• 1
  • 2
2021-05-20, 23:48
Medlem
ormbitens avatar
Ligger i sängen och läser i facktidningen DMV "Den Moderna Verkstaden"...

Kan läsa att man diskuterar om EUs nya förslag till lagstiftningar för nya bilar från 2022... EU vill att nya bilar skall ha en mängd olika nya säkerhetssystem som krav från 2022.

Bland annat ett krav på hastighetsassistans.

En del nya bilar har förvisso redan idag aktiv hastighetsövervakning via GPS-information och automatisk kameraövervakning av vägskyltar.

Den stora skillnaden är att dagens system endast ger en varning till föraren om att man kör för fort.
Enligt det nya EU förslaget kommer de nya systemen att begränsa hastigheten automatiskt så att man inte kan köra för fort.

De nya bilarna kommer med andra ord ha hastighetsassistans som standardinställning, och om jag som förare inte vill använda funktionen måste jag själv inaktivera den inför varje resa.

Ungefär som att man idag aktivt trycker bort "Start och Stopp" funktionen varje gång man har startat bilen...

Men hur länge dröjer det sen innan någon biltillverkare beslutar att ingen förare av deras bilar aktivt ska kunna trycka bort hastighetsassistansen..?

Nya bilar ska även vara utrustade med backvarningssystem/backkamera.
Körfältsassistans, trötthets- och distraktionsvarning...

Innebär det att vi hela tiden ska ha en kamera riktad mot nyllet när vi sitter där och kör och petar oss i näsan... Fullständigt övervakad på vägen?
Början på att Storebror alltid ser dig...?

EU vill även att bilarna ska vara utrustade med ett standardinterface för eftermonterning av alkolås samt en "svart låda" som ska kunna användas för insamling av data efter olyckor.

All denna nya teknik... Är den bara av godo?
Vill ni själva ha en bil med all denna lull lull?

Jag som personligen gärna "kör" bil mer än jag "åker" bil ser egentligen bara denna nya teknik av ondo.
Men jag kanske börjar bli gammal...
Citera
2021-05-20, 23:57
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Kan läsa att man diskuterar om EUs nya förslag till lagstiftningar för nya bilar från 2022... EU vill att nya bilar skall ha en mängd olika nya säkerhetssystem som krav från 2022.

En del nya bilar har förvisso redan idag aktiv hastighetsövervakning via GPS-information och automatisk kameraövervakning av vägskyltar.

Den stora skillnaden är att dagens system endast ger en varning till föraren om att man kör för fort.
Enligt det nya EU förslaget kommer de nya systemen att begränsa hastigheten automatiskt så att man inte kan köra för fort.

De nya bilarna kommer med andra ord ha hastighetsassistans som standardinställning, och om jag som förare inte vill använda funktionen måste jag själv inaktivera den inför varje resa.

Ungefär som att man idag aktivt trycker bort "Start och Stopp" funktionen varje gång man har startat bilen...

Men hur länge dröjer det sen innan någon biltillverkare beslutar att ingen förare av deras bilar aktivt ska kunna trycka bort hastighetsassistansen..?

Innebär det att vi hela tiden ska ha en kamera riktad mot nyllet när vi sitter där och kör och petar oss i näsan... Fullständigt övervakad på vägen?

EU vill även att bilarna ska vara utrustade med ett standardinterface för eftermonterning av alkolås samt en "svart låda" som ska kunna användas för insamling av data efter olyckor.

Jag som personligen gärna "kör" bil mer än jag "åker" bil ser egentligen bara denna nya teknik av ondo.
Förjävligt om det stämmer. Backkamera är dock en bra uppfinning som jag använder dagligen.
Citera
2021-05-21, 00:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Både bra och dåligt får man väl säga. Stölder lär minska då man utan problem kan läsa ut allt vad den svarta lådan registrerat och även då se och höra vad personer i bilen sagt. Kan alltså användas som bevis.

GPS, du vet alltid vart din bil är om den blir snodd.

Hastighetsspärr enligt skylt är väl bra men måste gå att koppla ur på enormt enkelt sätt då ibland är räddningen att gasa mer.

Alla dessa punkter kommer ta låååång tid att införa då det finns människor som inte har råd med nya bilar. Många som åker runt med bilar från 80 och 90-talet fortfarande. Kommer ta lång tid innan dessa byter upp sig till en 2025:a.

Som sagt, både bra och dåligt. Självkörande bilar är samma sak men de kommer bara till sin fulla potential när alla har en och inga konstigheter sker i trafiken. Den dagen alla bilar ser och pratar med varandra. Innan dess kommer det alltid kunna ske olyckor då det finns människor som inte gör enligt reglerna, bromsar på fel ställe, gasar på fel ställe.
Citera
2021-05-21, 00:36
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Förjävligt om det stämmer. Backkamera är dock en bra uppfinning som jag använder dagligen.

Ja backkamera är en bra uppfinning.

Men ibland funderar man ju på om backkamera och dylika saker inte gör folk lite dummare... När dom "glömmer" att titta ut genom rutorna utan endast tittar på kameraskärmen... Och istället råkar skrapa framskärmen mot grindstolpen...

I inlägget i Facktidningen så spinner man även vidare på folks dumhet och om folk generellt sett klarar av den nya tekniken...

Man tar i en anekdot upp ett fall där en kund hade lämnat in sin bil flera gånger för att en varningslampa på instrumentpanelen indikerade fel på bromssystemet.

Verkstaden hittade aldrig något fel trots flera felsökningar.

Till slut bestämde man sig för att låta kunden visa hur han bar sig åt för att få fram nämnda fel.

