2021-05-20, 11:24
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Jag tippar på att det är den ökända malawiska dödsvarianten som dödar 109 % av alla smittade.
Ja, de stollarna bränner ju upp vaccinet istället för att använda det.

https://www.bbc.com/news/world-africa-57168841
Citera
2021-05-20, 11:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
2st 20-åringa
1st 30-åring
1st 40-åring
7st 50-åringar
17st 60-åringar
22st 70-åringar
20st 80-åringar
4st 90+
har hitintills rapporterats in avlidna denna vecka.

Ca hälften av de nyinskrivna denna vecka på IVA är under 60 år.

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#dodsfall

Tack! Intressant siffror. När du exempelvis skriver 17 stycken 60-åringar, är de mellan 51-59, eller 60-69 år?, För jag misstänker att folk dör som inte är jämna 10?

Hur som bevisar det ju att det inte bara är 80+ som blir svårt sjuka och dör. Inte när hälften av nyinskrivna på IVA är under 60 år. Det är tyvärr många myter som frodas och sprids här på Flashback.
Citera
2021-05-20, 11:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Astra Zenecas vaccin gav 100 % skydd mot alvarlig sjukdom i den kompletterande Fas 3_studie som gjordes för att lämna in ansökan i USA.

Är det så många vaccinerade som hamnar på IVA?
Var ser du det?

Läst det i Aftonbladet. "Därför hamnar så många vaccinerade på IVA", men det var bakom betalvägg.
Citera
2021-05-20, 11:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vill minnas att 20% av de i riskgruppen har tackat nej till vaccin.

https://www.dagenssamhalle.se/samhalle-och-valfard/sjukvard/lagre-vaccinationsgrad-i-utsatta-omraden/

Så det är många ovaccinerade som faller offer för smittan. I mitt tycke kan de skylla sig själva när de har tackat nej till vaccination.

Har man tackat nej till Astras har jag viss förståelse med tanke på biverkningarna, samt att det vaccinet ger mycket lägre effekt än mRNA-vaccinen. Har man däremot tackat nej till Pfizer och Modernas och dessutom lever så man kan bli smittad. Ja, då har man nog valt fel enligt mig.
Citera
2021-05-20, 11:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läst det i Aftonbladet. "Därför hamnar så många vaccinerade på IVA", men det var bakom betalvägg.
Du kan ju länka ändå!
Andelen vaccinerade över 65 på iva i Uppsala ökar – ”inte konstigt”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7KeEKK/andelen-vaccinerade-over-65-pa-iva-i-uppsala-okar--inte-konstigt
Citera
2021-05-20, 11:43
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Samtidigt betonar Kluge att det i dagsläget inte verkar som att några av de nya virusmutationer som kommer från exempelvis Indien ska hota vaccinframgångarna.
– Alla covid-19-varianter som kommit hittills svarar på de tillgängliga, godkända vaccinen.
https://www.sydsvenskan.se/2021-05-20/who-oppna-upp-forsiktigt

Blev inte Jordens undergång 3.0 av den indiska mutationen heller. Får väl se vad som dyker upp nästa vecka.
Citera
2021-05-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Av den Indiska?

Japp, då litar vi på dig.
Du verkar veta mer än någon annan.

Av all covid.
Mutationerna är överskattade först sydafrikanska sen Brasilien som det inte blev mycket av.
Citera
2021-05-20, 11:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack! Intressant siffror. När du exempelvis skriver 17 stycken 60-åringar, är de mellan 51-59, eller 60-69 år?, För jag misstänker att folk dör som inte är jämna 10?

Hur som bevisar det ju att det inte bara är 80+ som blir svårt sjuka och dör. Inte när hälften av nyinskrivna på IVA är under 60 år. Det är tyvärr många myter som frodas och sprids här på Flashback.
När jag skrev 60-åringar menade jag 60-69 år. Jag bara förenklade det för mig. Men jag borde naturligtvis skrivit 60-69år, men du kan ju titta på länken.

Nej det är klart att åldern går ner när de äldre är mer skyddade genom att själva blivit vaccinerade och att personalen som hjälper de är vaccinerade. Men jag tycker också att det ser ut som om den brittiska var en aningen besvärligare för de yngre.

