2021-05-18, 22:17
Medlem
Peugeot - Överlever, speciellt med den senaste tidens försök att skapa mer premiumkänsla med bilarna. Typ alla taxibilar i Frankrike är Peugeot.
Citroen - Allemansbil i Frankrike, går säkert att rädda.
DS - Franska elbilar... Tror inte på idén.
Opel - Tycker mig se Opel lite överallt nu för tiden, inte som förr, är väldigt vanligt i Östeuropa typ Polen och Litauen, den billige tysken tror att det finns potential, senaste Astra var fin.
Chrysler - Kanske endast i USA och Kina där denna sorts bil går hem.
Dodge/Ram - Finns många köpare i USA.
Jeep - Lever bara på namnet men bilarna håller inte i kvalitet riktigt. Om de kan få ordning på kvaliteten kanske det finns en framtid.
Fiat - Ser sällan FIAT utanför Italien. Är den marknaden stor nog för att hålla igång märket?
Alfa Romeo - Entusiastiska fans men få bilar på vägarna, bådar inte gott.
Maserati - Samma som innan, utan Maserati och Alfa så har gruppen inte några sportbilsmärken kvar.
Lancia - Nej, denna är ringar gone. Kunde de inte rädda SAAB så ska denna inte gå att rädda heller. Lancia Voyager liksom.
Citera
2021-05-18, 23:15
Medlem
Running_mans avatar
Opel ligger risigt till!

Anledningen till att General Motors dödade Saab och sålde Opel var att dom inte genererade nån vinst.

Varför skulle Stellantis lyckas bättre med Opel!?
Citera
2021-05-18, 23:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Opel ligger risigt till!

Anledningen till att General Motors dödade Saab och sålde Opel var att dom inte genererade nån vinst.

Opel gick med förlust eftersom amerikaner är idioter och för att GM inte förstod Opel och europa.
Nu är situationen en helt annan.
Dessutom går Opel riktigt bra nu, över 10 miljarder kr i vinst 2019 och 2020 trots corona över 5 miljarder i vinst.
Citera
2021-05-19, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Opel ligger risigt till!

Möjligen för att de har flera modeller i samma storlek och skulle i princip kunna använda samma delar till dessa. Saab var ett udda och litet märke. Dessutom gjorde man allt man kunde i Trollhättan för att göra Saab dyrare än den behövde vara. Opel passar nog in med de franska och italienska bilarna.
Citera
2021-05-19, 00:32
Medlem
AdamSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Tio år är rätt lång tid i kvartalsekonomin och då blir nya koncernchefen 72 år. Håller med om det här med elbilar. De som håller på och spjärnar emot med larviga låtsashybridvarianter av fossilbilar förtjänar samma öde som dinosaurierna. Jag köpte en gång mina teslaaktier för jag trodde nån av de stora skulle köpa Tesla, men den tanken blev snabbt passé (såvida nu inte kändisen från Big Short får rätt nu i sin blankning av tesla, då kanske de andra företagen får råd). Helt otroligt att det finns de som pruttar runt i anrika märken som Maserati etc som drar långt över litern milen, eller rättare sagt de har ju inte tillräckligt med kunder som gör det, men vad segt de vaknat (i artikeln pratar de om att nytänk är på gång). Billigt åt massorna, och så hyr- eller serviceavtal på det, borde vara framgångsnyckeln (liksom för andra fält). Antropologiskt fascinerande att det fortfarande är status att äga en bil på samma sätt som att äga en flygel för hundra år sedan men ingen gör det idag. Det är nog där tioårstanken kommer in. Hur bilägartätt är Manhattan, var parkerar man?

Jag har en BMW X6 och ett stort flygelpiano. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Har du själv bil? Hur och var bor du?
Citera
2021-05-19, 00:52
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Opel gick med förlust eftersom amerikaner är idioter och för att GM inte förstod Opel och europa.
Dessutom går Opel riktigt bra nu, över 10 miljarder kr i vinst 2019 och 2020 trots corona över 5 miljarder i vinst.
Jaså! Visste inte att Opel gick bra nu.

Förr när man hörde om GM så var det om två saker: 1. Saab ligger risigt till och riskerar att försvinna 2. Opel ligger risigt till och riskerar att försvinna
Citera
2021-05-19, 04:19
Medlem
Citat:

Operating profit (vilket missar en hel del utgifter) var drygt 5mdr SEK (527MEUR), så mindre i verkligheten men inte illa. Det säger en hel del om hur usla GM var på att ta hand om sina Europeiska märken - eller hur mycket överpriser det var på interna kostnaderna och licenser.

