2021-05-20, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Här har du fel!
Oavsett hur mycket jag avskyr sossevånstermiljömupparna, så är det folkhälsan de åtminstone tror de främjar.

Du måste förstå att hur värdelösa Tegnell och hans gäng än är, så har strategin hela tiden varit att främja folkhälsan. Dvs. Hålla skolor öppna så mycket som möjligt tex.

Har de haft fel i ett antal saker? Ja, absolut!
Har det dött en massa folk i onödan? Ja.
Har strategin varit att döda människor medvetet? Nej, självklart inte.

Likgiltighetsuppsåt ligger väl nära till hands om man talar med en jurist. Man gav väl upp tanken på att minimera smittspridningen och därmed dödsfallen redan i februari/mars 2020.

"För att uppsåt till effekten eller omständigheten skall anses föreligga krävs dock likgiltighet inte endast till risken utan också till förverkligandet av effekten eller förekomsten av omständigheten."
Citera
2021-05-20, 18:25
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Likgiltighetsuppsåt ligger väl nära till hands om man talar med en jurist. Man gav väl upp tanken på att minimera smittspridningen och därmed dödsfallen redan i februari/mars 2020.

"För att uppsåt till effekten eller omständigheten skall anses föreligga krävs dock likgiltighet inte endast till risken utan också till förverkligandet av effekten eller förekomsten av omständigheten."
För att likgiltighetsuppsåt ska föreligga räcker det alltså inte med att man är likgiltig inför att X riskerar att inträffa av ens handlande, utan också likgiltig inför X om X inträffar.

I detta fallet innebär det således att det inte är tillräckligt att man (Vem, kan man för övrigt undra? Anders Tegnell i ensamt majestät måntro?) insåg att det fanns en risk för att (fler - i förhållande till vad?) människor skulle dö på grund av den valda strategin, utan också att man varit likgiltig inför att fler människor dog om det sedan också inträffade.

Så nej, likgiltighetsuppsåt ligger inte särskilt "nära till hands". Men lycka till med processen! Vilket brott är det du åsyftar för övrigt? Likgiltighetsuppsåt är inte direkt något man kan dömas för i sig.
Citera
2021-05-20, 18:29
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Hahaha!
Lockdown nu? På riktigt?

Misstaget Sverige gjorde var att vara slöa i starten. Dvs för mer än ett år sedan..
Jag tror IMBILDEN på riktigt har fått nån mental låsning. Han har tjatat om lockdown nu i över ett år. Snubben kan inte må bra. Och jag tror tyvärr inte han är ensam. Den psykologiska skada all den här skrämselpropagandan orsakat måste vara enorm.
Citera
2021-05-20, 18:41
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inte helt ovanligt! Det Sverige borde göra nu är att gå in i lockdown så att smittan kan pressas ned. Nu handlar det om att vinna tid, se till att alla som fått dos 1 också får dos2 innan tiden går ut. Sedan måste man förstås fortsätta med att vaccinera för allt vad det går och lite till. Smittspridningen måste ned ordentligt!

Lockdown

Hör de du IMBILDEN!
Tror du fortfarande att smittan peakede i juni förra året med tanke på kurvorna som vi ser nu (nästan identiska och med bevisat kraftig minskad smittspridning)?

Jag är också nyfiken på hur smittan kan gå ner samtidigt som skolan rullar på och till och med ökat närvaron i gymnasium m.m.?

Du har ju skrivit att det ända som kommer hjälpa är skolstängning så nu är jag förvirrad.
Citera
2021-05-20, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
-LÄGET JUST NU-

Den 3 maj så spådde jag att det rullande 7-dagarssnittet skulle ligga på typ 14 döda/dag den 20 maj, allt om dödligheten höll sig kvar på det ”nya låga normala”,, och idag den 20 maj så ligger snittet på 12 döda/dag, så dödligheten har alltså sjunkit lite till sen dess vilket är bra.
https://www.bildtagg.se/file/ql9ojafqvmlwcqplr727wp

7- dagarssnittet i dag 20 maj:
Döda/dag = 12 döda
Smittade/dag = 3891/dag

Prognos för 7-dagarssnittet den 9 juni:
Döda/dag = 9 döda(..men antagligen 7-8 st)

Antalet döda/dag hade förmodligen legat på ca 75 döda/dag just nu utan vaccin och totalt antal döda i Corona hade varit uppe i minst 18700 döda(+4300 döda jämfört med nu)!

