2020-06-01, 22:18
Medlem
Körde sån där kattsand som inte klumpar och ser typ ut som kristaller från början efter att ha varit nojjig om damm, men efter att ha provat "vanlig" kattsand så är det omöjligt att gå tillbaka.
Vanlig kattsand är mycket bättre då man kan kasta klumparna i soptunnan vilket håller lukten borta.
Med kristallsanden så börjar det lukta efter två veckor vilket är för tidigt enligt mig.
Citera
2020-06-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carcassonne
Körde sån där kattsand som inte klumpar och ser typ ut som kristaller från början efter att ha varit nojjig om damm, men efter att ha provat "vanlig" kattsand så är det omöjligt att gå tillbaka.
Vanlig kattsand är mycket bättre då man kan kasta klumparna i soptunnan vilket håller lukten borta.
Med kristallsanden så börjar det lukta efter två veckor vilket är för tidigt enligt mig.
Jo, det har ju hänt något på den fronten sedan 80-talet. Kristaller får man byta hela tiden samt tvätta lådan. Klumpbildande sand av lera tar man bara bort klumpar och bajs samt fyller på med ny sand!
Senast redigerad av KamratBlue 2020-06-01 kl. 22:35.
Citera
2020-06-01, 22:33
Medlem
Luxuss avatar
Everclean. Haft en jävla massa katter å den sanden är i en klass för sig
Citera
2020-06-03, 23:55
Medlem
Jag köper oftast någon parfymfri sand som är på kampanj om jag kan, annars växlar jag lite mellan olika sorter eftersom jag har en katt som är lite täppt i nosen ibland och jag vill inte att han får i sig damm.
Everclean och Catrine Premium Super är de bästa jag provat men de är dyra. Jag tycker att Latz och ICAs sand dammar mycket så jag brukar köpa Mjau kattsand ibland på mataffären.
Citera
2021-05-20, 14:11
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Kan man 'tvätta av/skölja av' kristallvarianten i en stor sil typ?
Citera
2021-05-20, 14:45
Medlem
zBr9s avatar
Jag kör Worlds Best: https://www.worldsbestcatlitter.com/

Den är gjord av majs och inte silica, så sprider inget farligt damm man kan få i sig. Dessutom har den en helt sinnessjuk uppsugningsförmåga, blir hårda bollar av kisset direkt som går att ta bort. Köper den parfymerade varianten eftersom min katts bajs luktar rätt dåligt.
Citera
2021-05-20, 16:15
Medlem
Jag har två katter och har testat lite olika varianter av kattsand. Jag tycker ändå Everclean gör jobbet bäst på att eliminera lukt. Everclean må vara lite dyrare, men i längden jämnar det ut sig, sanden är rätt dryg och du slipper oftast byta ut hela sanden som du kan behöva med billiga varianter som bara luktar piss och skit efter ett tag. Nackdelen med Everclean är att den dammar väldigt mycket. Står på förpackningarna att de är dammfria, men stämmer ej... Finns ju många Everclean-varianter. Vilken tycker ni är bäst? Jag kör på Multiple cats.
Citera
2021-05-20, 17:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jag kör med Cattia, fullt duglig, finns på vanliga mataffärer och bra pris. Katterna tycker om den.

Luktar inte låda hemma hos mig, har frågat folk som säger sanningen så jag är säker. Nackdelen är att den dammar.

Ni som har problem med lukt:

Rensa flera gånger per dag.

Ha mycket sand, rejält stora lådor och minst en låda per katt.

Brukar köpa 2 st 10-literspåsar när jag byter. Det går åt 1 1/2 påse till mina två lådor, sen har jag 5 liter kvar att fylla på med.
Citera
2021-05-20, 18:46
Medlem
Jag använder 6mm värmepellets. Katterna gillar det, pelletsen blir sågspån när det blir blött och luktar ingenting. Lätt att sila ner spånet i kompostpåse!
47-49kr för 16kg på Granngården. Räcker 1 månad för 4 katter. Så säkert 2-3, kanske 4 månader för 1 kisse.
Senast redigerad av Redwinters 2021-05-20 kl. 18:48.
Citera
2021-05-20, 20:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Först i tråden; ICA! - kör vi med, ej klumpbildande. Platstunderlag i lådan, ett byte i veckan, generöst m sand (en säck = 2 v.). Skitkorvarna har har kattskrället lärt sig att vi plockar upp vartefter, varför hon är smart nog att inte gräva ner dem.
Citera
2021-05-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Jag kör med Cattia, fullt duglig, finns på vanliga mataffärer och bra pris. Katterna tycker om den.

Luktar inte låda hemma hos mig, har frågat folk som säger sanningen så jag är säker. Nackdelen är att den dammar.

Ni som har problem med lukt:

Rensa flera gånger per dag.

Ha mycket sand, rejält stora lådor och minst en låda per katt.

Brukar köpa 2 st 10-literspåsar när jag byter. Det går åt 1 1/2 påse till mina två lådor, sen har jag 5 liter kvar att fylla på med.

Samma här, jag kör med oparfymerad Cattia. Billig och klumpar väldigt bra så det är lätt att få bort minsta kiss-smula. Den dammar väl mycket men det gör många andra sorter också.

Ibland har jag köpt Mjau kattsand men det stör mig att det står att sanden är oparfymerad/luktfri när den definitivt luktar parfymaktigt.
ICAS kattsand har jag reklamerat för den var helt USEL! Kisset smulades sönder i hela lådan och sanden luktade efter bara någon dag. Det står på paketet att man kan byta efter EN MÅNAD - ha!

Jag kör emellan med lite dyrare sorter ibland när det finns nåt bra på kampanj eftersom jag vill ha mindre dammande sorter för katternas och mina luftvägar som omväxling och kan rekommendera Monster parfymfri och Biokats Diamond Care Vet Line Attracting & Calming (Zooplus). Även Compact Care Carbon är bra.
Everclean är jättebra, men priset är ju helt bisarrt när det finns andra sorter som funkar för mindre pengar. Jag kan förstå att man köper en dyr kattsand om man har katter som mest går på toa ute och bara på lådan nån gång, men har man innekatter som går på lådan ofta kostar det en förmögenhet med sorter som Everclean, även om den är dryg. Det försvinner ju sand i klumpar varje gång katten kissar så oavsett hur dryg sanden är tar den ju slut fort med innekatter.
Citera
2021-05-24, 20:10
Medlem
Jag kör på Worlds Best Cat Litter eller den betydligt billigare och nästan lika bra A Litter Bit of This. Båda sorterna klumpar, är majsbaserade, giftfria, miljövänliga, dammfria och går att spola ned även kissklumparna i toaletten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in