2021-05-19, 12:03
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Nr 3 kan vara det enda argumentet som behövs, för någon som tror. För mig är det argumentet lika tunt som att Mohammed flög till himlen på en häst från Jerusalem. Religiösa argument för mig är "white noise". Men jag förstår och vet att troende är beroende att döda och att dö för dessa gamla skrifter.

För en troende, ja gav Gud Judarna landet för tusentals år sedan och bara till Judarna, ja då följer allt logiskt efter det. Men det hänger ju helt på att du tror.

Problemet som jag många gånger nämnt att talar vi Israel och Palestina så är det en religiös och etnisk soppa av gigantiska mått, och vem kan ha rätt eller fel beror på var i historien eller från vilken händelse vi börjar. Israelernas problem är att de inte har lyckats komma fram till en varaktig och fredlig lösning på konflikten, den löses inte med bomber. Palestiniernas problem är att de inte lyckats visa att de vill leva i ett fredligt samhälle i fred och samförstånd med olika människor.

Hade det rört sig om en enbart judisk ortodox religiös anledning att flytta till området så tror jag att allt hade varit lungt. Problemet tror jag är den sekulära sionistiska planen med ett Stor-Israel där man politiskt utnyttjar dessa religiösa förespeglingar. Det är också varför ortodoxa judar är pissed off.
Citera
2021-05-19, 12:04
Medlem
Pusts avatar
Nu säger kinesisk media att USA stödjer Israel på grund av rika judar.

Citat:
The video opened by describing China’s anger with the US for blocking a UN Security Council against Israel this week, and questioning why successive US presidents have supported Israel.

“Some people believe that US pro-Israel policy is traceable to the influence of wealthy Jews in the US and the Jewish lobby on US foreign policymakers,” Zheng said.

The CGTN presenter said there are “over five million Jewish people in the US” and that 18 of the top 40 people on Forbes’s Rich List are Jewish. There are, in fact, over seven million Jewish people in the US, and eight of Forbes’s top 40 richest people are Jewish by The Jerusalem Post’s count. Also, the Forbes list is of billionaires around the world, and not just in the US. The discrepancy may be an apparent attempt to make Jewish influence seem even more disproportionate, and therefore ill-begotten.

“Jews dominate finance, media, and Internet sectors,” Zheng added. “So, do they have powerful lobbies like some say? Possibly.”

Zheng then reversed his theory, and posited that Israel is an American puppet.
https://www.jpost.com/diaspora/antisemitism/chinese-media-us-supports-israel-because-of-wealthy-jews-668513
Citera
2021-05-19, 12:07
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sammanlagt får Israels grannländer mer än Israel. Israels grannländer har vid flera tillfällen gått ihop mot Israel. Är det svårt att förstå varför Israel får mer än individuella arabländer?
Israel får ekonomiskt stöd från USA tack vare den judiska lobbyn, något som kanske har gått dig förbi med tanke på ditt resonemang. Att den judiska lobbyn i USA skulle arbeta för bidrag till palestinier och arabländerna faller på sin egen orimlighet.

Hade stödet varit behovsprövat hade t ex Armenien fått stora donationer, så är dock inte fallet, och alla förstår varför.

På tal om "judisk lobby", tydligen ett uttryck som inte får nämnas, så det är bäst att låtsas att den inte existerar och drar i trådar.

Citat:
SVT fälls för formulering om ”judisk lobby”

Sveriges Television använde på text-tv uttrycket ”judisk lobby”, något som anmäldes till Granskningsnämnden för radio och tv och som fick omfattande kritik för att vara antisemitiskt. Nu fälls SVT för bristande saklighet och backar själva från ordvalet – i alla fall delvis.
https://www.varldenidag.se/nyheter/svt-falls-for-formulering-om-judisk-lobby/reprjc!VEkTp6mu13GhhKI2Yh6lQ/
Citera
2021-05-19, 12:13
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Israel får ekonomiskt stöd från USA tack vare den judiska lobbyn, något som kanske har gått dig förbi med tanke på ditt resonemang. Att den judiska lobbyn i USA skulle arbeta för bidrag till palestinier och arabländerna faller på sin egen orimlighet.

