2021-05-21, 23:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag upprepar detta. Om den här ekvationen ska gå ihop, saknar vi fortfarande en mycket central bit. Men den borde ju du med dina "centrala källor" kunna bidra med!

Alltså ... Du: "Enligt källa 1 så körde KM:s ex KJ bilen, och hon körde därefter till sitt jobb i Skövde."

Jag: "Om KM:s ex körde bilen och sedan tog den till jobbet i Skövde (sannolikt då till KSS), hur i hela friden kan då Ulrika hämta bilen i Töreboda på söndagen - ihop med plånboken? För det verkar ju nu som att Ulrika faktiskt hämtade bilen i Töreboda på söndagen. KM:s ex kör väl knappast bilen tillbaka till Töreboda efter nattskiftet - boende i Mariestad som hon är - och lämnar den där för att själv ta bussen tillbaka till Mariestad runt 07:30?"

Hur går detta ihop? Det är ju du som skriver att KM:s ex körde bilen till jobbet i Skövde efter färden från Mariestad till inflyttningsfesten i Töreboda. Var blev då bilen av sen? Knappast tillbakakörd till Töreboda under tidig söndag morgon där Ulrika sedan hämtade den, enligt journalisten. Eller? Den enda utvägen ur allt detta är den danska journalisten har totalfel. Någon har fel, så enkelt är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Min fetmarkering.

Jag har kollat upp detta återigen.

Källa 1. Enligt källa 1 så körde KM:s ex KJ bilen, och hon körde därefter till sitt jobb i Skövde. Både Helena och KM var med i bilen till Töreboda. Om syster U var med i samma bil var inte källan helt säker på, men antagligen. (Detta styrks väl också genom uttalanden i boken, att de (H+U) åkte i egen (privat?) bil till Töreboda.

Källa 2. (Oberoende av källa 1.) KM var med Helena och Ulrika i bilen till Töreboda. Detta fick källa 2 höra av en av dem som åkte i bilen till Töreboda.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men detta blir ju helknasigt! Om KM:s ex körde bilen och sedan tog den till jobbet i Skövde (sannolikt då till KSS), hur i hela friden kan då Ulrika hämta bilen i Töreboda på söndagen - ihop med plånboken? För det verkar ju nu som att Ulrika faktiskt hämtade bilen i Töreboda på söndagen. KM:s ex kör väl knappast bilen tillbaka till Töreboda efter nattskiftet - boende i Mariestad som hon är - och lämnar den där för att själv ta bussen tillbaka till Mariestad runt 07:30? (Det gick garanterat inte ens en buss då ...) Jag tror att "Källa 1" pratar strunt! Om KM:s ex kör till jobbet i Skövde efter inflyttningsfesten i Töreboda, bör det i rimlighetens namn ha varit i sin egen bil (eller i KM:s bil). Nu kan ju för all del "egen bil" betyda att det var i "privat bil" och inte i taxi, men trassligt blir det.

Angående andra stycket: Vi vet ju från radioprogramserien att Helena, Ulrika och "mannen med pilotglasögon" (sannolikt då KM) åkte med i taxin till Mariestad (kanske var det en till person). Så långt allt väl.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-21 kl. 23:43.
Citera
2021-05-21, 23:39
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag förstår att du menar att dina källor skulle vara "väldigt centrala", men vi lämnas ändå åt fem alternativ:

1) Journalisten har fel (av en eller annan anledning).
2) Du har fel (eller dina "centrala" källor har fel).
3) Du vill leda oss fel.
4) Journalisten har rätt.
5) Du har rätt.

Jag låser mig inte för något alternativ, men några av dem måste bort.

Ett av alternativen kan du med säkerhet ta bort.
Citera
2021-05-21, 23:47
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag upprepar detta. Om den här ekvationen ska gå ihop, saknar vi fortfarande en mycket central bit. Men den borde ju du med dina "centrala källor" kunna bidra med!

Alltså ... Du: "Enligt källa 1 så körde KM:s ex KJ bilen, och hon körde därefter till sitt jobb i Skövde."

Jag: "Om KM:s ex körde bilen och sedan tog den till jobbet i Skövde (sannolikt då till KSS), hur i hela friden kan då Ulrika hämta bilen i Töreboda på söndagen - ihop med plånboken? För det verkar ju nu som att Ulrika faktiskt hämtade bilen i Töreboda på söndagen. KM:s ex kör väl knappast bilen tillbaka till Töreboda efter nattskiftet - boende i Mariestad som hon är - och lämnar den där för att själv ta bussen tillbaka till Mariestad runt 07:30?"

Hur går detta ihop? Det är ju du som skriver att KM:s ex körde bilen till jobbet i Skövde efter färden från Mariestad till inflyttningsfesten i Töreboda. Var blev då bilen av sen? Knappast tillbakakörd till Töreboda under tidig söndag morgon. Eller?

Jag fattar inte riktigt vad du menar här. Om exet efter att ha kört gänget till inflyttningsfesten i Töreboda och därefter kört bilen till sitt jobb i Skövde, då kör hon väl hem bilen när hon slutat för natten? Eller fattar jag dig fel?

