2021-05-21, 16:02
Avslutad
Ovissheten vad som kan finnas där ute, samt en antal saker från rymden ( asteroider etc ) kan ta död på oss och det finns knappt något vi kan göra åt det.

Samt allt mörka tysta och oändliga
Citera
2021-05-21, 16:03
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Fast var inte den närmaste till oss en ca tusen ljusår ?

Det har jag ej koll på. Däremot är det teoretiskt möjligt att jorden kan slukas av ett svart hål.
Sedan finns det mindre svarta hål också, som kan vara svåra att upptäcka.
Citera
2021-05-21, 16:09
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Det har jag ej koll på. Däremot är det teoretiskt möjligt att jorden kan slukas av ett svart hål.
Sedan finns det mindre svarta hål också, som kan vara svåra att upptäcka.
Att upptäcka dem handlar nog mer om allt som är runtomkring dem och inte om svarta hålens dimensioner.

Teoretiskt enligt vad jag läst nånstans kommer våran galax kollidera med en annan om ca 4.5 miljarder år och en galax utgörs, enligt vad jag förstått, av ett svart hål i mitten. Därav möjligheten att jorden slukas då. Men visst är det en otäck tanke, bäst ägna sig åt annat.
Citera
2021-05-21, 16:10
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Otäckt att solen nu befinner ungefär halvvägs i sin förbränningscykel. Solen blir snart (om ett par miljarder år) instabil, och går då in i stadiet röd jätte. D,v,s, solen kommer grilla vår planet (extrem temperaturhöjning) och ta död på oss innan den går in i nästa stadium eller kollapsar. Människan har inte någon som helst aning vad hen ska göra åt det problemet. Det blir slutet för oss.

Tror inte du behöver oroa dig. Om människor fortfarande existerar om 3-4 miljarder år så kommer vi nog inte vara beroende av varken solen eller jorden.

För övrigt kommer jorden vara för varm långt innan dess.

Om det inte blir som i filmen Idiocracy.
Citera
2021-05-21, 16:13
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Att upptäcka dem handlar nog mer om allt som är runtomkring dem och inte om svarta hålens dimensioner.

Teoretiskt enligt vad jag läst nånstans kommer våran galax kollidera med en annan om ca 4.5 miljarder år och en galax utgörs, enligt vad jag förstått, av ett svart hål i mitten. Därav möjligheten att jorden slukas då. Men visst är det en otäck tanke, bäst ägna sig åt annat.

Chansen att vårt solsystem eller jorden för den delen träffas av något från Andromeda är extremt liten. Lite som att träffa ett sandkorn med ett annat sandkorn kastade mot varandra på 100 meters avstånd. Vi befinner oss långt ut i en spiralarm, mer kaotiskt kommer det vara i galaxcentrum.
Citera
2021-05-21, 16:19
Medlem
Antivalents avatar
Rymdskräp. Färdas i 24000km/h och kan orsaka enorm skada på satelliter och farkoster.

https://www.esa.int/Safety_Security/Space_Debris/ESA_and_UNOOSA_illustrate_space_debris_problem

Ang vandrande planeter och svarta hål, finns imo ingen anledning att vara rädd för. Omöjligt att påverka och därför inte nödvändigt att ens ha en åsikt om. Händer det att ett vandrande svart hål slukar oss så gör det det.
Citera
2021-05-21, 16:26
Medlem
Triremers avatar
Svarta hål och händelsehorisonten. Innanför den vill man inte komma.

Quantum entanglement är rätt skumt det också. Jag har en idé om varför det blir så men det är för långt att förklara just nu.
Citera
2021-05-21, 16:56
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Citat:
Svarta hål

Himlakroppar med såpass enorm dragningskraft att inte ens ljus undkommer. Det finns spekulativa klipp på YT över vad som skulle hända ifall jorden hamnade i närheten av ett svart hål - ingen vacker syn.
lite OT men en sak med svarta hål jag inte förstår är varför inte ens rymdforskarna själva fattar att det är ett objekt och inte ett jävla hål.

T ex ofta när en forskare intervjuas och får frågan vad som händer om man skulle dras in i ett svart hål. Så säger de typ "ja det är ingen som vet, man kanske färdas genom hålet till en annan del av universum"
Öh färdas genom hålet?? Det är inget hål! Det är bara ut som det. Vad som händer om man sugs in i "hålet" är att man krossas mot det solida objektet. Att det ska va så svårt att fatta
Citera
2021-05-21, 17:03
Medlem
De otäckaste fenomenen i rymden lär till 100% vara de vi INTE ser eller känner till.
DET kan vara skrämmande.
Citera
2021-05-21, 17:06
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttBekymmerJagHar
Tycker hela grejen är olustig.

Liksom vi bor på ett stort jävla klot som svävar runt ett större brinnande klot, i ett stort oändligt tomrum där tiden fysiskt böjer sig, och ingen vet varför.

Jag tror den moderna nutida människan generellt har intresserat sig för mer än vi är kapabla att greppa och förstå, rymd och hur allt hänger ihop är helt enkelt mer än vad vår intelligens klarar av.
Blir galen av att tänka på detta 😂
Jag förstår att det är ett bekymmer du har men själv blir jag nästan hög av dess förundran.
Jag har svårt att förstå hur alla inte kan uppleva det på samma sätt emellanåt.
Citera
2021-05-21, 17:09
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
lite OT men en sak med svarta hål jag inte förstår är varför inte ens rymdforskarna själva fattar att det är ett objekt och inte ett jävla hål.

T ex ofta när en forskare intervjuas och får frågan vad som händer om man skulle dras in i ett svart hål. Så säger de typ "ja det är ingen som vet, man kanske färdas genom hålet till en annan del av universum"
Öh färdas genom hålet?? Det är inget hål! Det är bara ut som det. Vad som händer om man sugs in i "hålet" är att man krossas mot det solida objektet. Att det ska va så svårt att fatta
Att de kallas svarta hål är för det är nåt man gjorde sen man först teoretiserade att dessa fanns (Isac Newtons tid).

Och att man inte vet vad som händer med det som slukas är för att det finns flera teorier, förutom den att material slits isär och sen trängs in mot singulariteten (mitten) så finns det en teori att svarta hål är portaler till en annan dimension. Och i denna dimensionen finns inga svarta hål, dvs man kan aldrig återvända (mer än så är bortom mig, väldigt science fiction).
Citera
2021-05-21, 17:20
Medlem
Herr.von.Svenssons avatar
Svart hål är inget annat än ihop-pressad materia. Skulle solen förvandlas till ett svart hål skulle jorden fortsätta snurra kring det svarta hålet precis som innan. Vi skulle dö, men inte av det svarta hålets närvaro utan att vi inte får solens värme och ljus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in