Israel får inga bidrag av USA. De får privata bidrag från amerikanska medborgare och militära anslag vilket är en helt annan grej som jag diskuterat så jävla många gånger (de får köpa vapen väldigt billigt som de sen förbinder sig att vidareutveckla gratis åt USA, d.v.s det är en slags inbyggd komponent i det amerikanskindustriella komplexet).

Palestina å andra sidan får bidrag från både amerikanska medborgare OCH den amerikanska staten.
Citera
2021-05-19, 12:13
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Hade det rört sig om en enbart judisk ortodox religiös anledning att flytta till området så tror jag att allt hade varit lungt. Problemet tror jag är den sekulära sionistiska planen med ett Stor-Israel där man politiskt utnyttjar dessa religiösa förespeglingar. Det är också varför ortodoxa judar är pissed off.

Nja, nu sker ju attacker även mot ortodoxa judar runtom i världen.

Finns gott om ortodoxa rabbis som stöder Israel, och så finns NK som inte gör det. En frisk fläkt i debatten om inte annat som visar att Judar är väldigt olika och inte del i en stor konspiration.

Jag kan hålla med om att konflikten inte enbart är religiös, men religion gör det otroligt mycket mer svårlöst. För om du har Gud på din sida, då får du göra allt. Du har rätten på din sida. Något de som namngav Hizbollah skickligt utnyttjade.
Citera
2021-05-19, 12:14
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Hur är det inte krigsförbrytelser att bomba Israels civilbefolkning? Hur är det inte krigsförbrytelser att använda femåringar som barnsoldater? Hur är det inte krigsförbrytelser att sätta på bombbälten på småbarn?
Dessa s.k." mänskliga sköldar" fungerar bara om Israel bryr sig om palestinska civila liv. Och när antalet palestinska civila döda ökar, gör de helt klart inte det.

Det är bara ytterligare en övertygande fasad för mord.
Citera
2021-05-19, 12:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Dessa s.k." mänskliga sköldar" fungerar bara om Israel bryr sig om palestinska civila liv. Och när antalet palestinska civila döda ökar, gör de helt klart inte det.

Det är bara ytterligare en övertygande fasad för mord.

Du menar att man bara kommer till Allah om Israel bryr sig?
Citera
2021-05-19, 12:19
Medlem
Snapcounts avatar
Ett timme gammalt klipp med Netanyahu, han ser faktiskt riktigt nöjd ut : https://www.youtube.com/watch?v=OlA2wkWRcPU

(inte sett denna min, på honom tidigare)
Citera
2021-05-19, 12:20
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Att verka för mänskliga rättigheter i Gaza måste vara svårt under Hamas, om de nu inte ser mellan fingrarna på just Hamas, vilket jag tror att de gör. Någon frihet i form av demokrati eller pressfrihet likt Israel finns inte i Gaza.

Men med det sagt, såg att de hämtat inspiration från bla Kach en ortodox judisk grupp som numera är förbjuden i Israel, grundaren mördades av en arab och hans son och dennes fru mördades i ett bakhåll av palestinier.

Baruch Goldstein var en annan religiös extremist du säkert känner till, säkert t-shirts han skulle burit. Du behöver inte vänta länge innan jag säger hur illa jag gillar religiösa fanatiker, hemska t-shirts utan tvekan. Israel har absolut sin del av fanatiker och extremister och de hyllas av den del, Hamas å andra sidan är en terroristorganisation som palestinier röstat fram till makten, det är lite skillnad på hur terror mer ses upp till i Gaza. Låt oss fördöma all terror på båda sidor.
Ärligt talat, kan du inte besvara ett inlägg utan whatsboutism i.e. khaaamas?
Citera
2021-05-19, 12:22
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Du menar att man bara kommer till Allah om Israel bryr sig?
What?

Nej, israel hävdar att palestinska civila bara dör för att "Hamas använder mänskliga sköldar" det stämmer bara om Israel bryr sig om civila offer, vilket dom bevisligen inte gör.
Citera
2021-05-19, 12:23
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Yes, så är det. Israel kommer att slitas sönder, utifrån och inifrån.

