2021-05-20, 19:20
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Med denna sosseregering kommer det aldrig att ske. Denna regering tar ju inget ansvar för folks välmående. De låter hellre folk dö.

Det är inte regeringens uppgift att ta ansvar för folks välmående, det är folks eget ansvar att ta hand om sitt eget välmående. Varför är denna självklarhet så förbannat svår att förstå för vissa?

Och även om det var regeringens ansvar, så tar man inte det ansvaret genom att införa en lockdown. För helvete.

Men det skulle vara kul att se sosseregeringen försöka. Inte en jävel skulle bry sig. Svenskarna skulle fortsätta leva som vanligt ändå. Tack och lov är majoriteten av svenskarna inte intresserade av att anpassa sig efter hysteriker som dig.

För övrigt är det anmärkningsvärt att det bara är i Sverige som de största sängvätarna kommer från höger. I resten av världen är det vänsterpack som vill ha lockdowns och munblöjor medan högern och konservativa motsätter sig detta. SD, den svenska högern, eller iaf delar av denna har gjort bort sig fullständigt det senaste året. SD har ju t om propagerat krav på munblöja, så dem kommer inte få min röst fler gånger, den saken är klar.
Citera
2021-05-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, inte ekonomin. Har aldrig handlat om ekonomin på det sättet. Sverige har en av de starkaste ekonomierna i världen om man utgår från folkmängd.

Man har blivit övertygad av FHM att denna strategi kommer vara bäst för folkhälsan långsiktigt. Om det var rätt eller fel vet vi faktiskt inte än på några år.
”Biverkningarna” av lockdowns och liknade visar sig inte direkt.

Inte för att jag tror att Sverige har gjort rätt val, men det är för tidigt att dra de slutgiltiga slutsatserna än.. tyvärr

Det kunde ha gått som i Norge. Eller så kunde det utspelat sig som i England eller Frankrike där man dubblar upp med både ekonomisk nergång och stora dödstal. Jag verkligen avskyr att debatten utgår från att om X skedde i Norge, så hade X även skett i Sverige. Tröttsamt värre.
Citera
2021-05-20, 19:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, inte ekonomin. Har aldrig handlat om ekonomin på det sättet. Sverige har en av de starkaste ekonomierna i världen om man utgår från folkmängd.

Man har blivit övertygad av FHM att denna strategi kommer vara bäst för folkhälsan långsiktigt. Om det var rätt eller fel vet vi faktiskt inte än på några år.
”Biverkningarna” av lockdowns och liknade visar sig inte direkt.

Inte för att jag tror att Sverige har gjort rätt val, men det är för tidigt att dra de slutgiltiga slutsatserna än.. tyvärr

Jag tror tvärtom. Det är regeringen som sagt åt FHM vad de ska säga för något. Man har gjort klart redan från början att några lockdowns eller skolstängningar vill man inte veta av. FHM har ingen kompetens att bedöma samhällsekonomi, vare sig på micro eller macro-nivå. De har ingen kompetens om de finansiella marknaderna och vilken påverkan en ev lockdown skulle ha. De kan sitta och gissa, men deras kärnkompetens återfinns sannerligen inte där. Återverkningarna på ekonomin vet vi ju redan. Sverige klarade sig marginellt bättre än de länder som stängt ned. Smittspridning och dödstal däremot förskräcker. Något intressant är också att det som Aftonbladet beskriver som "inferno" i Indien vad gäller smittans utbredning faktiskt inte var värre än den situation vi hade i Sverige för några veckor sedan. Inte om man tittar smitta/capita. Jämför dödstalen med Norge och Finland. Något som vi kommer få lida för under årtionden framåt är den vårdskuld som byggts upp under pandemin. Vi har minst 100 tusen personer med skador på sin lungvävnad. Många som sannolikt aldrig kommer kunna arbeta heltid igen och vara så produktiva som de annars hade kunnat vara. Billigt kommer det inte vara och då har jag inte ens berört det mänsklig lidandet.
Citera
2021-05-20, 19:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Det är inte regeringens uppgift att ta ansvar för folks välmående, det är folks eget ansvar att ta hand om sitt eget välmående. Varför är denna självklarhet så förbannat svår att förstå för vissa?

Och även om det var regeringens ansvar, så tar man inte det ansvaret genom att införa en lockdown. För helvete.

Men det skulle vara kul att se sosseregeringen försöka. Inte en jävel skulle bry sig. Svenskarna skulle fortsätta leva som vanligt ändå. Tack och lov är majoriteten av svenskarna inte intresserade av att anpassa sig efter hysteriker som dig.