Jag vet inte, för jag var inte med. Men jag utgår från de uppgifter jag fått och tänker utifrån dem. Jag har inte läst/hört boken, så jag vet inte vad som står där. Men om det står i boken att Ulrika hämtade en bil i Töreboda morgonen efter (sin eller KJ:s???), då får inte jag heller ihop det.
Citera
2021-05-22, 00:53
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag fattar inte riktigt vad du menar här. Om exet efter att ha kört gänget till inflyttningsfesten i Töreboda och därefter kört bilen till sitt jobb i Skövde, då kör hon väl hem bilen när hon slutat för natten? Eller fattar jag dig fel?

Jag vet inte, för jag var inte med. Men jag utgår från de uppgifter jag fått och tänker utifrån dem. Jag har inte läst/hört boken, så jag vet inte vad som står där. Men om det står i boken att Ulrika hämtade en bil i Töreboda morgonen efter (sin eller KJ:s???), då får inte jag heller ihop det.

Ja, du har förstått fel, som jag ser det - och under förutsättning att den danska journalisten har fel. Alltså:

Om KM:s ex körde gänget till inflyttningsfesten i Töreboda och sedan fortsättatte till nattarbetet i Skövde - och sedan efter nattarbetet kör hem bilen - är ju det enda rimliga att hon körde antingen sin egen bil eller KM:s bil. (Och med "hem" måste ju då menas hem till bostaden.)
Det är ju helt orimligt att KM:s ex först skulle ha kört gänget till Töreboda med antingen Ulrikas eller Helenas bil, sedan ha tagit den bilen (Ulrikas/Helenas) till nattarbetet och därefter hem till sin bostad. Hur är det då möjligt att Ulrika kunde hämta bilen i Töreboda på söndagen? Någonting i allt detta är helt fel.

Angående vad som står i boken så ska det tydligen stå att Ulrika och Helena tog deras bil (sin bil, som jag tolkar det) till Töreboda och parkerade den där, sen taxi tillbaka. Då måste ju bilen ha stått kvar i Töreboda.

Så, om KM:s ex körde gänget i sin bil eller i KM:s bil till festen i Töreboda, är det ju fullt rimligt om hon också tog bilen till nattarbetet i Skövde och sedan hem till bostaden. Men vilken bil hämtade Ulrika i så fall i Töreboda på söndagen (enligt boken)?
Om KM:s ex i stället körde gänget i Ulrikas eller Helenas bil till festen i Töreboda, är det ju helt onaturligt och tillika osannolikt att hon tog deras bil till nattarbetet i Skövde och sedan hem till bostaden på morgonen. Om hon nu ändå skulle ha gjort det (använt Ulrikas eller Helenas bil), återkommer samma fråga: Vilken bil hämtade Ulrika i så fall i Töreboda på söndagen (enligt boken)?

Alltså: KM:s ex körde ju knappast tillbaka sin eller KM:s bil till Töreboda på morgonen så att Ulrika senare kunde hämta den.
KM:s ex körde ju knappast tillbaka Ulrikas bil eller Helenas bil till Töreboda på morgonen så att Ulrika senare kunde hämta den. Skulle KM:s ex då ha tagit en morgonbuss till Mariestad? Knappast. Då hade hon ju kört hem bilen till Mariestad så att Ulrika hade kunnat hämta den där i stället, nära och bra.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-22 kl. 01:02.
Citera
2021-05-22, 01:02
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ja, du har förstått fel, som jag ser det - och under förutsättning att den danska journalisten har fel. Alltså:

Om KM:s ex kör gänget till inflyttningsfesten i Töreboda och sedan fortsätter till nattarbetet i Skövde - och sedan efter nattarbetet kör hem bilen - är ju det enda rimliga att hon kör antingen sin egen bil eller KM:s bil. (Och med "hem" måste ju då menas hem till bostaden.)
Det är ju helt orimligt att KM:s ex först skulle ha kört gänget till Töreboda med antingen Ulrikas eller Helenas bil, sedan ta den bilen (Ulrikas/Helenas) till nattarbetet och därefter hem till sin bostad. Hur är det då möjligt att Ulrika kan hämta bilen i Töreboda på söndagen? Någonting i allt detta är helt fel.

Angående vad som står i boken så ska det tydligen stå att Ulrika och Helena tar deras bil (sin bil, som jag tolkar det) till Töreboda och parkerar den där, sen taxi tillbaka. Då måste ju bilen stå kvar i Töreboda.

Så, om KM:s ex kör gänget i sin bil eller i KM:s bil till festen i Töreboda, är det ju fullt rimligt om hon också tar bilen till nattarbetet i Skövde och sedan hem till bostaden. Men vilken bil hämtade Ulrika i så fall i Töreboda på söndagen (enligt boken)?
Om KM:s ex i stället kör gänget i Ulrikas eller Helenas bil till festen i Töreboda, är det ju helt onaturligt och tillika osannolikt att hon tar deras bil till nattarbetet i Skövde och sedan hem till bostaden på morgonen. Om hon nu ändå skulle ha gjort det (använt Ulrikas eller Helenas bil), återkommer samma fråga: Vilken bil hämtade Ulrika i så fall i Töreboda på söndagen (enligt boken)?