Den registrerade dödligheten har fortsatt att minska lite till(mätt 20 dagar mellan smitta och död) och är nu på 395 fall/död(CFR= 0,25%), som ska jämföras med ett CFR kring 1,49% i vintras.
https://www.bildtagg.se/file/3f3y6xn4kv9gj8e99g06k6j

Hur många döda per dag var det i maj 2020?
Citera
2021-05-20, 18:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Skyddet är bra redan efter en dos. Sluta panika nu, det är över.

Enligt Pfizer cirka 50% efter dos 1. 95% efter dos 2, men det är inte på mutationer. Där kan skyddet vara allt mellan 0-95%. Vi vet inte.
Citera
2021-05-20, 18:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Hahaha!
Lockdown nu? På riktigt?

Misstaget Sverige gjorde var att vara slöa i starten. Dvs för mer än ett år sedan..

Förstår vad du menar, men Sverige har varit slöa hela tiden. Så även nu. De flesta västländer ligger före oss vad gäller vaccineringarna. En lockdown skulle köpa oss tid för att vaccinera ikapp.
Citera
2021-05-20, 18:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Här har du fel!
Oavsett hur mycket jag avskyr sossevånstermiljömupparna, så är det folkhälsan de åtminstone tror de främjar.

Du måste förstå att hur värdelösa Tegnell och hans gäng än är, så har strategin hela tiden varit att främja folkhälsan. Dvs. Hålla skolor öppna så mycket som möjligt tex.

Har de haft fel i ett antal saker? Ja, absolut!
Har det dött en massa folk i onödan? Ja.
Har strategin varit att döda människor medvetet? Nej, självklart inte.

Jag är övertygad om att de medvetet har kalkylerat med en stor mängd döda för att i gengäld kunna hålla det mesta öppet så mycket som möjligt, för att man tror det gynnar ekonomin. Löfven har ju själv sagt att det kommer dö tusentals, ja tiotusentals människor. Det yttrade han i början av pandemin i sitt tal till nationen. Kommer du ihåg det?
Citera
2021-05-20, 19:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Lockdown

Hör de du IMBILDEN!
Tror du fortfarande att smittan peakede i juni förra året med tanke på kurvorna som vi ser nu (nästan identiska och med bevisat kraftig minskad smittspridning)?

Jag är också nyfiken på hur smittan kan gå ner samtidigt som skolan rullar på och till och med ökat närvaron i gymnasium m.m.?

Du har ju skrivit att det ända som kommer hjälpa är skolstängning så nu är jag förvirrad.

Vilka kurvor är nästan identiska? Vecka 19 förra året hade vi 5-6 gånger så många döda som i år.
Att smittan avtar när fler har nått immunitet är inget konstigt. Jag spår att smittan kommer fortsätta nedåt. Många immuna pga infektion, fler och fler immuna pga vaccination. Skolan stänger om 4 veckor. Därmed uppnås ökad social distansering = Ännu lägre smitta. Vi såg det även förra året när smittan föll till sin lägsta nivå vecka 29 och stannade där tom vecka 39. Frågan är om det blir en återupprepning av detta , år 2021 eller kommer vaccinationera och genomgångna infektioner klara av att mota Olle i grind när skolorna öppnar? Återstår att se. Förra året gick det inte, men då hade vi inget vaccin.

Det intressanta blir ju vad som händer i höst. Vid månadsskiftet sep/okt. Kommer immuniteten från genomgånga infektioner att vara varaktig? Kommer vaccinationer visa sig vara effektiva mot mutationer? Öppnar skolorna i höst, vilket jag närmast förutsätter så återstår att se.
Citera
2021-05-20, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
För att likgiltighetsuppsåt ska föreligga räcker det alltså inte med att man är likgiltig inför att X riskerar att inträffa av ens handlande, utan också likgiltig inför X om X inträffar.

