Håller med om att regeringen/FHM skulle ha gjort mera rejäla saker i början, med facit i hand. För egen del vidtog jag betydligt hårdare åtgärder för mig och min familj som vi hittills följt under pandemin och peppar peppar har vi klarat oss än så länge. Nu har vi vuxna också fått vår första spruta.

Nåväl, vi fick in mkt smitta i landet utan att vi visste om det beroende på våra utlandsresor där i slutet på februari 2020 under sportloven (inte bara från Alperna) utan från flera delar av världen.

Lägg därtill att vi till skillnad mot våra nordiska länder har haft en smittmotor i våra 50-60 ghetton där ca 500-600.000 icke-integrerade människor bor. Dessa kan/vill/förstår inte att skydda sig, beroende på en mängd faktorer såsom religion, trångboddhet, kultur, livssyn, intelligens o s v. De som arbetar av dessa gör det inte sällan inom vård och serviceyrken = träffar mycket gamlingar.
Sveriges ambitioner av att vara en humanitär stormakt har kostat många människors liv. Äldre och svaga svenskar, samt många invandrare också.
Vi kan väl dock slå oss för bröstet och säga att vi har räddat 100.000-tals fler liv än våra grannar som inte tillnärmelsevis släppt in så många människor från krig och terror som vi sista 10-15 åren.

Sveriges beredskap och dåliga äldreomsorg har också kostat.
Svenskens frihetstörst och lättkränkthet har också kostat, då ca 10 - 20% skitit i restriktioner, och det är en tillräcklig massa för att också sprida viruset.
Senast redigerad av Neverever31 2021-05-22 kl. 10:35.
Citera
2021-05-22, 10:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror det är viss ”överrapportering” i denna siffra också.

Halland tex har ju sedan flera dagar tillbaka 0 inlagda på iva, medans SIR rapporterar 3 st fortfarande.

Det kan ju vara så att Halland har 0 "egna" IVA-vårdade men vårdar åt andra regioner.

Halland hjälpte länge Jönköping med IVA. Inte nu längre. Nu har Jönköping istället patient(er) från andra regioner men själva rapporterar (på regionens hemsida) man bara de som är inlagda och kommer från den egna regionen. SIR skiter ju dock i var patienten bor utan visar var de vårdas.
Citera
2021-05-22, 10:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det är kul att du vänder och vrider i stället för att ge upp. Minskningen 4 veckor efter jul då hänvisar du helt plötsligt till ned gången i vården men våren 2020 och 2021 då spelar nedgången i vården i April ingen roll.

Du svarde inte på mitt förra inlägg (för du kan inte) angående smittspridningen.
En gång till, smittan vände:
2 veckor efter skolstängning våren 2020 (fel)
0 veckor efter skolstängning julen 2020
9 veckor innan skolstängning våren 2021

Och så har vi då inlagda på sjukhus, det vände:
5 veckor innan skolstängning våren 2020
2 veckor efter skolstängning julen 2020
7 veckor innan skolstängning våren 2021

Så få höra nu hur detta hänger ihop med skolan

Sen har du fel den största sociala arenan vi har i Sverige är våra arbetsplatser inte skolan.
Ge dig nu, smittan sprids såklart i skolan också men det syns tydligt att den smittspridningen inte påverkar nämnvärt i det stora hela.

De som jobbar inomhus i kontorsmiljö jobbar hemma i stor utsträckning. Därmed är skolan den största sociala arenan. Glöm heller inte bort att skolan är en arbetsplats för hundratusentals vuxna. Titta på skolstängning +4 veckor. Titta på skolöppning 4-6 veckor. Jag tycker det är jättetydligt att det finns ett samband mellan smittspridning och skolan.
Citera
2021-05-22, 10:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Ja, spridningen har varit intensiv på skolorna. Men vem bryr sig, man blir ju knappt sjuk av viruset. Det är en extremt mild sjukdom för folk utanför riskgrupp. För folk i riskgrupp är det värre, men för folk utanför riskgrupp så ger influensa värre symptom. Standard är ju ett par dagar mild feber av covid. Influensa brukar ge högre feber under längre tid.

Problemet med hög smittspridning på skolorna är ju att de driver runt smittan i hela samhället. Den stannar inte i skolan och bland eleverna. De tar hem smittan till sina föräldrar som mycket väl kan vara i riskgrupp själva. Dessutom kan många av föräldrarna vara sysselsatta inom vård och omsorg och smitta utsatta personer på sjukhus, på äldreboende, på vårdhem etc etc.
Där jag bor har man stundtals tvingats stänga delar av skolorna, ibland hela, ibland bara högre årskullar, då smittspridningen har varit så hög.

Ett riktigt svårt influensaår bedöms cirka 1500 personer dö. Nu har vi 10 gånger så många döda i covid. Därtill överbelastade vårdmottagningar, både vanlig sjukhusvård och IVA. Även om de flesta inte dör, är det tillräckligt många som blir svårt sjuka för att det ska vara ett jätteproblem.
Citera
2021-05-22, 10:42
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
De som jobbar inomhus i kontorsmiljö jobbar hemma i stor utsträckning. Därmed är skolan den största sociala arenan. Glöm heller inte bort att skolan är en arbetsplats för hundratusentals vuxna. Titta på skolstängning +4 veckor. Titta på skolöppning 4-6 veckor. Jag tycker det är jättetydligt att det finns ett samband mellan smittspridning och skolan.

