2021-05-18, 12:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vad Sabuni eftersträvar är att föredra att stötta högerpopulister framför att stötta socialdemokrater. Det är deffinitivt inte i linje med klassiskt liberalism. Hur regeringen efter nästa val skall se ut är en annan fråga; Åkesson må vara största syltryggen i svensk poitik, men om SD gör ett starkt val är det inte säkert att han lägger sig på rygg och viftar med benen. Ett annat problem är Kristerssons vankelmod - kan han samla sig nog för att bilda regering?
Vad jag försöker säga är att det är dumt av liberalerna att utesluta samarbete över blockgränserna - i synnerhet som socialdemokraterna visat sig både vara kompromissvilliga och (nåja) ordhålliga.
Vi har ett problem i Sverige och det är det att svenska borglighet har ett stort sossehat. Man kunde möjligen fördra detta när socialdemkratin var ett jätteperti med nästan hälften av rösterna bakom sig - och åtminstone stundtals en rätt bufflig attityd. Idag är socialdemorkatenra ett visserligen stort, men ändå ett parti bland andra. Då bör man kunna samamrbeta med socialdemokraterna. Det är min slutsatts, och det har lett mig så långt att jag slutat rösta borgligt och sedan ett par val röstar socialdemokratiskt. Man bör ju komma ihåg - dessutom - att anledningen till att Löfven är statsminister idag, ju är de borgliga partiernas metala haveri under regeringsbildningen.(Skriver mycket nu, då jag misstänker att det kommer en avstängning vilken timme som helst!)

L var på väg ut ur riksdagen. Hade de fortsatt på inslagen linje hade det inte spelat någon roll vad de stödjer för de hade inte funnits kvar. Nu försöker de överleva genom att byta sida igen. Det har inget med liberalism eller populism att göra utan är bara ett försök att rädda partiet. Som andra är inne på nedan så skiljer de sig från V eller SD som inte riskerar att åka ur riksdagen. De kan vara ideologer.
Citera
2021-05-19, 08:06
Medlem
arbetets avatar
Härligt!

Kända L-politiker rustar för ny strid om SD-samarbete
L-politiker som är motståndare till SD-samarbete mobiliserar nu inför partiets landsmöte. Flera motioner har lämnats in som på olika sätt vill dra en gräns för hur långt partiet kan gå i ett samarbete.

– Passeras den gränsen så är Liberalerna inte längre mitt parti, säger riksdagsledamoten Barbro Westerholm.
https://www.dn.se/sverige/kanda-l-politiker-rustar-for-ny-strid-om-sd-samarbete/

Det ser ut som att partiet till slut förpassas till den politiska historiens bakgård.
Citera
2021-05-19, 08:48
Bannlyst
Fy fan vad skönt det ska bli när liberalerna åker ut och kuksugaren Regulus dröm om att SD på något sätt ska bli ett stödparti åt det skitpartiet vaknar ur sin törnrosadröm. Partiet ligger fast vid 2,9 procent även efter beskedet.

Även om L klarar riksdagen i nästa val kommer vi få en regeringskris. Om C, V, MP, S får en knapp majoritet så kommer en M/KD/L-budget stödröstas av SD i sista omgången samtidigt som en C/MP/S budget faller eftersom V kommer lägga ner sin röst i sista omgången eftersom de inte kommer få kompromissa då Annie Lööf håller den dörren stängd. Vilket leder till att Löfven faller och extra val.
Senast redigerad av karlXgustav 2021-05-19 kl. 08:53.
Citera
2021-05-19, 12:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Nej, precis. Tvingas högerblocket ta hänsyn till (L) så kommer det att spricka. Det är absaolut nödvöndigt att (L) åker ur riksdagen. Så enkelt är det.

Nu syftade jag på samarbetet mellan SD och det rödgröna blocket, som Ohshit.Cuntwell förespråkade som något slags alternativ till ett blågult samarbete. Det samarbetet skulle haverera redan innan det sjösatts.
Senast redigerad av Regulus 2021-05-19 kl. 12:22.
Citera
2021-05-19, 12:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlXgustav
Även om L klarar riksdagen i nästa val kommer vi få en regeringskris. Om C, V, MP, S får en knapp majoritet så kommer en M/KD/L-budget stödröstas av SD i sista omgången samtidigt som en C/MP/S budget faller eftersom V kommer lägga ner sin röst i sista omgången eftersom de inte kommer få kompromissa då Annie Lööf håller den dörren stängd. Vilket leder till att Löfven faller och extra val.

Om det rödgröna blocket får majoritet kommer de natuligtvis att behålla makten. Antingen kommer V eller C att vika ned sig om budgeten, eller också blir det någon slags kompromiss där V får vara med och påverka budgeten utan att "förhandla". Att tro något annat är naivt.
Citera
2021-05-19, 12:27
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Härligt!

Kända L-politiker rustar för ny strid om SD-samarbete
L-politiker som är motståndare till SD-samarbete mobiliserar nu inför partiets landsmöte. Flera motioner har lämnats in som på olika sätt vill dra en gräns för hur långt partiet kan gå i ett samarbete.