När kunden väl dök upp så visade han glatt att informationsdisplayen indikerade att bromsarna var avstängda eftersom informationsdisplayens touchknapp var gråmarkerad.

Okej... Nu trillade polletten ner för verkstaden.

Dumt nog så var touchknappen, som var försedd med en bromssymbol och texten "aktivera sportläge" gråmarkerad i standardläget.

Kunden som förutsatte att denna funktion skulle vara grönmarkerad, valde därför alltid denna funktion när han skulle ge sig ut på vägarna, vilket resulterade i att en varningssymbol dök upp på hastighetsmätaren för att varna föraren om att bilens esp/stabiliseringsprogram var inaktiverat...

En kort kurs med kunden om bilens funktioner så var "felet" avhjälpt...

Som avslutning nämner man att när man köpte en ny Volvo 142 1971 så kunde man läsa i instruktionsboken hur man justerade motorns ventiler med bladmått.

När man idag köper en ny Volvo V60 så står det istället att tjänsten Volvo On Call kan ge extra trygghet vid punktering eller motorstopp...

Man avslutar texten lite frågande, om människan har blivit smartare eller dummare dom senaste 50 åren...

Citera
2021-05-21, 00:38
Medlem
Priserna på potenta begagnade bilar kommer att öka rejält.
Citera
2021-05-21, 01:23
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Precis som du skriver så kommer detta att gälla nya bilar. Kör en gammal bil då?

Dels så kommer framtidens bilar vara elektriska = inget fint motorljud. Sen kommer dom ha dålig toppfart ändå, dels p g.a. avsaknaden av växlar villet gör elbilen snålast i låg fart men inte så snål vid 90.

Och om du ökar sedan till exempelvis 120 så har du förstört din räckvid som biltillverkaren angett, Helt omöjligt att komma upp i 50 mil+ i de flesta utav dagens elbilar ifall du kör i 110-120 har flera testare visat, att hålla 90 km/h verkar bli framtidens melodi -om man vill uppnå biltillverkarens påstådda räckvidd iaf.

Sen så kommer fler och fler biltillverkare att införa toppfartsspärrar på sina bilar, speciellt de elektriska. Dels på grund av säkerhetsskäl, dels för att dra ner förbrukningen.
Citera
2021-05-21, 02:02
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen

Jag tänker samma sak. Även eftermarknads tunes som tar bort begränsningarna kommer öka stort.

Sedan har jag märkt att hastigshetsbegränsningen inte fungerar som den ska ofta. T.ex. på en av bilarna jag har haft så tar den hastighetsbegränsning från både karta och vägmärkesigenkänning. Resultatet kan bli t.ex. på Autobahn med fri fart så blir det plötsligt 80 km/h trots att ingen skylt finns. Bilen bromsar in och folk bakom mig skitförbannade.
Citera
2021-05-21, 02:52
Medlem
TattooedFuckers avatar
Ja vet flera som programmerar ecu . I alla mina bilar är fartspärren borttagen . Mercan har jag varit upp i 334 km / h med och bmwn 309 km/h båda var spärrade på 250 innan ( de tog en stund när man kommit över 290 )

Bmwn är ju från -14 och jag har själv programmera en jävla massa och av aktiverat många saker som gäller övervakning och assistans allt för jag hatar hjälpmedel som begränsar bilen . Även kamera

Mercan är från 02 och den har radar så har man farthållare på och hamnar bakom bilen så bromsar den själv och anpassar hastighet mot den som ligger framför och den har ju back varnare och sensor i fram ...

Ju mer elektronik desto mer övervakning ...
Citera
2021-05-21, 03:17
Medlem
det blir ju såklart mer klirr i kassan också för biltillverkarna när tidigare tillval nu blir standard, bil lobbyn har betalats sig.
Citera
2021-05-21, 03:33
Medlem
FnatteTjatteBlattes avatar
Ja, det är på tiden att vi får totalövervakning över hur fort Svensson kör i trafiken.

Äntligen.

Givetvis ska det vara förbjudet att manipulera systemet och sätta det ur spel.

Det är FARLIGT att köra för fort. På samma sätt som olagliga streetrace är olagliga för det är FARLIGT så måste dumma Svensson också FÖRSTÅ att det kan vara FARLIGT att köra för fort.
Citera
2021-05-21, 03:40
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
+1

Volvo har redan inför 180 km/h som elektronisk spärr på nya bilar och automatlåda är svårt att undvika numera.

https://www.vibilagare.se//nyheter/v...e-xc60-och-v90

Första gången ni senare i år ser en XC 60 som polisbil så hjälper det inte att sitta i en gammal folkabubbla ens då den har 360 graders kameror, sensorer för att mäta att mötande bilars hastighet och som jordgubbe på denna tårta 🎂
.......läser den av automatiskt av regplåtar för att se ev busfrön som är ute på vägen i oskattat fordon.
Citera
2021-05-21, 03:59
Medlem
FnatteTjatteBlattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
+1

Volvo har redan inför 180 km/h som elektronisk spärr på nya bilar och automatlåda är svårt att undvika numera.

https://www.vibilagare.se//nyheter/v...e-xc60-och-v90

Första gången ni senare i år ser en XC 60 som polisbil så hjälper det inte att sitta i en gammal folkabubbla ens då den har 360 graders kameror, sensorer för att mäta att mötande bilars hastighet och som jordgubbe på denna tårta 🎂
.......läser den av automatiskt av regplåtar för att se ev busfrön som är ute på vägen i oskattat fordon.

Ja, nu får även vanliga Svensson börja sköta sig i trafiken. Hålla avstånd och hastighet. Tiden när Svensson kunde bete sig kriminellt i trafiken är snart förbi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in