För övrigt är det anmärkningsvärt att det bara är i Sverige som de största sängvätarna kommer från höger. I resten av världen är det vänsterpack som vill ha lockdowns och munblöjor medan högern och konservativa motsätter sig detta. SD, den svenska högern, eller iaf delar av denna har gjort bort sig fullständigt det senaste året. SD har ju t om propagerat krav på munblöja, så dem kommer inte få min röst fler gånger, den saken är klar.

Ja, du får väl rösta på kommunisterna nästa år då? Eller Annie Rööf? Hon brukar ju prata om frihet. Kanske skulle vara något för dig?

Klart det är statens roll att ansvara för befolkningens säkerhet och trygghet. Vem skulle annars göra det? Det är ju staten som har våldsmonopolet i samhället.

Munskydd har ju bevisats sänka graden av smitta i samhället, så att inte propagera för det under en pandemi vore ju direkt idiotiskt. 99% av länderna har ju fattat det, så även Sverige, men det tog nästan ett år att fatta det beslut som andra länderna fattade de första veckorna. Den svenska hanteringen av pandemin är verkligen under all kritik. Regeringen såg väl sin chans av att bli av med en hoper åldringar som bara kostar pengar. Att de byggt upp landet skiter man i. Man vill väl åt deras bostäder för att fylla med Afghaner och att kunna pressa ned löneläget i samhället. Klassisk vänsterliberal smörja. Äckligt är bara förnamnet.
Citera
2021-05-20, 19:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Ökar smittan under hösten även i år har man definitivt misslyckats.
Citera
2021-05-20, 19:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Av all covid.
Mutationerna är överskattade först sydafrikanska sen Brasilien som det inte blev mycket av.

Inte nödvändigtvis.. Den Brittiska varianten B.1.1.7 har skyddat oss mot den Sydafrikanska och den Brasilianska varianten.

Så lär er att vara tacksamma mot den,, så länge den nu är stridsduglig. Särskilt om ni vaccinerats med Astras.
Citera
2021-05-20, 19:58
Bannlyst
Krav med coronapass för att resa inom EU.

Min enda fråga VARFÖR?????? KURWA det stoppar inte smittan ett fucking skit.....

Minskad dödlighet ja kanske, men man kan fortfarande spridda skiten.....

Varför ska en 20 åring bli tvingad att spruta in gift när chansen att dö är 0.0000001%.chans?

Hade vaccinet minskat spridningen hade det varit en annan femma. Och nej länka inte Israel och England nu
Citera
2021-05-20, 19:59
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tror att det hade varit en stor fördel att pressa ner smittspridningen så mycket som möjligt under våren, för att sedan kunna släppa på restriktionerna under sommaren.

Nu ser det ut som att vi får en repris av förra våren och sommaren. Sverige struntade i att försöka pressa ner smittspridningen, vilket medförde att smittspridningen i Sverige låg klart över övriga Europa. I andra länder fick medborgarna paus från restriktionerna, men inte i Sverige, där smittspridningen var enormt mycket högre.

Nu ser vi samma sak igen.

Citat från Sveriges Television:
Sverige: Högst smittspridning i EU

De senaste siffrorna från EU:s smitt- skyddsenhet (ECDC) landar för svensk del på 577 fall per 100 000 invånare under de två senaste veckorna. Sverige har nu det högsta antalet nya covid-19-fall per invånare i EU.
Folkhälsomyndigheten håller på att sabotera möjligheten för "santos_deville" att se live musik i sommar.
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Är det att tivoli i Danmark hade öppet förra sommaren eller vad syftar du på? Genuint nyfiken på vad som var så mycket mer låst i Sverige än övriga Europa förra sommaren.

Här är ett inslag som jag använde som exempel förra sommaren.

Citat från Sveriges Radio:
Finland lättar på restriktioner – fler än 500 får samlas
Uppdaterat söndag 2 augusti 2020 kl 10.42 Publicerat lördag 1 augusti 2020 kl 10.25

Finland lättar på sina restriktioner för coronapandemin. Evenemang får från och med i dag samla hur många människor som helst, så länge avstånd hålls, och rekommendationen om distansarbete slopas.

– De här rekommendationerna och restriktionerna slopas från och med i dag, men det betyder förstås inte att allting går tillbaka helt till det normala, säger Mika Salminen, hälsosäkerhetschef vid Institutet för hälsa och välfärd, den finska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten.
...
I Sverige tillåts maximalt 50 personer samlas, på Island 100 personer, i Norge 200 personer och i Danmark 500 personer.

Lättnaderna i Finland motiveras av det låga antalet nya bekräftade coronafall, i snitt färre än 10 per dag sedan nästan två månader.

– Egentligen har vi inte längre någon evidens för direkt spridning inom landet, utom i vissa regioner, säger Salminen.
Finländarna kunde ordna evenemang, medan svenskarna fick leva med restriktioner.

