2021-05-21, 10:48
Moderator
Chantres avatar
Citat:
På iva i Lund, där några av de svårast sjuka behandlas, har såväl antalet inlagda som deras ålder sjunkit på sistone.
Citat:
Just nu har vi ingen patient över 70 år utan de flest är mellan 50 till 67, säger Wilhelm Wallquist som är överläkare på covid-intensiven i Lund.
Citat:
erfarenheten på iva i Lund är att det knappt kommer några vaccinerade alls till mottagningen.

– Vi har haft några stycken som ändå hamnat här men då har de sannolikt varit smittade redan innan eller strax efter vaccinationen. Då har det inte hunnit få effekt ännu.
Citat:
har kommit rapporter om att folk blir inlagda med svår sjukdom på intensiven efter att ha vägrat sin spruta. Just på iva i Lund har de inte haft några sådana fall men Wilhelm Wallquist känner igen fenomenet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/farre-men-yngre-patienter-pa-intensiven-i-lund

Bör väl vara samma för hela landet. Har man tagit vaccinet så lär man inte dyka upp på IVA.

Kommer vaccinvägrarna att fortsätta belasta sjukvården den kommande sommaren?
Senast redigerad av Chantre 2021-05-21 kl. 10:56.
Citera
2021-05-21, 10:51
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/farre-men-yngre-patienter-pa-intensiven-i-lund

Bör väl vara samma för hela landet. Har man tagit vaccinet så lär man inte dyka upp på IVA.

Kommer vaccinvägrarna att fortsätta belasta sjukvården den kommande sommaren?
Vänta lite nu.., jag tyckte mig höra att majoriteten av de som ligger på iva idag har fått minst en dos vaccin? Har jag drömt det?

EDIT: Javisst tusan, det var ju en rubrik här på forumet som gjorde gällande att det rörde sig om "majoriteten". "Allt fler" IVA-vårdade är vaccinerade sa de på radion.
Senast redigerad av Mr.Woods 2021-05-21 kl. 10:56.
Citera
2021-05-21, 10:59
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Vänta lite nu.., jag tyckte mig höra att majoriteten av de som ligger på iva idag har fått minst en dos vaccin? Har jag drömt det?

EDIT: Javisst tusan, det var ju en rubrik här på forumet som gjorde gällande att det rörde sig om "majoriteten". "Allt fler" IVA-vårdade är vaccinerade sa de på radion.

Tja, på presskonferensen i går med Tegnell & Co sa de att alla regioner har Coronapatienter på IVA.

Tittar man på region Halland så hade de noll personer på IVA relaterat till sjuka i Corona.

https://www.regionhalland.se/om-region-halland/smittskydd/information-om-det-nya-coronaviruset/laget-i-halland-covid-19/

Känns som om vaccinmotståndarna gör allt för att skrämma upp folk mot att vaccinera sig.
Citera
2021-05-21, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods

Det är ju som sagt inte så konstigt att många av de som är över 65 och hamnar på iva i Uppsala är vaccinerade.
91,85% av alla 65+ i Uppsala är nämligen vaccinerade med minst en spruta..
Att vaccinet inte är 100% skyddande är ju inget nytt precis.

Frågan är om vaccinvägrarna kommer ändra sig när det nästan uteslutande kommer vara dessa som vårdas på sjukhus till hösten.. med några undantag förstås.
Och det kommer vara antiwaxxmongoloidernas fel det också, då det är dessa som kommer hålla igång smittan i samhället..
Citera
2021-05-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I Sydafrika avbröts vaccineringen med Astras vaccin p.g.a. näst intill ingen påvisbar possetiv efeckt av vaccinet. Varefter vaccinet såldes vidare till "tredje" land.

Och jaa, i Sydafrika dominerade den sydafrikanska varianten.

Ok.. media som lurat mig. Enligt Sverige ska den ge gott skydd enligt FHM å kompani.

