2021-05-20, 12:20
Medlem
Oerhört vad snabbt det dippar på IVA i Sverige.
Citera
2021-05-20, 12:40
Medlem
Uppsala har nu lägsta antalet nya fall sedan i höstas. 6.2% är också lägsta sjudagarsvärdet sedan dess, veckans hittills färdiganalyserade ligger runt 5%.

Vaccineringen verkar däremot stå väldigt still den här veckan. Ser ut som att det är uppsamlingsheat för andra dosen som gäller.
Citera
2021-05-20, 12:44
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Vaccineringen verkar däremot stå väldigt still den här veckan. Ser ut som att det är uppsamlingsheat för andra dosen som gäller.
Det där är ju ingen tillfällig effekt, utan så det kommer se ut framöver - ju fler förstadoser som är givna, desto fler procent av det totala antalet doser kommer att behöva gå till andradoser. Så förutsatt att vaccinleveranserna inte ökar framöver så kommer vi inte kunna komma upp i samma förstadosfrekvens som vi haft de senaste veckorna.
Citera
2021-05-20, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är rädd för att du kommer få rätt. På många låter det som att pandemin håller på att gå mot sitt slut och det vore förstås trevligt om det blev så, men jag tror inte att det är något man iskallt kan utgå från. Risken är stor indierna eller annan variant tar över helt och då är det bara att börja om med ny vacciner. Jag tror man måste vara minst 10 gånger snabbare med vaccin, så man hinner täppa till alla brandhärdar, innnan nya blossar upp. Sverige är så plågsamt långsamma så det finns inte.

Sverige?
Är det vi som producerar och utvecklar vaccin?
Hur ligger vi till med vaccinationerna jämfört med andra tycker du?
Med samma förutsättningar alltså?
Citera
2021-05-20, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Det där är ju ingen tillfällig effekt, utan så det kommer se ut framöver - ju fler förstadoser som är givna, desto fler procent av det totala antalet doser kommer att behöva gå till andradoser. Så förutsatt att vaccinleveranserna inte ökar framöver så kommer vi inte kunna komma upp i samma förstadosfrekvens som vi haft de senaste veckorna.

Helt klart är det så. Jag läste någon genomgång(aftonbladet?) som helt missade detta och menade att alla skulle bli erbjudna vaccin före midsommar med nuvarande takt.. Kommer givetvis inte ske. I bästa fall har nog alla över 40 blivit erbjudna en dos före midsommar.
Citera
2021-05-20, 12:58
Medlem
Villons avatar
Citat:
Helt klart är det så. Jag läste någon genomgång(aftonbladet?) som helt missade detta och menade att alla skulle bli erbjudna vaccin före midsommar med nuvarande takt.. Kommer givetvis inte ske. I bästa fall har nog alla över 40 blivit erbjudna en dos före midsommar.
Japp. Det hela kompliceras lite av att AstraZeneca bara ges till 65+ sedan en tid, vilket innebär att andradoserna för den gruppen inte kommer "stjäla" potentiella förstadoser för grupperna direkt under - därför kan man nog ösa på rätt bra med förstadoser till gruppen 50 +. Men när denna grupp ska ha sina andradoser så riskerar det att stoppa upp förstadoserna rejält.

Midsommar är ju om bara en månad, så förstados till alla 45+ tror jag är mer realistiskt.

Allt detta med reservation för ifall vaccinleveranserna skulle öka rejält i juni.
Citera
2021-05-20, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Oerhört vad snabbt det dippar på IVA i Sverige.

Med detta tempot är det under 100 personer på IVA vilken dag som helst. Minskar med 73 personer i veckan nu...
Citera
2021-05-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Varför är du alltid glad över att kolla på vaccinsiffrorna?

För ju fler vaccinerade = desto färre smittade,döda och inlagda.

Se USA,Israel,England,Ungern och övriga länder som är längre i vaccinationsprocessen.

Jag tror i USA och England har väl typ alla vuxna över 18 nu fått första dos?
Citera
Medlem
Citat:
Vi börjar komma in i stadiet när hälften ges till 1:a dosen och hälften ges till 2:a dosen. På ungefär 500 000 vacinleveranser i veckan så blir det ungefär 250 000 nya som kommer att få sin 1:a dos/veckan under en längre tid.
Senast redigerad av Mrbosun 2021-05-20 kl. 13:17.
Citera
Medlem
Otroligs avatar
I Danmark får man från och med idag välja att ta AZ eller Janssen om man vill.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/fra-i-dag-er-der-groent-lys-til-vaelge-skrottede-vacciner-saadan-bliver-ordningen

Det är märkligt att detta inte ens är en diskussion i Sverige. Vi skulle kunna förbättra situationen snabbare och väntetiden för vaccinen skulle kunna reduceras för frivilliga.
Citera
2021-05-20, 13:16
Medlem
ncr04s avatar
SVT har alltmer blivit ett propagandaorgan som försöker sprida bilden av att Sverige klarat av pandemin bra. Den här artikeln är ett särskilt lågvattenmärke med missvisande rubrik och faktafel.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-bland-de-basta-pa-att-vaccinera

Trots att deras egen lista längst ner visar att 9 länder har vaccinerat större andel så står det i första stycket "Trots svidande kritik har nu Sverige en av de högsta vaccinationstäckningarna i hela Europa". Då är inte heller Storbritannien som ligger långt före med i listan. För det andra gäller detta bara andel vuxna som fått minst en dos. Borde man inte också ta med hur många som fått båda doserna för att avgöra hur effektivt ett land har vaccinerat befolkningen? Om man istället ser på antal vaccindoser per 100 invånare hamnar t ex Danmark, Spanien, Frankrike och Portugal före Sverige.

Se: https://ourworldindata.org/covid-vaccinations?country=OWID_WRL

Det värsta i SVT-artikeln är dock de uppenbart felaktiga siffror gällande dödsfall:
Citat:
Under den senaste rapporterade fjortondagarsperioden registrerades 6,6 dödsfall med covid-19 i Sverige per 100 000 invånare.

Det kan jämföras med länder som Frankrike (52,5), Italien (60,3) och Tyskland (38,5). I länder som Polen, Tjeckien, Bulgarien och Slovakien är siffrorna ännu högre. Allra högst ligger Ungern som under motsvarande period rapporterade 194 dödsfall per 100 000 invånare.

Norge ligger något lägre än Sverige med 5,6 dödsfall per 100 000 invånare, men allra lägst är dödligheten just nu på Island (0,0), följt av Finland (3,3) och Danmark (3,4).
Om detta stämde skulle Tyskland haft över 30 000 dödsfall senaste 14-dagarsperioden och Ungern över 19 000 (totalt genom pandemin har Tyskland 87 000 döda och Ungern 29 000 döda enligt officiella siffror).
Citera
2021-05-20, 13:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Men din länk du hänvisar till säger inget om hur många doser dessa 65+ har fått som nu ligger på Iva?
Du sa att dom inte var fullvaccinerade, vart har du den källan?

Jag tror inte du är så korkad som du försöker framstå, utan du vill bara häva ur dig din frustation.
Den länken jag gav dig visar att ca 10% av Sveriges befolkning är fullvaccinerade.
Postar en länk som beskriver vilka faser vi har i Sverige.
Räkna lite själv eller om du varit intresserad så hade du själv kunnat se vilka åldrar som erbjuds vaccin och lägg då till minst 6 veckor för dos 2, svårare är det inte

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/rekommendationer-for-vaccination-mot-covid-19/

Edit glömde länk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in