Det är ungefär 25% av arbetskraften som jobbar hemma. Du verkar tro att alla arbetsföra är kontorsnissar.

Även om 25% jobbar hemma är återstående 75% vida större än skolan. Skolan är därför inte den största sociala arenan och du har fel igen. Det är helt makalöst hur du håller på och gång på gång visar hur aningslös du är.
Citera
2021-05-22, 10:46
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Kom igen ni IMBILDEN svara på frågan i stället.

Citera
2021-05-22, 10:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du kan väl ta en lite koll på hur det ser ut i andra länder avseende inlagda är du snäll.
Du får några små tips av mig här.

IVA.

Tyskland 3594
Belgien 562
Frankrike 3631
Sverige 253

Din slutsats av dessa siffror?
Fortfarande Sverige som har högst FAKTISK smittspridning i Europa?

Kan ju säga något om folkmängden i de olika länderna också, samt kapaciteten inom IVA-vården. I Tyskland bor det 85 miljoner invånare och de har en mycket bättre utbyggd intensivvård. I Sverige skulle aldrig 3594 personer kunna ligga inlagda på IVA samtidigt. Faktum är att inte ens 1000 personer skulle kunna göra det, för det finns inte ens platser. Dessutom används IVA även för andra patienter, inte bara covid19, så sannolikt går Sverige i taket någonstans runt 400-500. Något som också bevisats av att när IVA ligger nära taket i Sverige, är det fler personer procentuellt som avlider på IVA i Sverige. Ett tydligt tecken på att man kört i taket och inte förmår ge bästa vård till patienterna. Det är klart skrämmande!
Citera
2021-05-22, 10:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det är ungefär 25% av arbetskraften som jobbar hemma. Du verkar tro att alla arbetsföra är kontorsnissar.

Även om 25% jobbar hemma är återstående 75% vida större än skolan. Skolan är därför inte den största sociala arenan och du har fel igen. Det är helt makalöst hur du håller på och gång på gång visar hur aningslös du är.

Nej, jag har inte fel. De som inte jobbar hemma har i stor utsträckning jobb där det faktiskt går att socialt hålla avstånd. Grovarbetare, byggare, servicefolk etc etc. Sedan finns det förstås personal där det är svårt att hålla avstånd. Inom vården exempelvis, men det är inte EN social arena utan flera stycken. Har du förresten någon källa till att det "bara" är 25% av arbetskraften som jobbar hemma. Jag tror det är betydligt fler.
Citera
2021-05-22, 10:55
Medlem
Media och deras hets är den riktiga pandemin. Ni måste slappna av
Citera
2021-05-22, 10:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Kom igen ni IMBILDEN svara på frågan i stället.

Jag förstår inte ens dina frågor. Har du fått för dig att jag skulle skrivit att smittan VÄNDE först i och med skolstängningen vid sommarlovet förra året? Det har jag aldrig hävdat. Jag har skrivit att smittan procentuellt sätt minskade mest i och med skolstängningen. Jämför gärna vecka 29 med vecka 27. Men om du ändå tror på att smittminskningen berodde på varmare väder.
Vad har du då för förklaring till den stora smittminskningen som inträffade alldeles veckorna efter årsskiftet (när eleverna haft 3-5 veckors jullov). Många hade ju förlängt jullov, framförallt på högstadiet. Vad fick smittan att falla så kraftigt i januari, för att därefter ta fart igen? Blev ju en jättedipp i smittspridningen där.

Om du omöjligen tror att barn och unga driver på smittan i samhället. Vad är då din förklaring till att smittan alltid tycks minska 3-5 veckor efter det att barnen har längre skollov? Slumpen? Vädret kan vi nog skippa som förklaring, för annars borde ju inte smittan ökat igen under feb-mars. Dessutom sprids ju smittan som en löpeld i mycket soliga och varma länder.
Citera
2021-05-22, 11:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Nej, jag har inte fel. De som inte jobbar hemma har i stor utsträckning jobb där det faktiskt går att socialt hålla avstånd. Grovarbetare, byggare, servicefolk etc etc. Sedan finns det förstås personal där det är svårt att hålla avstånd. Inom vården exempelvis, men det är inte EN social arena utan flera stycken. Har du förresten någon källa till att det "bara" är 25% av arbetskraften som jobbar hemma. Jag tror det är betydligt fler.

Ok, vården är inte EN social arena men skolan är det? Alla Sveriges elever sitter i samma klassrum enligt IMBILDEN.

I den riktiga världen är det t.o.m flera "arenor" inom varje skola. Där elever från olika klasser/årskullar sällan stöter på varandra under en skoldag.

20% jobbade hemma i maj 2020 och i januari 2021.
https://sverigesradio.se/artikel/7650922
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in