2021-05-21, 22:53
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Jag uppfattade att du ställde en fråga; om det kvoteras in advokater i samfundet. Mitt svar på den frågan är nej. Eller vad var det du undrade över?

Ganska enkelt. Ser man mellan fingrarna på utlänningar med jur.kand? Eftersom övriga samhället är inställt på det, inklusive kvotera in packet till läkare, sjuksköterska, polis osv osv. Att man inte skulle kvotera in packet till advokater håller jag för osannolikt.
Citera
2021-05-21, 22:55
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Men i det här landet kan man inte åberopa grundlagen - man kan inte heller få skadestånd om man
är (enbart) utsatt för grundlagsbrott - hela grundlagen är politiskt ordbajs
Brott mot grundlagar är skadeståndsgrundade och har även åberoptas i praktiken.

NJA 2014 s. 323 en man blir av med sitt medborgarskap mot sin vilja. Det strider mot 2 kap. 7 § regeringsformen och HD gav honom 100k i skadestånd.

NJA 2009 s. 463 - brott mot europakonventionen är skadeståndspliktig. Europakonventionen är indirekt implementerad genom 2 kap 19 § regeringsformen. Även 3 kap. 4 § skadeståndslagen säger att brott mot europakonventionen från staten är skadeståndspliktigt.

Stora delar av grundlagen stämmer överens med europakonventionen där det finns en tydligare väg till skadestånd.
Senast redigerad av QuadraticFormula 2021-05-21 kl. 23:02.
Citera
2021-05-21, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Ganska enkelt. Ser man mellan fingrarna på utlänningar med jur.kand? Eftersom övriga samhället är inställt på det, inklusive kvotera in packet till läkare, sjuksköterska, polis osv osv. Att man inte skulle kvotera in packet till advokater håller jag för osannolikt.

Nej det gör man inte. Däremot kvoterar man in idioter på juristprogrammet.
Citera
2021-05-21, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Mitt svar är fortfarande nej. Du är förövrigt väldigt otrevlig och otacksam att skriva med.
Citera
2021-05-21, 23:06
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmakligast
Tveksamt. Uppsala försökte köra med en "invandrarkvot" på juristprogrammet. Det slutade ganska illa och blev ett saftigt skadestånd till eleverna som inte blev antagna.

Mycket rolig läsning faktiskt, sök upp NJA 2006 s. 683
Senast redigerad av QuadraticFormula 2021-05-21 kl. 23:09.
Citera
2021-05-21, 23:15
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osmakligast

Nja, men faktum är att dom flesta som läser jur kand är medelmåttigt begåvade individer som läst samhäll eller något annat enkelt på gymnasiet (dom flesta får grava problem när lite derivataberäkningar dyker upp i dom insprängda ekonomikurserna...).

Antalet omtentor borde avspegla sig i slutbetyget efter avslutat program.
Som det är nu så kör de flesta lågbegåvade med både två, tre och fyra omtentor för att maxa betyget.

I verkliga livet får man bara en chans att vinna ett mål...
Citera
2021-05-21, 23:17
Medlem
Clay79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
TRE varningar förra året varav två med straffavgift.

Vad rör de andra?
- låtsades vara sjuk
-?
-?
Citera
2021-05-21, 23:31
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Man ska vara glad att buset har dåligt omdöme när det gäller att välja försvarare. Gör åklagarens jobb mycket enklare.
Citera
2021-05-22, 00:47
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Vad rör de andra?
- låtsades vara sjuk
-?
-?

Felaktig kostnadstäckning
Felaktig kostnadstäckning
Ljög om sjukdom

Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Man ska vara glad att buset har dåligt omdöme när det gäller att välja försvarare. Gör åklagarens jobb mycket enklare.

Njae, det är nog lite mer komplicerat än så.
Citera
2021-05-22, 02:16
Medlem
eatshiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay79
Handlar mer om att han är en uppenbart oskicklig advokat. Frågan är om han ens är lämplig öht. Han borde nog göra nåt annat i livet, men det kommer han nog snart behöva göra om han fortsätter i samma tempo...
Det är klart det gör. Jag skrev bara om mitt initiala intryck när jag läste TR:s protokoll sammanfattning av beslutet.
Citera
2021-05-22, 02:18
Medlem
eatshiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Vad är målnummret?
Vet inte. Har bara läst TR:s bedömning om varför advokaten ansågs olämplig.
Citera
2021-05-22, 02:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
N*o B*rsoum B*rstedt. * = e, a och a.

Är väl kusin med G*briel "Han är advokat" B*rsoum. * = a.

N*o omtalas bland annat i denna tråd, se inlägg 2263 och framåt: (FB) Skvaller om Andreas ”Startklar” Coskun

De är bröder.
Neo Barstedt är hans nya namn.

De drev advokatfirman Onyx ihop men delade på sig för att kunna jobba i samma mål mdär en är advokat och den andra är målsägandebiträde eller liknande. I mål med flera tilltalade så företräder de varsin klient och kan fakturera saftigt.

Fun Factz:
Neo drar linor. Hans bror Gabriel pumpar anabola.
Grattis sverige!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in