Jag har hela tiden utgått från att KJ skjutsat gänget till Töreboda i sin bil, för varför skulle hon köra någon annans bil om hon sedan skulle direkt till sitt arbete? Dessutom har U sagt i media att hon åkte till Töreboda morgonen efter, för att hämta Helenas tillhörigheter. Har hon verkligen i media sagt att hon tog sig till Töreboda för att hämta sin (eller Helenas) bil? Är det vad hon påstår i boken?

Är det här ett exempel på det Leif GW menar är felaktigheter i boken (om det står så)?
Senast redigerad av Prinzezzan 2021-05-22 kl. 01:04.
Citera
2021-05-22, 01:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har hela tiden utgått från att KJ skjutsat gänget till Töreboda i sin bil, för varför skulle hon köra någon annans bil om hon sedan skulle direkt till sitt arbete? Dessutom har U sagt i media att hon åkte till Töreboda morgonen efter, för att hämta Helenas tillhörigheter. Har hon verkligen i media sagt att hon tog sig till Töreboda för att hämta sin (eller Helenas) bil? Är det vad hon påstår i boken?

Jag har inte läst boken, men enligt Legooo (som jag länkade till på sidan 3045) ska det vara så, ja. Så: Står det rätt i boken? Har den danska journalisten missförstått något, skrivit fel? Jag vet inte, men det blir onekligen tilltrasslat nu.

Men visst, du - och dina källor - kan självklart ha rätt. Kärnan i den danska journalistens bok är alltså att Ulrika hämtade en bil i Töreboda på söndagen. Rätt eller fel?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-22 kl. 01:09.
Citera
2021-05-22, 01:07
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag har inte läst boken, men enligt Legooo (som jag länkade till) ska det vara så, ja. Så: Står det rätt i boken? Har den danska journalisten missförstått något, skrivit fel? Jag vet inte, men det blir onekligen tilltrasslat nu.

Men visst, du - och dina källor - kan självklart ha rätt.

Vet du om det går att läsa/lyssna på boken på nätet (utan prenumeration och därmed kostnad)? Det skulle vara intressant.
Citera
2021-05-22, 01:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Vet du om det går att läsa/lyssna på boken på nätet (utan prenumeration och därmed kostnad)? Det skulle vara intressant.

Jag vet inte, men fråga Judaland, för jag tror att han/hon har antingen läst eller lyssnat på boken. Sedan tror jag att någon mer har läst/lyssnat på boken. Vet inget om kostnad eller så.
Citera
2021-05-22, 01:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag vet inte, men fråga Judaland, för jag tror att han/hon har antingen läst eller lyssnat på boken. Sedan tror jag att någon mer har läst/lyssnat på boken. Vet inget om kostnad eller så.

Jag ska kolla upp detta.
Citera
2021-05-22, 01:17
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Några punkter från boken:

- Polisen hittar fotavtryck och nedtrampat buskage i storlek av en människa.
- Systrarna tog egen bil till t-boda och parkerade den där.
- UA kommer inte ihåg vilka de delade taxi med in till stan.
- Gemensam kvinnlig vän hemma i huset när Helena ringer.
- Polisen konstaterar att däckavtrycken kommer från en framhjulsdriven bil.
- Gabriella om varför mmpg kunde tänkas gå åt fel håll från stan: "kanske skulle han hem till sin syster".
- Mmpg bor fortfarande i m-stad och många vet vem han är. (pga. att han är outad här? Min fundering)
- Jenvén känner inte till fallet från början och vet inte allt om det. Hans roll bestod mest av att ta emot tips. (Han har alltså inte bak-läst)

Det var vad jag hittade nu när jag skummade igenom snabbt. Boken finns alltså även i text-form, vilket jag tycker är att föredra.

Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Undrar vad han avser med sakfel. Boken är uppbyggd på citerade intervjuer och spekulationer. Enda jag på rak arm hittar är felstavningar på Ekuddenvägen och Stadt, samt ett förhörsårtal.

Så skriver Judaland.
Citera
2021-05-22, 01:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag ska kolla upp detta.

Se inlägget ovan detta, i vilket jag citerar Judaland (blev visst längst ner på förra sidan).
Citera
2021-05-22, 01:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Se inlägget ovan detta, i vilket jag citerar Judaland (blev visst längst ner på förra sidan).

Ja, det står verkligen så här i boken (man kan läsa några sidor av inledningen av boken):

"Vi tog vår egen bil till Töreboda och parkerade den där."

https://books.google.se/books/about/Mardr%C3%B6mmen_i_Mariestad_Historien_om_Hel.html? id=qmokEAAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read _button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Det står i ett mail som författaren skriver att hon fått från syster U. Märkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in