Citat:
Ursprungligen postat av
Milldue
Många blattar med "Utbildning" som ex advokat, läkare, tekniker, forskare, beteendevetare, psykologer mf hat INTE en utbildning eller har slutfört en riktig utbildning. i de flesta blatteländer är det enkelt att köpa ett diplom och få sitt namn inskrivet i skolans register. Vips så är man högutbildad och man får arbete hur lätt som helst i kucklandet Sverige..
OM myndigheterna kollar så kollar de med skolan och de register skolan har.. Är personen inskriven så sker ingen annan koll av kunskaperna.
Då och då kommer det fram att någon fuskat men mörkertalet är stort. Folk kan bli behandlade till döds av en blatteläkare och läkaren går fri utan någon ingående granskning..
MÅSTE bli ett slut på detta och folks utbildning måste synas ORDENTLIGT i sömmarna inte med dagens menlösa kontroller (om de ens görs)
Nu handlar tråden om en advokat som av tingsrätten entledigade pga. oskicklighet i ett specifikt mål.
Tråden synes dock - föga förvånande - tendera att handla om påstådd kvotering av personer med utländsk härkomst till advokatskrået.
Låt mig mot den bakgrunden påpeka följande fakta:
1. Det sker ingen som helst kvotering vare sig till juristlinjen eller vid advokatexamen.
2. Du kommer inte in i Sveriges advokatsamfund endast med en utländsk advokatexamen. Du måste ändå tenta.
3. Det går inte att ”fuska” sig igenom hela juristlinjen och advokatexamen.
4. Andelen personer med utländsk härkomst i Sveriges advokatsamfund (advokater) är väsentligt lägre jämfört med hur befolkningsstrukturen ser ut i övrigt. Jag påstår att just advokatskrået i Sverige är ett av det ”svenskaste” yrket vi har i landet. För den som betvivlar påståendet rekommenderar jag vederbörande att surfa runt på byråernas hemsidor, där redovisas regelmässigt samtliga medarbetare med foto och namn. Tar endast någon minut så ser man vart det lutar, jag lovar.
5. Det är inte alls unikt med advokater som gör mindre lyckade framträdanden i rätten. Att personen passerar ett sådant lågvattenmärke att tingsrätten agerar som i det nu aktuella fallet är såklart mycket allvarligt. Men det sker varje vecka i landets domstolar. Oftast utan att domstolen agerar så dristigt som nu skett. (Just i detta fallet kan det rent teoretiskt bero på - ren spekulation - att tingsrätten tröttnat/stört sig på advokaten ifråga.) Oskicklighet i någon mening kan vara skäl till entledigande men oftast beror det på dålig förberedelse från advokater sida. Eller på en rörig klient. Faktiskt. Acceptansen hos rätten gentemot advokaten är generellt sett väsentligt större vid brottmål än vid tvistemål. Att komma oförberedd till en huvudförhandling i tvistemål är bland det värsta du göra. Ingen advokat klarar av att landa en sådan på ett bra sätt oavsett erfarenhet och kompetens. Det förekommer tyvärr också att advokater tar uppdrag utanför sin kompetens (rättsområde). Det vittnar dock om dåligt omdöme mer än om dåligt advokatämne.
Mot den bakgrunden (1-5) är en del tjafs i tråden - invandring i vid mening - enligt min uppfattning så otroligt off sett till vad tråden handlar om. För den som vill diskutera den typen av frågor finns det andra trådar. Men i just denna tråden blir diskussionen väldigt malplacerad.