Jag kan rekommendera dig att läsa "Förekomst av covid-19 efter vaccination" från Fohm om du vill veta hur många av de vaccinerade som avlider i/med covid och hur många av de vaccinerade som hamnar på IVA. Den är från 4 maj. Om någon känner till en nyare så tipsa mig gärna!
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Bland fallen som var 80 år och äldre har 21 procent av de ovaccinerade avlidit med covid-19. Det kan jämföras med 12 procent av dem i samma åldersgrupp som fått minst en dos vaccin tre veckor innan, och 10 procent av de som varit fullvaccinerade.
Bland de personer som bott på särskilda boenden för äldre har 31 procent av de ovaccinerade avlidit med covid-19. Det kan jämföras med 15 procent av dem i samma grupp som fått minst en dos vaccin tre veckor innan, och 12 procent av de som varit fullvaccinerade.
Sex personer med genombrottsinfektioner har fått intensivvård. Samtliga var över 70 år gamla. Medianåldern var 77,5 år (spann: 72–81 år).
Totalt har 67 personer med genombrottsinfektioner avlidit inom 30 dagar från sin covid-19-diagnos. Majoriteten var över 80 år gamla. Medianåldern var 88 år (spann: 61–103 år). Könsfördelningen var jämn.
Så här såg det ut vecka 17-19 på IVA

V19 var det 83 st ny inlagda på IVA i åldern 0-59 år.

V18 var det 79 st ny inlagda på IVA i åldern 0-59 år.

V17 var det 73st ny inlagda på IVA i åldern 0-59 år.

Innan dess var det fler i dom åldrarna.
Citera
2021-05-20, 11:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När jag skrev 60-åringar menade jag 60-69 år. Jag bara förenklade det för mig. Men jag borde naturligtvis skrivit 60-69år, men du kan ju titta på länken.

Nej det är klart att åldern går ner när de äldre är mer skyddade genom att själva blivit vaccinerade och att personalen som hjälper de är vaccinerade. Men jag tycker också att det ser ut som om den brittiska var en aningen besvärligare för de yngre.

Jag kan rekommendera dig att läsa "Förekomst av covid-19 efter vaccination" från Fohm om du vill veta hur många av de vaccinerade som avlider i/med covid och hur många av de vaccinerade som hamnar på IVA. Den är från 4 maj. Om någon känner till en nyare så tipsa mig gärna!
https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/
Bland fallen som var 80 år och äldre har 21 procent av de ovaccinerade avlidit med covid-19. Det kan jämföras med 12 procent av dem i samma åldersgrupp som fått minst en dos vaccin tre veckor innan, och 10 procent av de som varit fullvaccinerade.
Bland de personer som bott på särskilda boenden för äldre har 31 procent av de ovaccinerade avlidit med covid-19. Det kan jämföras med 15 procent av dem i samma grupp som fått minst en dos vaccin tre veckor innan, och 12 procent av de som varit fullvaccinerade.
Sex personer med genombrottsinfektioner har fått intensivvård. Samtliga var över 70 år gamla. Medianåldern var 77,5 år (spann: 72–81 år).
Totalt har 67 personer med genombrottsinfektioner avlidit inom 30 dagar från sin covid-19-diagnos. Majoriteten var över 80 år gamla. Medianåldern var 88 år (spann: 61–103 år). Könsfördelningen var jämn.
Så här såg det ut vecka 17-19 på IVA

V19 var det 83 st ny inlagda på IVA i åldern 0-59 år.

V18 var det 79 st ny inlagda på IVA i åldern 0-59 år.

V17 var det 73st ny inlagda på IVA i åldern 0-59 år.

Innan dess var det fler i dom åldrarna.

Tack för jättebra inlägg. Jag borde naturligtvis ha klickat på länken innan jag skrev inlägget. Där framgick det ju tydligt precis som du sa. Vaccinen tycks ha en klart dämpande effekt. Vi får hoppas att den varar.
Citera
2021-05-20, 11:54
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Vilken blir det nästa vecka?

Vad hände med den finska mutationen?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-mutation-patraffad-i-finland-kan-vara-svarare-att-upptacka-vid-testning
Vad med den från Singapore som ska vara extra dödlig för barnen?
Citera
2021-05-20, 12:04
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Av all covid.
Mutationerna är överskattade först sydafrikanska sen Brasilien som det inte blev mycket av.

Det är ju så att bara en mutation kan vara mest smittsam vid en given tidpunkt. Det var B.1.1.7 tidigare o nu är det B.1.617.2.

Med senaste estimaten på ca 30 procent ökad smittrisk borde vi klara oss ok även om kurvan neråt blir flackare.

För länder med låg vaccination o ivermectin förbud ser det värre ut.

Antagligen finns det redan en ny mutation någonstans som är ytterligare lite mer smittsam. Viruset fortsätter sin utveckling o vi vet inte när den når sin "optimala" variant.
Citera
2021-05-20, 12:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Av all covid.
Fast det vet vi ju egentligen ingenting om eftersom vi inte kan jämföra med hur det hade varit utan dessa mutationer.

För att veta måste man "mäta"!
Det är väldigt lätt att tycka att något händer eller inte händer om man inte har något att jämföra med. Detta blir extra viktigt när man tittar på en ny sjukdom och när allt hela tiden ändrar sig.

Sedan håller jag med dig om att massor med människor ii Sverige inte har dött av dessa mutationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in