2021-05-21, 11:39
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Kanske därför han själv tog Astra för å visa vägen.

Nej vi behöver inte Astra, vi behöver inte fler blodproppar i fullt friska människor.

Men svårt bara å stoppa läkemedelsbolagen som redan räknat in goe pengarna på vaccinen.
Tegnell fick Astras vaccin då hen är över 65 år.
Citera
2021-05-21, 11:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre

Varför skriver du hen när du vet att Tegnell är en man. Som aldrig publikt hävdat något annat ( om du inte har källa) . Är du bara dum eller spelar du korkad?
Citera
2021-05-21, 11:44
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Bristen på vaccin riskerar att leda till att många skåningar kan få vänta till augusti på första vaccindosen.

– De yngsta kommer att få vänta på sin första spruta till augusti om vi inte får mer vaccin i juli, säger Maria Landgren, vaccinsamordnare i Region Skåne.
Citat:
Under maj och juni får regionen många vaccindoser men enligt prognosen minskar leveransen kraftigt i juli. De doser som levereras kommer i första hand användas till den andra sprutan för personer över 50 år.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/skaningar-under-40-kan-fa-vanta-pa-forsta-sprutan-till-augusti

Märkligt att man inte kan göra som i Danmark - erbjuda Astras vaccin till de yngre på frivillig basis för att skynda på vaccinationstäckningen.
Citera
2021-05-21, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De har väl sänkt smittsammheten för indiska något men ja, om USA räknade på 80 procent för immunitet mot brittiska så borde det ligga några procent högre för indiska. Precis som du säger så närmar vi oss de virus som fohm erkänner är luftburna.

Tittar vi på skolmiljön och universitetsmiljön så kommer vi ha låg immunitet där o troligen fortsatt smittspridning i höst.

Eller event med låg medelålder? Konserter, rave mm

Riktigt illa att vi skippat AZ vilket hade kunnat ge oss mycket högre vaccinationsgrad

Framförallt borde man rekommendera mask på i alla sammanhang. Då sänker man smittsamheten radikalt för samtliga varianter. Men det kräver att Fohm sväljer prestigen som har gått i maskfrågan.
Citera
2021-05-21, 11:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Hur kommer det sig att det blivit sådant ståhej om dessa blodproppar? Var det inte en oerhört ovanlig biverkning, och är det inte rimligt att anta att vaccinerna kan orsaka det när själva viruset de är avsedda för gör det?
Citera
2021-05-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vad får er att tro att AZ skulle vara farligare än något av de andra vaccinen? De siffror jag hittat verkar inte tyda på någonting sådant.

Det framstår hos media och hos människor allmänt att Astra man vill undvika.

Vilket som är farligast kan vi inte fastställa förrän längre fram.

Jag läste att fler dött av pf”zer än Astra än så länge.
Citera
2021-05-21, 11:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det framstår hos media och hos människor allmänt att Astra man vill undvika.

Vilket som är farligast kan vi inte fastställa förrän längre fram.

Jag läste att fler dött av pf”zer än Astra än så länge.
Jo, det har piskats upp någon sorts anti-Astra stämning i media, men när jag försökte studera lite siffror så tyckte jag inte det såg ut som om AZ-vaccinet stack ut i negativ bemärkelse. Nu är jag förvisso inte någon statistiker, men jag tycker det är lite märkligt faktiskt.
Citera
2021-05-21, 11:58
Medlem
Citat:

Det är en han.
Ja över 65 kan man ta Astra för dom över 65 får inga farliga biverkningar.
Och det motiverade dom sitt beslut på.
Ett helt galet antagande.
Hur i hela världen kan man vara säker på det.
Citera
2021-05-21, 12:05
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Det är en han.
Ja över 65 kan man ta Astra för dom över 65 får inga farliga biverkningar.
Och det motiverade dom sitt beslut på.
Ett helt galet antagande.
Hur i hela världen kan man vara säker på det.

Tolkar jag dig rätt om du ifrågasätter hur man kan veta med säkerhet att ingen över 65 kan få blodbildsstörning?

Personligen har jag slutat lyssna och läsa på vaccinationsförespråkare. Dessa drar gladeligen upp tröjan och låter sig injiceras med ett nödgodkänt MRNA-vaccin. Vilka bieffekter kan vi tänka oss se?
Citera
2021-05-21, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Om danska intensivvårdsläkare kan komma över och förstärka svenska regioner i sommar är det jättebra. Det skulle ge välbehövlig vila och möjlighet att beta av köer. Intensivvårdsplatser finns men måste bemannas med läkare och sjuksköterska. Patienter i Skåne/Blekinge kan transporteras med helikopter men jag tror läkarhjälpen vore bäst för samtliga regioner tex Norrland.
Så man ska kalla in folk från Danmark för att ta hand om bilolyckor och andra typer av intensivvårdskrävande insatser? Vårdbehovet kring covid sjunker ju som en sten i Sverige.
Citera
2021-05-21, 12:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Så man ska kalla in folk från Danmark för att ta hand om bilolyckor och andra typer av intensivvårdskrävande insatser? Vårdbehovet kring covid sjunker ju som en sten i Sverige.
Det handlar om semester-ledighet.
Och då bli det ännu underligare att man ska ta in kollegor från grannländerna för att täcka upp.
Förstärkningen skulle tagits in under den period där IVA upplevde en anstormning av covid-fall, och grannländerna hade det lugnare.
Citera
2021-05-21, 12:29
Bannlyst
Sveriges kommuner och regioner, SKR, vill att regeringen går ut med en formell förfrågan till de nordiska grannländerna om personalstöd till svensk intensivvård under sommaren, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

1. Varför i helvete skulle nordiska länder vilja hjälpa svenskar? När 80 % av alla svenskar har gjort allt i sin makt att spridda skiten? Och nu gråter? Fan heller att Sverige förtjänar någon hjälp. Skyll er själva

2. Iva har senaste veckan gått ner -27% varför fråga efter hjälp när vi har mindre inlagda än vad vi haft på länge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in