Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Tack! Intressant siffror. När du exempelvis skriver 17 stycken 60-åringar, är de mellan 51-59, eller 60-69 år?, För jag misstänker att folk dör som inte är jämna 10?
Hur som bevisar det ju att det inte bara är 80+ som blir svårt sjuka och dör. Inte när hälften av nyinskrivna på IVA är under 60 år. Det är tyvärr många myter som frodas och sprids här på Flashback.
När jag skrev 60-åringar menade jag 60-69 år. Jag bara förenklade det för mig. Men jag borde naturligtvis skrivit 60-69år, men du kan ju titta på länken.
Nej det är klart att åldern går ner när de äldre är mer skyddade genom att själva blivit vaccinerade och att personalen som hjälper de är vaccinerade. Men jag tycker också att det ser ut som om den brittiska var en aningen besvärligare för de yngre.
Jag kan rekommendera dig att läsa "Förekomst av covid-19 efter vaccination" från Fohm om du vill veta hur många av de vaccinerade som avlider i/med covid och hur många av de vaccinerade som hamnar på IVA. Den är från 4 maj. Om någon känner till en nyare så tipsa mig gärna!
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/Bland fallen som var 80 år och äldre har 21 procent av de ovaccinerade avlidit med covid-19. Det kan jämföras med 12 procent av dem i samma åldersgrupp som fått minst en dos vaccin tre veckor innan, och 10 procent av de som varit fullvaccinerade.
Bland de personer som bott på särskilda boenden för äldre har 31 procent av de ovaccinerade avlidit med covid-19. Det kan jämföras med 15 procent av dem i samma grupp som fått minst en dos vaccin tre veckor innan, och 12 procent av de som varit fullvaccinerade.
Sex personer med genombrottsinfektioner har fått intensivvård. Samtliga var över 70 år gamla. Medianåldern var 77,5 år (spann: 72–81 år).
Totalt har 67 personer med genombrottsinfektioner avlidit inom 30 dagar från sin covid-19-diagnos. Majoriteten var över 80 år gamla. Medianåldern var 88 år (spann: 61–103 år). Könsfördelningen var jämn.
Så här såg det ut vecka 17-19 på IVA
V19 var det 83 st ny inlagda på IVA i åldern 0-59 år.
V18 var det 79 st ny inlagda på IVA i åldern 0-59 år.
V17 var det 73st ny inlagda på IVA i åldern 0-59 år.
Innan dess var det fler i dom åldrarna.
https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall