2021-05-18, 14:36
Medlem
Joelfrogs avatar
Har kollat omkring ungefär 80-100 olika youtubekanaler som har sagt vilka de tycker är deras topp 16 i första semin och rankade sedan poäng utifrån alla röster.
10 poäng för en förstaplats och sen faller poängen med en poäng ner till 10:e och såhär tycker dom:

Qualifiers
1. Cypern 633
2. Malta 598
3. Azerbajdzjan 423
4. Ryssland 414
5. Kroatien 406
6. Litauen 371
7. Rumänien 343
8. Ukraina 297
9. Sverige 269
10. Israel 263
Non qualifiers
11. Irland 170
12. Belgien 165
13. Norge 164
14. Australien 121
15. Slovenien 87
16. Nordmakedonien 30

Så topp 9 bör gå vidare då Sverige brukar ha juryn med sig, bojkottar folk Israel kan de bli jämnt mellan 4-5 länder om den sista finalplatsen, Slovenien och Nordmakedonien räknar jag bort, nästan 100 poäng mellan 10:an och 11:an är väldigt överraskande och utgår man från detta finns fina spel att spela då Azerbajdzjan står i 1.60 och Rumänien 2.00 på att gå till final.
Citera
2021-05-18, 16:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joelfrog
Har kollat omkring ungefär 80-100 olika youtubekanaler som har sagt vilka de tycker är deras topp 16 i första semin och rankade sedan poäng utifrån alla röster.
10 poäng för en förstaplats och sen faller poängen med en poäng ner till 10:e och såhär tycker dom:

Qualifiers
1. Cypern 633
2. Malta 598
3. Azerbajdzjan 423
4. Ryssland 414
5. Kroatien 406
6. Litauen 371
7. Rumänien 343
8. Ukraina 297
9. Sverige 269
10. Israel 263
Non qualifiers
11. Irland 170
12. Belgien 165
13. Norge 164
14. Australien 121
15. Slovenien 87
16. Nordmakedonien 30

Så topp 9 bör gå vidare då Sverige brukar ha juryn med sig, bojkottar folk Israel kan de bli jämnt mellan 4-5 länder om den sista finalplatsen, Slovenien och Nordmakedonien räknar jag bort, nästan 100 poäng mellan 10:an och 11:an är väldigt överraskande och utgår man från detta finns fina spel att spela då Azerbajdzjan står i 1.60 och Rumänien 2.00 på att gå till final.

Cypern så populär alltså .. låter ju som vilken popdänga som helst , kanske därför. Är ju väldigt radiovänlig. ( likt lady gaga iallafall ) . Inte den mest unika/bästa i startfältet men förstår appealen .

Lite förvånad att Belgien och Australien är så låg

Azerbadjan också så högt ,men som sagt en typiskt uppretande popdänga som barnen lätt kan lära sig.
Senast redigerad av Captinhero 2021-05-18 kl. 16:59.
Citera
2021-05-18, 17:06
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag tycker faktiskt att Norges är jäkligt bra.
De andra har jag inte hört. Men kan tänka mig att det är samma skräp som alltid.
Citera
2021-05-18, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
De andra har jag inte hört. Men kan tänka mig att det är samma skräp som alltid.

Tycker faktiskt detta år är startfältet riktigt starkt . Ett flertal låtar som är värdiga vinnare och faktiskt går att lyssna på. Inte bara 1-2 som sticker ut.
Citera
2021-05-18, 18:05
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psonpson
Jag är inte förvånad att Sverige inte är storfavorit. Jag har aldrig insett storheten med Tusses låt. För mig är den ok, inte mer. Han sjunger den jättebra, han sjöng jättebra i Idol också, och hur det har låtit den här veckan vet jag inte. Jag säger inte att någon av de andra låtarna i svenska mellon var bättre, för mig var det bara jämntjockt. Men för juryn och svenska folket stack melodin ut rejält, tydligen.

Jag håller med. Faktiskt en av de svagare låtarna på länge från Sverige. Vill poängtera att jag säger detta rent objektivt, är ingen fucking razist givetvis. Men så är det. Texten sägs vara bra och viktig, men jag går igång mest på melodi och rytm och pampighet, och där tycker jag denna låt är platt.

Sen är hans röst märkbart sämre än den var i svenska mello.
Citera
2021-05-18, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Känner liknande kring Polens bidrag minus att jag tycker låten är skitkass. Ja man blir väl glad av Danmarks låt, sällan man hör en låt på danska dessutom.

Jag tycker alla borde sjunga på sitt eget språk som förr i tiden.
Citera
2021-05-18, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
För att knipa plats 9-10 räcker med helt ok plats hos juryn och lite ströpoäng hos folket, något Tusse borde klara.
Australien tror jag faller mycket på att hon inte är på plats. Bara att se intresset för hennes presskonferenser. Varit 2-3 journalister på plats.
Tusses röst har blivit klart bättre efter operationen. Inte haft några problem alls iaf de två sista repen.

Är det p.g.a. corona som Montaigne är hemma? Är det hennes val eller p.g.a. EBU? Borde ju ge sämre resultat även om det inte är publik (eller?)
Citera
2021-05-18, 18:45
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSM-GTO
Tusses uppträdande ikväll, en minuts klipp: https://mobile.twitter.com/LeaksEsc/status/1394409017313746950

Men jösses amalia! Han låter ju rent eländig!!

Har läst om Tusses röstproblem men att det var såhär illa... Hoppas att de fixar till scenshowen också, det var snyggare i Mello. Annars vette 17 hur det går.

Har inte sett nåt genrep, bara kollat jumbooddsen och jag tror faktiskt Slovenien kommer kvalificera sig. Ful outfit och det tar en stund innan hon kommer igång, men det är en bra sångerska. Men titeln Amen ligger inte riktigt rätt för ESC.
Citera
2021-05-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag är förvånad över att woke media inte har gnällt på att TiX sjunger om att sätta på horor och ge dom klamydia.

Det är ju allt han sjunger om.
Citera
2021-05-18, 18:58
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindqvistskan
Jag tycker alla borde sjunga på sitt eget språk som förr i tiden.

Problemet med detta är att det då gynnar länder som England, Irland och Malta. En engelsk låt går lättare hem än en låt framförd på långtbortistanska.
Citera
2021-05-18, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Problemet med detta är att det då gynnar länder som England, Irland och Malta. En engelsk låt går lättare hem än en låt framförd på långtbortistanska.
Japp det var ju så här irland vann 4 år irad.
Citera
2021-05-18, 19:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Såg nu att Island ändå låg rätt högt upp på odds-listan. Tycker det är rätt sköna låtar överlag i år, kvalitén har blivit bättre. Flera som jag skulle kunna tänka mig att lyssna fler gånger på. Tråkigt att Sveriges bidrag inte håller samma standard i år. Tusse är en bra artist men låten tröttnar man på efter en till två lyssningar.

Gulliga nördar går hem hos mig, jag håller på Island i år.

De kanske har vinstchans till och med? Ligger på 4:e plats nu:
https://eurovisionworld.com/odds/eurovision
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in