– Passeras den gränsen så är Liberalerna inte längre mitt parti, säger riksdagsledamoten Barbro Westerholm.
https://www.dn.se/sverige/kanda-l-politiker-rustar-for-ny-strid-om-sd-samarbete/

Det ser ut som att partiet till slut förpassas till den politiska historiens bakgård.

Önsketänkande från DN:s sida.

Det finns naturligtvis en minoritet inom L som hellre vill samarbeta med det rödgröna blocket än det blågula. Det vet vi redan efter allt bråk som varit. Men den minoriteten förlorade i partistyrelsen, förlorade i riksdagsgruppen och förlorade i partirådet. Det finns inte en chans att de skulle vinna på landsmötet eftersom motviljan mot det rödgröna samarbetet ökar med kvadraten på avståndet från Stockholm.
Citera
2021-05-19, 12:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
L var på väg ut ur riksdagen. Hade de fortsatt på inslagen linje hade det inte spelat någon roll vad de stödjer för de hade inte funnits kvar. Nu försöker de överleva genom att byta sida igen. Det har inget med liberalism eller populism att göra utan är bara ett försök att rädda partiet. Som andra är inne på nedan så skiljer de sig från V eller SD som inte riskerar att åka ur riksdagen. De kan vara ideologer.

Jo, det har med ideologi att göra. Det är inte liberalt att stödja en rödgrön regering. Jöken var ett historiskt misstag, i vart fall för L.

Sedan är det naturligtvis så att de liberala väljarna inte vill ha en S/Mp-regering, så det är dessutom en överlevnadsfråga för partiet.
Citera
2021-05-19, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om det rödgröna blocket får majoritet kommer de natuligtvis att behålla makten. Antingen kommer V eller C att vika ned sig om budgeten, eller också blir det någon slags kompromiss där V får vara med och påverka budgeten utan att "förhandla". Att tro något annat är naivt.
V och C kommer aldrig komma överens om en budget. Hur falsk Lööf än är så är jag helt hundra på att hon inte kommer ge minsta lilla millimeter till kommunisterna. De tycker helt enkelt för olika. Nooshi kommer inte ens acceptera några godisbitar. Hon kommer kräva fullskaligt samarbete och förhandlingar på budgetnivå. Hur ska de komma överens om att finansiera marknadshyror, skattesänkningar/skattehöjningar, äganderätt, RUT/ROT?

Det som kommer hända nästa val är: Liberalerna åker ur. MP klarar sig på en hårsmån.

C, S, MP, V får majoritet och är större än M/KD/SD. Löfven röstas igenom och blir statsminister samtidigt som Nooshi säger att det är strikt villkorat. Löfven skiter i V och gör upp om budget med C och MP. I en sista budgetomgång lägger V ner sina röster. M/KD/SD budgeten vinner eftersom den i det läget är större än C/S/MP. ----> Löfven avgår och utlyser extra val.
Citera
2021-05-19, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu syftade jag på samarbetet mellan SD och det rödgröna blocket, som Ohshit.Cuntwell förespråkade som något slags alternativ till ett blågult samarbete. Det samarbetet skulle haverera redan innan det sjösatts.
Det har jag missat. Kan du länka?
Citera
2021-05-19, 15:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det har jag missat. Kan du länka?

(FB) Liberalerna lämnar JÖK - vill ingå i en borgerlig regering utan SD 2022 - 2021-03-05
Citera
2021-05-19, 15:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
V och C kommer aldrig komma överens om en budget. Hur falsk Lööf än är så är jag helt hundra på att hon inte kommer ge minsta lilla millimeter till kommunisterna. De tycker helt enkelt för olika. Nooshi kommer inte ens acceptera några godisbitar. Hon kommer kräva fullskaligt samarbete och förhandlingar på budgetnivå. Hur ska de komma överens om att finansiera marknadshyror, skattesänkningar/skattehöjningar, äganderätt, RUT/ROT?

Det som kommer hända nästa val är: Liberalerna åker ur. MP klarar sig på en hårsmån.

C, S, MP, V får majoritet och är större än M/KD/SD. Löfven röstas igenom och blir statsminister samtidigt som Nooshi säger att det är strikt villkorat. Löfven skiter i V och gör upp om budget med C och MP. I en sista budgetomgång lägger V ner sina röster. M/KD/SD budgeten vinner eftersom den i det läget är större än C/S/MP. ----> Löfven avgår och utlyser extra val.

Jag tror att du underskattar både Löfvens och Lööfs vilja till makt. Om man riskerar att förlora makten kommer man att kliva ned från sina höga häster. Det såg vi redan i Jöken, där sossarna kompromissade om flera heliga kor, som värnskatten och arbetsförmedlingen.
Citera
2021-05-19, 16:10
Medlem
Citat:

Om C eller V ville ha en regeringskris så har de kunnat ordna en sådan fem vardagar i veckan sedan valet 2014. Varför tror du regeringen plötsligt skulle falla om de spelteoretiska förutsättningarna kvarstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in