Med en liten titt på redovisningen samt blandade artiklar (exempel nedan men finns massor) så går det att analysera en hel del.
https://www.reuters.com/article/us-fca-results-idUSKBN27D1LR
https://www.stellantis.com/en/investors/reporting/financial-reports
Gamla FCA hade den absolut största delen av försäljningen i nordamerika, runt 70% 2020. NA var också lönsamt, EMEA var inte.
PSA var lönsamt 2019 och 2020 med hyfsade marginaler.
Generellt sätt har JEEP alltid varit stjärnan hos FCA, höga marginaler och stabil försäljning och troligen det enda skälet till att Europeiska bolag varit intresserade av Chrysler över huvud taget.
RAM - numer utbrutet från Dodge - är ett starkt varumärke.

Så vad är min gissning:
Chrysler - överlever, inte lysande, men har en del volym i alla fall. Icke-SUVar ger inte mycket vinst i USA och deras rykte är sådär. Kanske stora neddragningar.
Dodge - troligen inte kvar eller rena re-badge på Chrysler. Märke nästan utan värde med RAM utbrutet.
Jeep - kvar, vinstmaskin.
Ram - starkt märke, kvar.
Fiat - politiskt troligen omöjligt att bli av med, knappast lönsamt.
Lancia, Alfa Romeo - kan försvinna, framförallt Lancia vet jag inte om det har något värde alls nu. Väldigt förvånad om de är lönsamma.
Maserati - kommer nog att överleva. Jag ser dock inte att de har mycket gemensamt med de andra bolagen i gruppen - lite synergier - så en spin off är ju möjlig. Lönsamt idag - ingen aning.
Peugeot-Citroen-DS - lönsamt 2019 och 2020, det enda frågetecknet där är DS som nog inte levt upp till förväntningarna.
Opel-Vauxhall - lönsamt 2019 och 2020, finns troligen kvar i så fall men kan få mindre och mindre egen utveckling och bli mer och mer badge engineering av Peugeot för att hålla ner utvecklingskostnaderna.
Citera
2021-05-19, 07:11
Medlem
Mullrets avatar
De som inte är eldrivna kommer försvinna. Beror inte på marknaden utan politiska beslut.
Efter 2030 blir det lag i flera länder att fossil-drivet får säljförbud.

Dagens ungdom har mindre bilintresse än för typ 50 år sedan. Körkort blir mindre intressant att skaffa.

Så, framtidens köpare i huvudsak blir de som köper elbilar för transport mellan A till B.

Vad som står i fronten blir mindre intressant.

Själv tror jag de som kan producera med unik design kommer överleva.
Citera
2021-05-19, 07:52
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Vill tom stäcka mig så pass långt att säga Opel är numera nästan premiummärke, enormt bra kvalite, fin modellserie o på g med elbilsserie.

Fiat lär självdö, liksom Maserati o Alfa Romeo, små serier med få köpare. Peugeot o Citroen försvinner inte, det tillåter inte Frankrike.

Jeep, Dodge är lika bergfasta som amerikansk stålindustri, dom lär ju bli kvar.
Senast redigerad av Bluebeast72 2021-05-19 kl. 07:55.
Citera
2021-05-19, 08:39
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
De som inte är eldrivna kommer försvinna. Beror inte på marknaden utan politiska beslut.

Dagens ungdom har mindre bilintresse än för typ 50 år sedan. Körkort blir mindre intressant att skaffa.

Så, framtidens köpare i huvudsak blir de som köper elbilar för transport mellan A till B.

Elbilen kommer säkert att bli ett dominerade fordon för de som lever och verkar i tättbefolkade områden.

Den bränsledrivna bilen kommer fortfarande att ha en marknad för lång tid framöver i mindre tätbefolkade områden. Det lär dröja väldigt länge om det ens någonsin inträffar att Jeep installerar elmotorer i alla sina fordon.
Citera
2021-05-19, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
DS har jag svårt att se varför man ens startade.

Opel. Finns ju ganska liten "appeal" i det märket.

Kanske, men Opel har ändå en rätt stor skara köpare som gillar lagom. I Sverige har Opel blivit lite det Volvo var förr. Bekväma men okomplicerade bilar med bra kvalitet till rimliga priser. Även om framför allt Kia har plockat många marknadsandelar i segmentet.

Man ser många Astra på vägarna.
Citera
2021-05-19, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Helt rätt analys. Många verkar ha svårt att förstå att fossildrivna bilar faktiskt kommer bli förbjudna att sälja.

Själv längtar jag till den dagen jag kan knappa in destinationen i navigatorn och sätta mig bekvämt och dricka kaffe och kolla på Netflix.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in