2021-03-18, 17:01
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheXCcunt
Team Bångman - låter som ett bra lag i Visma Classic!

Detsamma gäller familjen Hallquist från Åsarna, hur många är dom egentligen??

Ingen aning.

Kom på att Linn också kan köra med lillasyster Alva i sprintstafetten. Kommer knappast ske i år om inget oförutsett händer men att vi får se det någon gång i framtiden är nog inte helt osannolikt.
Citera
2021-03-18, 17:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Ingen aning.

Kom på att Linn också kan köra med lillasyster Alva i sprintstafetten. Kommer knappast ske i år om inget oförutsett händer men att vi får se det någon gång i framtiden är nog inte helt osannolikt.

Alva är redan en snabb jävel på sprint!

Linns lillasyster kom väl 2:a på USM ifjol på sprinten ifall jag inte minns fel...
Citera
2021-03-18, 17:54
Bannlyst
En liten fundering:

Vi har ju några dedikerade trådar om våra skidhjältar (typ Frida, Ebba, Linn), med skvaller och lite annat (hyllningar, dissningar, elakt skvaller mm) - men, vi/jag saknar trådar på några till...

Först och främst tycker jag Jonna Sundling förtjänar en egen hyllningstråd efter två VM-guld!

Kanske även trådar om Maja Dahlqvist, William Poromaa, Jens Burman, Oskar Svensson?
Citera
2021-03-19, 05:59
Medlem
treanssparvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
(Flyttat från Ski Classics eventtråden)

Finns andra klubbar som också gynnas av att långloppsåkare kommer vara tillgängliga. Till exempel skulle vi kunna få se ett rent systerlag i Offerdal med Evelina Bångman, Hedda Bångman och Tilde Bångman.

Ida Dahl in i Moras lag med Anna Dyvik för sprintstafetten. Fast där kanske det hade varit ännu roligare med Stina?
Citera
2021-03-19, 06:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av treanssparvagn
Ida Dahl in i Moras lag med Anna Dyvik för sprintstafetten. Fast där kanske det hade varit ännu roligare med Stina?

IFK Mora har förvånande ”svagt” med starka åkare i klubben, både på dam & herrsidan - borde ju vara tvärt om med tanke på skidtraditionerna runt Mora!
Citera
2021-03-19, 07:48
Medlem
treanssparvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheXCcunt
IFK Mora har förvånande ”svagt” med starka åkare i klubben, både på dam & herrsidan - borde ju vara tvärt om med tanke på skidtraditionerna runt Mora!
Herrarna är rätt okej med med flera åkare som åkt världscup i år (Ekström, Berglund, Herbert, bröderna Eriksson), men saknar toppspets.

Damerna tappade sitt ankare när Stina blev skidskytt. Inte helt lätt att ersätta henne. Kanske läge att värva Moa Hansson från Landsbro?
Citera
2021-03-19, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av treanssparvagn
Herrarna är rätt okej med med flera åkare som åkt världscup i år (Ekström, Berglund, Herbert, bröderna Eriksson), men saknar toppspets.

Damerna tappade sitt ankare när Stina blev skidskytt. Inte helt lätt att ersätta henne. Kanske läge att värva Moa Hansson från Landsbro?

Tänkte faktiskt på henne i morse (Moa Hansson)!
Citera
2021-03-19, 11:00
Medlem
Mener de har funnet årsaken til problemene Kalla fikk mot slutten av VM.

Ifølge Kallas personlige trener Magnus Ingesson handlet det etter alle solemerker om en magekatarr.

– Mageproblemet kom på torsdag kveld, mye tyder vel på katarr, hun hadde kjempevondt høyt oppe i magen, sier han til Expressen.

Foreløpig er det usikkert om veteranen fortsetter karrieren. Hun har varslet en avklaring midt i april.
Citera
2021-03-19, 12:34
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Mener de har funnet årsaken til problemene Kalla fikk mot slutten av VM.

Ifølge Kallas personlige trener Magnus Ingesson handlet det etter alle solemerker om en magekatarr.

– Mageproblemet kom på torsdag kveld, mye tyder vel på katarr, hun hadde kjempevondt høyt oppe i magen, sier han til Expressen.

Foreløpig er det usikkert om veteranen fortsetter karrieren. Hun har varslet en avklaring midt i april.
Vad gäller Kalla så är det fascinerande att efter två säsonger där hon mest presterat ”mellanmjölk” (mellan 10-20 i världscupen) så har hon plötsligt blivit en antingen eller åkare.
Jämför man Kalla med klubbkompisen Ribom på distans så är hälften av Kallas lopp bättre än alla Riboms, andra hälften är sämre än alla Riboms lopp. Om hon inte får nån stabilitet så är det ju omöjligt att ta med henne i stafetten i OS och utan den är det väl klart tveksamt om Kalla är så sugen på att satsa vidare?
Citera
2021-03-19, 18:35
Medlem
FNLSs avatar
Efter mitt inledande fiasko gör jag nu ett nytt försök med en svensk OS-trupp. Det första man kan konstatera är att om man vill ha två helt disjunkta lag, tex i sprint och långa masstarten, så är laget fullt efter det. Hur ska Golberg knö sig in i det laget?

Men vi börjar med Sverige. På damsidan ger jag plats 1-2 till Frida Andersson och Ebba Karlsson för deras medaljchanser på distans. De blir även ryggraden i det långa stafettlaget. Plats 3-6 ger jag till våra fyra bästa sprinters. Alla dessa och fler därtill är så pass bra att det inte är något jag kompromissar med i dagsläget. Vilka det blir beror på form och bana, men i dagsläget skulle jag säga samma kvartett som på VM. Jag tycker ändå att SOK ska vara väldigt restriktiva i sin sommaruttagning, jag tycker inte att en åkare som tidigt får klartecken sen inte ska få köra på OS.

På plats 7-8 får man börja kompromissa lite. Plats 7 ger jag till en bra sprinter, så vi har en reserv på plats som kan hoppa in med kort varsel. Vi har så många bra sprinters att det nära nog är en pallchans. Det bör dock vara en åkare med viss distanskapacitet för att kunna fylla ut de lagen, och inte minst då stafetten. I första hand tänker jag mig Ribom, men även Lundgren, Dyvik och Lindström är möjliga på denna position. Däremot tänker jag mig inte en åkare som Falk. Är hon topp 4 har hon all rätt att gå in på plats 3-6, men på plats 7 behöver vi en åkare med vissa distanskvalitéer.

Plats 8 till sist borde kunna ges till en renodlad distansåkare. I första hand är fokus på Kalla, når hon upp till den topp 6 nivå hon höll i början av VM är OS-platsen given. Men fortsätter problemen med covid, rygg och nu mage är det långt ifrån givet att hon når dit igen. Blir det inte Kalla kan det bli någon annan med fokus på främst de längre distansloppen och då känns Modig som det bästa alternativet. Dock känns topp 8 chansen för henne långt borta och inte heller känns hon som någon förstärkning till stafettlagen, så kanske är det troligare att ytterligare någon i plats 7 gruppen får även den sista platsen. Kanske kommer vi utan Kalla att rent av vaska en plats till tremilen.

Karlsson, Andersson
Svahn, Sundling
Dahlqvist, Hagström
Ribom, Kalla
Citera
2021-03-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Frida Andersson och Ebba Karlsson

Blir spännande att se hur de blir med alla skador och formproblem. Kan ske mycket innan det är dags.
Citera
2021-03-19, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gaulitzz

Blir spännande att se hur de blir med alla skador och formproblem. Kan ske mycket innan det är dags.

Ha! Kul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in