2021-05-19, 09:52
Medlem
Någon som har tips på en bra high-end burk?

Kikar i nuläget på SharkGaming serien:

https://sharkgaming.se/great-white-shark
https://sharkgaming.se/tiny-shark-3320

Finns det bättre alternativ? Budget runt 30-50k. Prisintervallet beror lite på om jag ska välja en burk med 3070 eller 3090 (3080 verkar inte finnas någonstans).
Citera
2021-05-19, 10:10
Medlem
SockAccounts avatar
För sånna pengar kan du anställa någon att bygga datorn från egenvalda delar.

Om jag var du skulle jag bara gå in på någon sida och välja själv helt.
Som ex inet.se och sedan lägga till att dem bygger den åt dig.

Kostar runt 500-900 oavsätt storleken på dator.
Så kan du sedan köpa delar direkt för del pris utan att ett bolag biffar upp kostnaden för att datorn är "branded" fast med samma delar.

Sen lägga max 35k på datorn och resterade på en biffig LED 200fps HDR skärm för 20k så du faktisk kan se allt bra datorn gör.
Citera
2021-05-19, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SockAccount
För sånna pengar kan du anställa någon att bygga datorn från egenvalda delar.

Om jag var du skulle jag bara gå in på någon sida och välja själv helt.
Som ex inet.se och sedan lägga till att dem bygger den åt dig.

Kostar runt 500-900 oavsätt storleken på dator.
Så kan du sedan köpa delar direkt för del pris utan att ett bolag biffar upp kostnaden för att datorn är "branded" fast med samma delar.

Sen lägga max 35k på datorn och resterade på en biffig LED 200fps HDR skärm för 20k så du faktisk kan se allt bra datorn gör.

Tack för tipset, har inte stenkoll på vad för delar jag bör välja dock, vad som funkar bäst tillsammans osv. Vad hade du personligen plockat ihop för 35k? Gällande skärm så har jag en Samsung Odyssey G9 C49G95.
Citera
2021-05-19, 10:21
Medlem
charonyipmans avatar
45k och har ett intelchip. *Cringe*

För de pengarna lär du åtminstone få ett 5950X.
Citera
2021-05-19, 10:36
Bannlyst
Du är precis lika nöjd med en dator för 20k, thats it brah
Citera
2021-05-19, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loncin
Du är precis lika nöjd med en dator för 20k, thats it brah

Tips?
Citera
2021-05-19, 11:11
Medlem
SockAccounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charonyipman
45k och har ett intelchip. *Cringe*

För de pengarna lär du åtminstone få ett 5950X.

Kan hålla med dig, men även inte.
Om man inte är så bra med datorer så kan ett intel chip vara bättre.

Dvs intel kräver mindre kunskap och är lite säkrare om man inte kan ett skit om drivrutiner, processorer, osv.
Citera
2021-05-19, 12:30
Medlem
Tankar om denna? https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gamingdator/msi-msi-meg-infinite-x-10td-829eu-i7321tb/1018281.12917/
Citera
2021-05-19, 18:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Dvs intel kräver mindre kunskap och är lite säkrare om man inte kan ett skit om drivrutiner, processorer, osv.

Bygger man själv kvittar det, då har man antagligen nödvändig kunskap. Förhoppningsvis.
Inget svårare att bygga AMD än det är att bygga intel..

Win10 hittar alla drivrutiner oavsett AMD eller intel. Däremot bör man inte använda microsofts standarddrivrutiner om man vill ha maximal prestanda. Gäller både intel och AMD. Laddas ner från respektive hemsida. Varken svårare eller lättare.

Däremot är komponentbristen svår, så att hitta ett 5900 eller (och) ett RTX3080/3090 till att passa TS budget på ska vi säga 45k SEK, kan vara minst sagt knepigt. Även intel givetvis.

Men enligt min erfarenhet är det inte ett dugg svårare/lättare att bygga AMD eller intel. Ungefär sak samma. I dagsläget är det egentligen bara "färdigköpta" datorer man kan få tag på.
En "entusiastdator" man skruvar ihop därhemma, som är ljusår bättre än "elgigantendator" får vi nog vänta på rätt länge, till vettiga pengar. Kanske 2022/2023? Fan vet.
Citera
2021-05-19, 19:08
Medlem
charonyipmans avatar
Citat:

Stämde kanske för 10 år sen. Dock inte numera. Du har ingen aning om vad du pratar om.
Citera
2021-05-19, 20:56
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhuketBatman
Tankar om denna? https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gamingdator/msi-msi-meg-infinite-x-10td-829eu-i7321tb/1018281.12917/
Den är väl ok..

Du kan få en med 3080 kort
https://www.komplett.se/configure/1168363/dator-surfplatta/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-a260-epic-gaming-pc

Välj anpassa innan köp. Byt grafikkort till 3080, byt chassi mot billigare, ta bort hdd2 så får du en fin dator.. Jag hade bytt cpu till 5950
Citera
2021-05-19, 21:44
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Den är väl ok..

Du kan få en med 3080 kort
https://www.komplett.se/configure/1168363/dator-surfplatta/komplett-pc/komplett-epic-gaming-pc/komplett-a260-epic-gaming-pc

Välj anpassa innan köp. Byt grafikkort till 3080, byt chassi mot billigare, ta bort hdd2 så får du en fin dator.. Jag hade bytt cpu till 5950

Den du länkar till är bättre än intel-datorn. Men totalt idiotiska priser: Intel-datorn är från förra generationen, och 27 tusen för dator som är "EOL"? Den borde i normala tider kosta runt 15 tusen.
Den du länkar till, för 47 tusen, borde kosta runt 25-30 tusen. "I normala tider".

Snackar vi att skruva ihop samma hårdvara enligt "MSRP" så ligger priserna minst 15 tusen högre i nuläget än vad som kan sägas vara normalt. Är man inte absolut behov av att bygga ny dator, ska man skita i det så länge det är komponentbrist och uppblåsta priser. Vänta något år och kör med gamla riggen så länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in