Skapandet av Israel var på sätt och vis ett svek av Västvärlden.. Dagens situation var väntad.

"Varsågoda, ni får ett pyttelitet sårbart land som knappt går att odla i, i en ocean av fiender... lycka till" Helt absurt.

Och inte bara araberna är på 100% .. Iran iakttar allt som händer och iranierna är på en helt annan nivå än araberna ... Här är en intressant diskussion om vad som verkligen händer:

https://www.jpost.com/middle-east/iran-news/is-massive-hamas-attack-on-israel-the-assault-iran-warned-of-analysis-667888

Det som händer nu är bara en pytteliten del av ett komplext jättekrig. Medan våra medier och vi flashbacknördar sitter och babblar om järnkupolen och enskilda incidenter, planerar Israels alla fiender mycket större operationer.

Hamas senaste urladdning kan vara en del av ett större projekt, tex ett test av Israels missilförsvar.

Hamas vet också att Israel kämpar med inre sprickor och Hamas mycket väl offra liv och hus i flera år, om man tror att det finns en belöning för detta, i framtiden.

Det största misstaget jag och andra gör, är att ständigt underskatta Israels fiender. I Mellanösterns folkdjup finns outsinliga reserver, som Hamas bara är en liten del av.. Den kollektiva viljan att utplåna Israel kommer npg aldrig att försvinna.

Idag Hamas och Iran ... och efter dessa fiender kommer nya.

Hamas raketer kan se fjuttiga ut på youtube .. men Israel är ju påfallande litet också och varje utdragen krigshandling skadar landet i grunden. Slitningar mellan grupper i Israel ökar, den mänskliga värdigheten skadas och krigströttheten måste vara extrem..

Detta veta Hamas.
Intressant och informativt inlägg.

Jag har två funderingar gällande länkposten.

Och det ena är att" Hamas is driving the conflict". Jag tror att Netanyahus plan var följande. Han och hans samlingsregering har redan planerat att dom står redo att annektera stora delar utav Västbanken.
De helt meningslösa provokationerna 22 april, 7-11 maj var orkestrerade för att Hamas skulle göra ett utfall, så man fick en anlednimg till att flygbomba och sedemera få legitimitet för en vidare annektering.

Hamas därimot har gjort en rävsax på hela planen som slagit bakut.
Man har hela Sheikh Jarrah och Tempelbergsincidenten som mobiliserat och enat samtliga Palestinier och fått massvis med stöd Internationellt.
Nu kommer man fortsätta med dessa krav på tillbakadragande samt satt press på en tvåstatslösning.
Det internationella samfundet kommer kräva att flygbombningarna upphör inom kort, och Hamas kommer sitta där med esset i rockärmen och vilja ha sina krav fullföljda. Så för Hamas del gäller det bara att hålla ut.

För Netanyahus del, personligt ser det mörkt ut. Han sitter förmodligen snart i finkan.Det inhemska stödet minskar politiskt och bland medborgarna. Han ensamt, är en stor del utav problemet.

Samt, självklart så testas IDFs förmåga i det utsatta läget landet befinner sig i geografiskt. Att några raketer från Libanon hamnar i havet är inte något misstag, utan en varning om vad som finns att vänta.
Citera
2021-05-19, 12:28
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Nja, nu sker ju attacker även mot ortodoxa judar runtom i världen.

Finns gott om ortodoxa rabbis som stöder Israel, och så finns NK som inte gör det. En frisk fläkt i debatten om inte annat som visar att Judar är väldigt olika och inte del i en stor konspiration.

Jag kan hålla med om att konflikten inte enbart är religiös, men religion gör det otroligt mycket mer svårlöst. För om du har Gud på din sida, då får du göra allt. Du har rätten på din sida. Något de som namngav Hizbollah skickligt utnyttjade.
Självklart finns det militanta bosättarkulter och med det psykopatiska rabbiner. Men dom representerar inte egentligen de riktig troende judarna i exil. Aliyah utav idag är en politisk sekulär sionistisk rörelse. Rabbinerna som förespråkar ett stor-israel är de riktiga extremisterna ungefär som Nordisk Front eller vad de heter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in