Tråkigt för alla som tror dom har gott skydd och ger sig ut på kramkalaset när den indiska mutationen är här och reser ragg.
Citera
2021-05-21, 11:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Öööh "killgissa"
Har du hört uttrycket "kasta inte sten i glashus"
Du har gissat hej vilt i tråden i över ett år nu
Låt höra din uträkning då: 70% av alla vuxna plus 20-25% Av alla under 18 plus 20-25% av alla ovaccinerade över 18. Låt höra tack.

Ps. Här kan du få min.
0-18 2,3 miljoner
19-100 8.1 miljoner
70% av dom vuxna 5,67 milj.
25% av barn och resten (2,3+2,43)*0,25 = 1,18 milj
5,67+1,18=6,85/10,4=65%

Enligt min tidigare postning

"25 procent naturligt smittade enligt flockimmunitetsmyndigheten.

Så med 70 procent vuxna vaccinerade så hamnar vi på kanske 65 procent immunitet i hela befolkningen om vi räknar med barn/ungdomar o naturlig infektion.

För att nå över 80 procent immunitet behöver vi vaccinerar nästan alla vuxna med 2 doser.

De 70 procenten av vuxna vid skolstarten är med minst 1 dos så inte 70 fullvaccinerade heller."

Dvs vi når inte upp till de 80 procent som behövs för den brittiska varianten. Inte ens de 70 procent som behövdes för den gamla

För indiska behövs troligen något över 80
Citera
2021-05-21, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Källa på det!

Ärthjärna!

Källan är all känd information som existerar.
WHO gick ut med att man räknar med att dödsfallen av covid är ungefär 4 ggr större än rapporterat.
I Sverige har vi ju svart på vitt att våra rapporterade fall stämmer väl överens med överdödligheten..

Har du källa på motsatsen?
Citera
2021-05-21, 11:06
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ok.. media som lurat mig. Enligt Sverige ska den ge gott skydd enligt FHM å kompani.

Tråkigt för alla som tror dom har gott skydd och ger sig ut på kramkalaset när den indiska mutationen är här och reser ragg.
WHO har redan deklarerat att alla vacciner som ges i Sverige har skydd mot den indiska varianten.
Citera
2021-05-21, 11:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Mmm.
Och om ”vi” kört med AZ, så hade Tegnell varit massmördare pga det också..

det finns alltid en risk-benefit

Om du inte har någon smittspridning så behöver man inte riska med AZ. Att vi är i ett läge då vi behöver AZ beror på Tegnell....
Citera
2021-05-21, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt min tidigare postning

"25 procent naturligt smittade enligt flockimmunitetsmyndigheten.

Så med 70 procent vuxna vaccinerade så hamnar vi på kanske 65 procent immunitet i hela befolkningen om vi räknar med barn/ungdomar o naturlig infektion.

För att nå över 80 procent immunitet behöver vi vaccinerar nästan alla vuxna med 2 doser.

De 70 procenten av vuxna vid skolstarten är med minst 1 dos så inte 70 fullvaccinerade heller."

Dvs vi når inte upp till de 80 procent som behövs för den brittiska varianten. Inte ens de 70 procent som behövdes för den gamla

För indiska behövs troligen något över 80

Du tror på riktigt att vi har 30% efterblivna antiwaxxers i befolkningen?
Knappast..
Min gissning är att vi kommer uppnå över 80% vaccinationstäckning.
Citera
2021-05-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Enligt Worldometer är 4500 döda den högsta siffran som redovisat för en dag i Indien, vart får du 10.000 om dagen ifrån?

Deras siffror är dom som dör på sjukhus, folk som dör hemma på landsbygden utan vård är många flera. läkare runt om i Indien säger att det verkliga dödstalet är 5-6 ggr högre än det inrapporterade.
Så mina 10000+ är lågt räknat.
Citera
2021-05-21, 11:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du tror på riktigt att vi har 30% efterblivna antiwaxxers i befolkningen?
Knappast..
Min gissning är att vi kommer uppnå över 80% vaccinationstäckning.

Inte innan skolstarten.... Vi har liksom inte vacciner tillräckligt för det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in