2018-07-10, 18:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subzero1
Men i så fall kan man lika gärna säga "vart är du" eftersom platsen personen befinner sig på också ligger åt ett visst håll, men i svenska blir det fel att säga vart i det fallet.

Du kan säga vad som helst, men om du vill göra rätt behöver du följa enkla grundregler. Jag tar det igen:

- Befintlighet betyder en plats eller i ett/en land/stad.

Fråga: Var är du?
Svar: I England.

Här är det alltså frågan om var personen befinner sig, inte vart personen ska ta sig.
Citera
2018-07-10, 18:37
Medlem
Varför inte bara använda det norrländska uttrycket "vars" i bägge fallen. Folk gör språket så himla komplicerat.
Citera
2018-07-10, 18:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Varför inte bara använda det norrländska uttrycket "vars" i bägge fallen. Folk gör språket så himla komplicerat.

Det är väl inte norrländskt. Det är väl bara vissa delar i Norrland, specifikt Norrbotten, som har använt det. Dessutom har det i princip fasats ut och nu används väldigt ofta vart felaktigt för allt, precis som i övriga Sverige
Citera
2020-11-04, 22:18
Medlem
Jag oroar mig nästan på allvar för att ordet "var" kommer dö ut i framtiden och ersättas av "vart", för jag upplever att för varje år som går så tar det felaktiga "vart":andet över mer och mer.

Ett exempel: sök på "vart" i trådtitlar på Flashback.
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=vart

4/5 trådtitlar menar ordet "var" men har istället felaktigt använt ordet "vart".

* CBD olja, vart köper ni eran?
* Vart kan man spela på att Trump och Melania skiljer sig?
* Vart hittar jag nationalistiska svenska män?
* Vart hittar man längre listor med yrkesalternativ?
* Vart tog du vägen? - podden <äntligen ett rätt>
* Vart gjorde ni lumpen?
* Vart hittar man 95-98% sprit
* Vart är alla vigilanter?
* Vart hade ni rest i januari <skönt, ytterligare ett rätt>
Citera
2021-05-18, 05:29
Medlem
Obolenskys avatar
"Vart tog bajset vägen förr?" rubricerar KP (2/21) ett reportage, där jag antar att frågeordet "Vart" betyder "riktning bort". Men, ska man använda samma frågeord på motsvarande vis om frågan vore "Vart kommer dricksvattnet ifrån?" där jag egentligen menar från en specifik plats, dvs "var" (förvisso förs vattnet via diverse stationer innan jag skruvar på kranen i köket och låter det fylla kastrullen, t.ex.).
Citera
2021-05-18, 08:25
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
"Vart tog bajset vägen förr?" rubricerar KP (2/21) ett reportage, där jag antar att frågeordet "Vart" betyder "riktning bort". Men, ska man använda samma frågeord på motsvarande vis om frågan vore "Vart kommer dricksvattnet ifrån?" där jag egentligen menar från en specifik plats, dvs "var" (förvisso förs vattnet via diverse stationer innan jag skruvar på kranen i köket och låter det fylla kastrullen, t.ex.).
Man kan ju svara på frågan för att få ett svar. Är svaret "dit", är det "vart" som gäller. Annars "var".

-Vart kommer dricksvattnet ifrån?
-Dit.

Nja...
Citera
2021-05-18, 10:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Man kan ju svara på frågan för att få ett svar. Är svaret "dit", är det "vart" som gäller. Annars "var".

-Vart kommer dricksvattnet ifrån?
-Dit.

Nja...

Inte bara dit, även hit. Precis som var relaterar till här och där.
Citera
2021-05-18, 10:48
Medlem
Dranghoffs avatar
Jag har svårt att se att tyskarna skulle få svårt att skilja mellan wo? och wohin? eftersom orden uttrycker befintlighet respektive riktning, vilket är avgörande för valet av dativ respektive ackusativ. Tyskan har så att säga en inbyggd säkerhetsanordning mot dylikt förfall.

Är den svenska nyvilsenheten kring var och vart helt enkelt straffet för att vi avvecklade kasussystemet?
Citera
2021-05-18, 17:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Jag har svårt att se att tyskarna skulle få svårt att skilja mellan wo? och wohin? eftersom orden uttrycker befintlighet respektive riktning, vilket är avgörande för valet av dativ respektive ackusativ. Tyskan har så att säga en inbyggd säkerhetsanordning mot dylikt förfall.

Är den svenska nyvilsenheten kring var och vart helt enkelt straffet för att vi avvecklade kasussystemet?

Vad tycker du om engelskans lösning då att ha where/where?
Citera
2021-05-18, 18:30
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff

Det är väl knappast förvånande att talare av ett språk med fullt levande ackusativ/dativ inte skulle ha problem med detsamma? Tyskar verkar ha problem med genitiven dock.
Senast redigerad av arcsin 2021-05-18 kl. 18:43.
Citera
2021-05-18, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Det är väl knappast förvånande att ett språk med fullt levande ackusativ/dativ skulle ha problem med detsamma? Tyskar verkar ha problem med genitiven dock.

Jag vet en tysk forumadmin som är väldigt arrogant mot alla med avvikande åsikter på forumet men som ofta skriver ackusativ där det ska vara dativ.
Citera
2021-05-18, 18:41
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag vet en tysk forumadmin som är väldigt arrogant mot alla med avvikande åsikter på forumet men som ofta skriver ackusativ där det ska vara dativ.
Så han kan alltså skriver saker som "Der Mann hat seinen Bruder ein Buch gegeben"? Det måste låta extremt fel i tyska öron, ungefär som om svenskar skulle säga "mig" där det ska vara "jag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in