Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Vad Sabuni eftersträvar är att föredra att stötta högerpopulister framför att stötta socialdemokrater. Det är deffinitivt inte i linje med klassiskt liberalism. Hur regeringen efter nästa val skall se ut är en annan fråga; Åkesson må vara största syltryggen i svensk poitik, men om SD gör ett starkt val är det inte säkert att han lägger sig på rygg och viftar med benen. Ett annat problem är Kristerssons vankelmod - kan han samla sig nog för att bilda regering?
Sabuni stöttar inte SD. Hon har sagt att hon kommer att verka för att det bildas en borgerlig regering även om en sådan måste tolereras av SD. Det är inte samma sak som att lämna över makten till SD. Om SD skulle ställa orimliga krav har L och de andra borgerliga partierna alltid friheten att avstå från att bilda regering. Men det kommer SD inte att göra eftersom de föredrar en borgerlig regering framför en fortsatt rödgrön regering.
SD sitter i samma rävsax som VPK gjorde i många år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Vad jag försöker säga är att det är dumt av liberalerna att utesluta samarbete över blockgränserna - i synnerhet som socialdemokraterna visat sig både vara kompromissvilliga och (nåja) ordhålliga.
Ett fortsatt stöd för Löfven skulle vara självmord för liberalerna. Detta oavsett vad man tycker eller inte om regeringens politik. De borgerliga väljare som vill ha en rödgrön politik har redan gått till centern, och L kan inte konkurrera om dessa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Vi har ett problem i Sverige och det är det att svenska borglighet har ett stort sossehat. Man kunde möjligen fördra detta när socialdemkratin var ett jätteperti med nästan hälften av rösterna bakom sig - och åtminstone stundtals en rätt bufflig attityd. Idag är socialdemorkatenra ett visserligen stort, men ändå ett parti bland andra. Då bör man kunna samamrbeta med socialdemokraterna. Det är min slutsatts, och det har lett mig så långt att jag slutat rösta borgligt och sedan ett par val röstar socialdemokratiskt.
Jag håller med om att sossehatet har varit destruktivt i svensk politik. Det naturliga hade varit om S och M bildat en stabil majoritetsregering redan 2014. Det hade fungerat i de flesta andra länder, men inte i Sverige.
Sedan är sossarna iofs medskyldiga till polariseringen, med sina försök att utmåla oppositionen som odemokratisk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Man bör ju komma ihåg - dessutom - att anledningen till att Löfven är statsminister idag, ju är de borgliga partiernas metala haveri under regeringsbildningen.
Anledningen till att Löfven är statsminister är att centern ville ha honom. De övriga borgerliga partierna hade ingen möjlighet att påverka det beslutet.