Citat:
Ursprungligen postat av
Lallaren69
Låter bra! Däremot leder väl komvux-upplästa betyg till en egen ansökningskategori och ändrar inte det ursprungliga slutbetyget i den vanliga ansökningskategorin? Eller har jag förstått detta fel? Alltså, det jag är orolig för är om jag får godkänt genom komvux men det fortfarande blir mitt ursprungliga F som räknas när jag söker med HP-poängen.
Ja, i urvalsgrupp BI så räknas ditt slutbetyg, i urvalsgrupp BII räknas även kompletteringar från komvux med. Har du möjlighet att få det gjort inom gymnasiet är det alltså bäst (så att du kan söka i BI, den gruppen har i stort sett alltid något lägre antagningspoäng än BII), men har du inte den möjligheten så är det ju bättre att göra det via komvux än att inte få det gjort alls.
(Om du har tid att faktiskt läsa kursen på komvux är det ofta bättre än en prövning eftersom det i allmänhet är lättare att få bra betyg i en kurs än i en prövning, men om tiden är ett problem så går ju inte det.)
EDIT: Såg längre upp att du inte hade konkurrensmässiga betyg och planerar att komma in via HP. Isf spelar det ju ingen större roll om du får betyget på slutbetyget eller inte, eftersom HP-poängen bedöms helt oberoende av dina betyg så länge du är behörig.

)