Citat:
Ursprungligen postat av
Sun Ruler
Avdelningen whataboutism men om jag spelar med i fokusförflyttningen:
Oberoende analys har visat att det inte finns indikationer på att överdödligheten på äldreboenden under våren 2020 skilde sig åt beroende på om de drevs i kommunal- eller privat regi.
https://www.sironagroup.se/wp-content/uploads/2020/11/analys-av-skillnader-i-overdodlighet-mellan-aldreboenden-i-privat-och-kommunal-regi.pdf
I vissa regioner som i Uppsala län var dödligheten högre på kommunala boenden än i de privata.
Så hur man än vänder och vrider på det så är det regeringen och Folkhälsomyndigheten som har brustit genom sena åtgärder och misslyckats med att minska smittspridningen tillräckligt mycket.
Håller med om att regeringen/FHM skulle ha gjort mera rejäla saker i början, med facit i hand. För egen del vidtog jag betydligt hårdare åtgärder för mig och min familj som vi hittills följt under pandemin och peppar peppar har vi klarat oss än så länge. Nu har vi vuxna också fått vår första spruta.
Nåväl, vi fick in mkt smitta i landet utan att vi visste om det beroende på våra utlandsresor där i slutet på februari 2020 under sportloven (inte bara från Alperna) utan från flera delar av världen.
Lägg därtill att vi till skillnad mot våra nordiska länder har haft en smittmotor i våra 50-60 ghetton där ca 500-600.000 icke-integrerade människor bor. Dessa kan/vill/förstår inte att skydda sig, beroende på en mängd faktorer såsom religion, trångboddhet, kultur, livssyn, intelligens o s v. De som arbetar av dessa gör det inte sällan inom vård och serviceyrken = träffar mycket gamlingar.
Sveriges ambitioner av att vara en humanitär stormakt har kostat många människors liv. Äldre och svaga svenskar, samt många invandrare också.
Vi kan väl dock slå oss för bröstet och säga att vi har räddat 100.000-tals fler liv än våra grannar som inte tillnärmelsevis släppt in så många människor från krig och terror som vi sista 10-15 åren.
Sveriges beredskap och dåliga äldreomsorg har också kostat.
Svenskens frihetstörst och lättkränkthet har också kostat, då ca 10 - 20% skitit i restriktioner, och det är en tillräcklig massa för att också sprida viruset.