I detta fallet innebär det således att det inte är tillräckligt att man (Vem, kan man för övrigt undra? Anders Tegnell i ensamt majestät måntro?) insåg att det fanns en risk för att (fler - i förhållande till vad?) människor skulle dö på grund av den valda strategin, utan också att man varit likgiltig inför att fler människor dog om det sedan också inträffade.

Så nej, likgiltighetsuppsåt ligger inte särskilt "nära till hands". Men lycka till med processen! Vilket brott är det du åsyftar för övrigt? Likgiltighetsuppsåt är inte direkt något man kan dömas för i sig.

Tankearbetet är redan gjort så fundera inte ihjäl dig.

FHM beräknade letaliteten för COVID-19 redan för ett år sedan. Corona-komissionen visade i sin första delrapport från december 2020 på sambandet mellan omfattning av samhällspridning och antalet dödsfall. Vilket väl alla utom Anders Tegnell redan hade räknat ut förvisso.

Såväl regering som FHM har haft den information som behövs för att vidta lämpliga åtgärder men man har inte prioriterat att hålla ner antalet döda till skillnad från t ex Finland och Norge. Och detta trots att man fick ytterligare chanser under den andra vågen. En gång är ingen gång men två gånger är likgiltighetsuppsåt.

QED.
Citera
2021-05-20, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är övertygad om att de medvetet har kalkylerat med en stor mängd döda för att i gengäld kunna hålla det mesta öppet så mycket som möjligt, för att man tror det gynnar ekonomin. Löfven har ju själv sagt att det kommer dö tusentals, ja tiotusentals människor. Det yttrade han i början av pandemin i sitt tal till nationen. Kommer du ihåg det?

Nej, inte ekonomin. Har aldrig handlat om ekonomin på det sättet. Sverige har en av de starkaste ekonomierna i världen om man utgår från folkmängd.

Man har blivit övertygad av FHM att denna strategi kommer vara bäst för folkhälsan långsiktigt. Om det var rätt eller fel vet vi faktiskt inte än på några år.
”Biverkningarna” av lockdowns och liknade visar sig inte direkt.

Inte för att jag tror att Sverige har gjort rätt val, men det är för tidigt att dra de slutgiltiga slutsatserna än.. tyvärr
Citera
2021-05-20, 19:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Covid är den årliga influensan i nytt omslag. Tror ni mig inte? Låt oss jämföra influensaaktiviteten under "coronapandemin" med data säsongen 2016-2017. Under coronapandemin har 29 fall av influensa A & B bekräftats, och mellan 2016-2017 har 13 052 influensafall bekräftats.

Helt klart slogs influensan ut av åtgärderna mot Corona-viruset. Det handlar inte enbart om att svenskarna började sprita händerna. Folk har blivit försiktigare på flera sätt. Åtgärderna har inte lyckats besegra Corona-viruset, men däremot influensa-virusen.

Citat:
Sunt förnuft säger att influensaaktiviteten inte kan minska med 99.9 % genom att sprita händerna.

Jag blir misstänksam när jag hör uttrycket "sunt förnuft". "Sunt förnuft" brukar ofta innebära att man inte ska tänka efter.

Att influensan nästan försvann är inte konstigt. Det enda som behövs, är att virusets reproduktionstal minskas till under 1. Ett reproduktionstal lägre än 1 innebär att sjukdomen kommer att tyna bort.

Citat:
Sanningen är att ni (svenska befolkingen) är offer för psykologisk krigsföring.

Det tvivlar jag inte på. Ett exempel är journalistkårens ständiga lögner om invandring. Lögn-kampanjerna har varit framgångsrika. Med hot och lögner har svenskarna förmåtts att bli anhängare av vansinnig invandring.

Vad är sanning och vad är lögn beträffande Corona-epidemin? Vem kan man lita på? Dig? Vill du att jag okritiskt tar ditt ord som sanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in