Utöver möjligheten att ordna evenemang, så tänker jag även på att riskgrupperna i Sveriges grannländer kunde slappna av förra sommaren, på grund av den låga smittspridningen. I Sverige fick riskgrupperna leva i husarrest även under sommaren. Sveriges begränsningar för riskgrupperna var tänkta att hävas under hösten, men när hösten kom, så slog epidemin till igen. Riskgrupperna i Sverige fick därmed aldrig någon permission från sitt isolerade liv.
Citera
2021-05-20, 20:37
Medlem
severustheemperors avatar
Intressant googlekarta över fall per capita.
https://www.google.com/maps/@53.8043494,-7.6110894,3z/data=!5m1!1e7?hl=sv-SE
Citera
2021-05-20, 20:41
Medlem
Citat:

Uppdaterat söndag 2 augusti 2020 kl 10.42 Publicerat lördag 1 augusti 2020 kl 10.25

Finland lättar på sina restriktioner för coronapandemin. Evenemang får från och med i dag samla hur många människor som helst, så länge avstånd hålls, och rekommendationen om distansarbete slopas.

– De här rekommendationerna och restriktionerna slopas från och med i dag, men det betyder förstås inte att allting går tillbaka helt till det normala, säger Mika Salminen, hälsosäkerhetschef vid Institutet för hälsa och välfärd, den finska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten.
...
I Sverige tillåts maximalt 50 personer samlas, på Island 100 personer, i Norge 200 personer och i Danmark 500 personer.

Lättnaderna i Finland motiveras av det låga antalet nya bekräftade coronafall, i snitt färre än 10 per dag sedan nästan två månader.

– Egentligen har vi inte längre någon evidens för direkt spridning inom landet, utom i vissa regioner, säger Salminen.
Finländarna kunde ordna evenemang, medan svenskarna fick leva med restriktioner.

Utöver möjligheten att ordna evenemang, så tänker jag även på att riskgrupperna i Sveriges grannländer kunde slappna av förra sommaren, på grund av den låga smittspridningen. I Sverige fick riskgrupperna leva i husarrest även under sommaren. Sveriges begränsningar för riskgrupperna var tänkta att hävas under hösten, men när hösten kom, så slog epidemin till igen. Riskgrupperna i Sverige fick därmed aldrig någon permission från sitt isolerade liv.

Tänkte skriva lite ang det sista stycket om att riskgrupperna inte fick någon permission från sin isolering. Stämmer i stort sett.

Jag själv ingår i riskgrupp och förra sommaren var allt annat än vanlig. Det som gav styrka var att det faktiskt gick att träffas utomhus, om än nära hemmet för mig som saknar bil. Trots låg smittspridning höll de flesta sig på sin känt och hoppades på att bekanta ville ses utomhus och på säkert avstånd.

Denna sommar blir förhoppningsvis annorlunda. Jag själv får snart andra dosen vaccin. Tror inte jag klarar mycket längre isolering, det tär verkligen på en. De som gråter över de svenska restriktionerna sska definitivt skatta sig lyckliga att vi inte haft gård lockdown. Jag kan intyga att det suger något fruktansvärt att vara så begränsad som många varit senaste året. Knappt så jag skulle önska det på min värsta fiende.
Citera
2021-05-20, 20:42
Medlem
Citat:

...

Du argumenterade för att när andra länder öppnade så fortsatte Sverige med sina restriktioner. Finland har lyckats väl under pandemin men Finland är inte Europas nav och består av 5 miljoner människor. Jag trodde du hade någonting matnyttigt att komma med i form av Sverige kontra övriga Europa under sommaren 2020. Och nej, riskgrupperna höll avstånd och passade sig även i Finland förra sommaren. Du verkar ha en närmast romantisk bild av över övriga norden. Jag har själv släkt över havet, i riskgrupp, inte fan betedde dem sig annorlunda än svenskarna. Snarare var stigmatiseringen kring Covid så pass låg i Sverige att svenskarna rörde sig mer ute bland folk än finnarna. Men det där är anekdotiskt och skiljer sig självklart mellan folk.
Citera
2021-05-20, 20:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Intressant googlekarta över fall per capita.
https://www.google.com/maps/@53.8043494,-7.6110894,3z/data=!5m1!1e7?hl=sv-SE

Väldigt intressant. Sverige ligger i topp vad gäller smittspridning. Få länder har lika mycket smitta som i Sverige.
Indien som i Aftonbladet beskrivs som ett "Coronainferno" har 35% lägre smitta per capita än vad vi har i Sverige. Uruguay ligger sämre till än Sverige. Vi får väl se om Tegnell lyfter det om någon frågar varför vi har så mycket smitta i Sverige..., men det beror väl på att vi är så skickliga på att testa i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in