Citat:
Ursprungligen postat av
BAB7
Opel gick med förlust eftersom amerikaner är idioter och för att GM inte förstod Opel och europa.
Nu är situationen en helt annan.
Dessutom går Opel riktigt bra nu, över 10 miljarder kr i vinst 2019 och 2020 trots corona över 5 miljarder i vinst.
Operating profit (vilket missar en hel del utgifter) var drygt 5mdr SEK (527MEUR), så mindre i verkligheten men inte illa. Det säger en hel del om hur usla GM var på att ta hand om sina Europeiska märken - eller hur mycket överpriser det var på interna kostnaderna och licenser.
Med en liten titt på redovisningen samt blandade artiklar (exempel nedan men finns massor) så går det att analysera en hel del.
https://www.reuters.com/article/us-fca-results-idUSKBN27D1LR
https://www.stellantis.com/en/investors/reporting/financial-reports
Gamla FCA hade den absolut största delen av försäljningen i nordamerika, runt 70% 2020. NA var också lönsamt, EMEA var inte.
PSA var lönsamt 2019 och 2020 med hyfsade marginaler.
Generellt sätt har JEEP alltid varit stjärnan hos FCA, höga marginaler och stabil försäljning och troligen det enda skälet till att Europeiska bolag varit intresserade av Chrysler över huvud taget.
RAM - numer utbrutet från Dodge - är ett starkt varumärke.
Så vad är min gissning:
Chrysler - överlever, inte lysande, men har en del volym i alla fall. Icke-SUVar ger inte mycket vinst i USA och deras rykte är sådär. Kanske stora neddragningar.
Dodge - troligen inte kvar eller rena re-badge på Chrysler. Märke nästan utan värde med RAM utbrutet.
Jeep - kvar, vinstmaskin.
Ram - starkt märke, kvar.
Fiat - politiskt troligen omöjligt att bli av med, knappast lönsamt.
Lancia, Alfa Romeo - kan försvinna, framförallt Lancia vet jag inte om det har något värde alls nu. Väldigt förvånad om de är lönsamma.
Maserati - kommer nog att överleva. Jag ser dock inte att de har mycket gemensamt med de andra bolagen i gruppen - lite synergier - så en spin off är ju möjlig. Lönsamt idag - ingen aning.
Peugeot-Citroen-DS - lönsamt 2019 och 2020, det enda frågetecknet där är DS som nog inte levt upp till förväntningarna.
Opel-Vauxhall - lönsamt 2019 och 2020, finns troligen kvar i så fall men kan få mindre och mindre egen utveckling och bli mer och mer badge engineering av Peugeot för att hålla ner utvecklingskostnaderna.