2021-05-21, 11:36
Medlem
Shane21s avatar
Norra skogs årsstämma pågår var en rad jag inte trodde jag skulle skriva här. Sändningen finns här 15 minuter in i sändningen finns en alldeles färsk intervju med Jonna Sundling https://www.youtube.com/watch?v=hOT6fHLaxRg

Fans av Sollefteå skidor kan istället läsa Skogsmagasinet nr 1 2021 https://www.norraskog.se/om-foreningen/pressrum/skogsmagasinet
Citera
2021-05-21, 22:04
Medlem
Surgubben-Jans avatar
https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1621618145/fis-prod/assets/draft_WC_Calendar_CC21-22.pdf

Undrar vad som hände med intervallstart i Kollen?
Citera
2021-05-21, 22:16
Medlem
Alkibiadess avatar
Intressant att man kör sprint på fredagen och distanslopp på lördagen och stafett på söndagen i Lillehammer. Får se om det leder till större deltatagande i stafetten. Men det innebär att det blir sex lopp på tio dagar för de som skall åka allt (minitouren i Ruka och de tre loppen i Lillehammer). Dock så finns det inte så mycket tid att prestera för att bli uttagen till OS så kanske bra att det finns många lopp för jul.
Citera
2021-05-22, 00:07
Medlem
BraidsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
https://assets.fis-ski.com/image/upload/v1621618145/fis-prod/assets/draft_WC_Calendar_CC21-22.pdf

Undrar vad som hände med intervallstart i Kollen?
Suck, det var för bra för att vara sant...
Citera
2021-05-22, 06:57
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Intressant att man kör sprint på fredagen och distanslopp på lördagen och stafett på söndagen i Lillehammer. Får se om det leder till större deltatagande i stafetten. Men det innebär att det blir sex lopp på tio dagar för de som skall åka allt (minitouren i Ruka och de tre loppen i Lillehammer). Dock så finns det inte så mycket tid att prestera för att bli uttagen till OS så kanske bra att det finns många lopp för jul.
Det skulle man gjort denna säsong också
Citera
2021-05-22, 08:05
Medlem
Citat:
Tycker det blir en för hetsig säsongsstart med risk för att stafetten kommer nedprioriteras igen.

Är för konceptet med fler än två lopp på samma ort, men på detta sätt blir det fel.
Citera
2021-05-22, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Det är lätt att ha åsikter i efterhand när man har facit i handen. Vem skulle landslagsledningen ha satt in istället för Kalla menar ni? Kalla var 5:a i skiathlonloppet och 6:a på 10 km. Ribom var 18:e i skiathlonloppet slagen av samtliga 5 norska åkare och Maja var 34:e på 10 km. Svahn var ur form och Hagström ett helt oprövat kort på en stafettsträcka.
Ja, det är mot denna bakgrund som det absolut finns möjligheter för Dyvik att slå sig in i en OS trupp. Det finns öppningar i det svenska laget att sikta på, och en av de öppningarna är klassisk distans.
Citera
2021-05-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Tycker det blir en för hetsig säsongsstart med risk för att stafetten kommer nedprioriteras igen.

Är för konceptet med fler än två lopp på samma ort, men på detta sätt blir det fel.

Ruka är ingen minitour, vilket betyder att distansåkarna kan prioritera bort sprinten. Jag tror att det är väldigt få åkare som kommer att åka alla fem individuella lopp, vilket betyder att det finns åtminstone lite hopp om en ordentlig stafett. Några stora stjärnor kommer ändå säkert att skippa stafetten, men de som kämpar om att platsa i OS-stafettlaget vill säkert vara med.
Citera
2021-05-22, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Ja, det är mot denna bakgrund som det absolut finns möjligheter för Dyvik att slå sig in i en OS trupp. Det finns öppningar i det svenska laget att sikta på, och en av de öppningarna är klassisk distans.

Sverige har väl bara 8 OS-platser på damsidan vilket betyder 4 sprintåkare och 4 distansåkare. Sprinten går i fri stil där Dyvik får svårt att ta en plats. Hon får även mycket svårt att ta en av de fyra distansplatserna. Vem av Frida, Ebba, Kalla och Ribom ska hon slå ut? Dessutom finns en revanchsugen Moa Lundgren som lurar i vassen. Ingenting är omöjligt men jag tror det blir svårt för Dyvik att ta en OS-plats.
Citera
2021-05-22, 09:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuokkonen
Ruka är ingen minitour, vilket betyder att distansåkarna kan prioritera bort sprinten. Jag tror att det är väldigt få åkare som kommer att åka alla fem individuella lopp, vilket betyder att det finns åtminstone lite hopp om en ordentlig stafett. Några stora stjärnor kommer ändå säkert att skippa stafetten, men de som kämpar om att platsa i OS-stafettlaget vill säkert vara med.

Det hade jag missat att Ruka inte var en minitour. Trodde FIS hade beslutat att Ruka alltid skulle inleda säsongen med en minitour. Lite synd faktiskt, har varit intressant tidigare år att se hur sprintåkarna klarat sig i den avslutade jaktstarten. Nu kommer det väl vara usual supects som gör upp om det i jaktstarten.
Citera
2021-05-22, 09:20
Medlem
Citat:
Det hade jag missat att Ruka inte var en minitour. Trodde FIS hade beslutat att Ruka alltid skulle inleda säsongen med en minitour. Lite synd faktiskt, har varit intressant tidigare år att se hur sprintåkarna klarat sig i den avslutade jaktstarten. Nu kommer det väl vara usual supects som gör upp om det i jaktstarten.

Ja, å andra sidan finns det åtminstone tre faktorer som talar emot en minitour i Ruka. Två av dem gäller dock Finland specifikt, så jag förstår din synpunkt.

1. Idrottarna lär ha röstat och kommit fram till att de ogillar minitourer och föredrar enskilda lopp (jag har ingen fakta, men insiderrykten har talat om detta).
2. Enskilda tävlingar är mycket bättre för värdnationen. Olika åkare på den nationella nivån får chansen när var och en inte behöver åka alla 3 lopp.
3. De finska åkarna som inte kan åka sprint (Niskanen x2, Pärmäkoski, Hyvärinen osv) får ett mycket bättre startläge inför jaktstarten. Dock lider några, främst Hakola och Mäki, kanske Joensuu och Matintalo.
Citera
2021-05-22, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Suck, det var för bra för att vara sant...

Ja det var trist!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in