2021-05-18, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritva2
Ja suck önskar alla förstod det!
Är ju svårt att lägga fram material på en händelse som inte går att finna! SUCK!

För mig som är novis med det eventuella kapitlet med U137 i Bergmarks liv:

* Var är länken där Håkan säger eller skriver att han varit där?

* Vad gjorde han där?

* För vems räkning var han där? Vilket kompani eller regemente?

U137 inträffade 1981, eller?. Då bör Håkan ha varit mellan 21-22 år. Inte omöjligt att han låg inne i lumpen då eller ganska då nyligen hade muckat och var anställd i Försvarsmakten. Vilken regemente gjorde han värnplikten på, som vad och för vilket kompani?

Jag vet, att alla regementen låg i beredskap och ingen (eller mycket få) fick permission. KA 1:s kustjägare och att FJS var bland annat på plats vid ubåten.

Det är ganska relevanta frågor.
Senast redigerad av Skubzundstuds 2021-05-18 kl. 17:09.
Citera
2021-05-18, 17:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritva2
Det jag säger är att jag inte hittat ngt som styrker att han eller någon annan dykt på U 137.

Svårt att lägga upp bevis på ngt jag inte funnit.

Ja tills jag hittat något annat tror jag HB fabulerar.
Jag är prestigelös och ändrar mig om du kan visa att jag har fel.
Så om HB påstår att han genomfört olika uppdrag och du inte ”hittar” det i arkivet, så är de inte genomförda? Är det din ”bevisföring”.
Skulle det dessutom stämma att han genomfört uppdrag för militära säkerhetstjänstens räkning så lär ingenting stå att finna ännu på många år om allt ens är diariefört.

Sen kan han säkert ljuga och överdriva men ditt påstående att han inte gjort det han påstår blir lite tomt för att du inte ”hittat” något.
Citera
2021-05-18, 17:28
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skubzundstuds
För mig som är novis med det eventuella kapitlet med U137 i Bergmarks liv:

* Var är länken där Håkan säger eller skriver att han varit där?

* Vad gjorde han där?

* För vems räkning var han där? Vilket kompani eller regemente?

U137 inträffade 1981, eller?. Då bör Håkan ha varit mellan 21-22 år. Inte omöjligt att han låg inne i lumpen då eller ganska då nyligen hade muckat och var anställd i Försvarsmakten. Vilken regemente gjorde han värnplikten på, som vad och för vilket kompani?

Jag vet, att alla regementen låg i beredskap och ingen (eller mycket få) fick permission. KA 1:s kustjägare och att FJS var bland annat på plats vid ubåten.

Det är ganska relevanta frågor.
Han utbildades sannolikt vid Karlskrona örlogsskolor (KÖS) så han var i trakterna 1981, eller något år tidigare. Många (inkl undertecknad) fick instruktörstjänst direkt efter muck...
Citera
2021-05-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Han utbildades sannolikt vid Karlskrona örlogsskolor (KÖS) så han var i trakterna 1981, eller något år tidigare. Många (inkl undertecknad) fick instruktörstjänst direkt efter muck...

Han har i flera videos pratat om att han var vid basen i Gullmarsfjorden. Om man nu av någon anledning skulle vilja tro på något av vad han säger.
Citera
2021-05-18, 17:42
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why
Han har i flera videos pratat om att han var vid basen i Gullmarsfjorden. Om man nu av någon anledning skulle vilja tro på något av vad han säger.
Mjo, men jag for mellan KA2, KA4, KA1 och KÖS under min tjänstgöring - for som en skottspoling (vilket jag ju var), så det kan ju han också gjort.
Citera
2021-05-18, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet

Undrar om man kan få tag i referenser eller uppgifter om någons militära bakgrund? Jag tror inte, att det är lika lätt att få tag i som t ex uppgifter om eventuella skulder.
Citera
2021-05-18, 18:40
Medlem
TrotylHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skubzundstuds
Undrar om man kan få tag i referenser eller uppgifter om någons militära bakgrund? Jag tror inte, att det är lika lätt att få tag i som t ex uppgifter om eventuella skulder.

Kan tänka mig att det 70 års sekretess som för mycket annat i arkiven. T ex hos Arkivdigital går det att hitta värnpliktskort fram till 1950.

Noterade att herr Bergmark inte var skriven i Sverige 1985.
Citera
2021-05-18, 19:08
Medlem
Mycket prat om U137 här.

Men stämmer hans information om det han upptäckte vid sin dykning på Estonia. Stämmer hans beskrivning av hålet med det som framkom av den dykning som gjordes senast?

I så fall talar han ju sanning!
Citera
2021-05-18, 19:42
Medlem
Max3xs avatar
Här kan man läsa om hur mätningarna på U137 gick till:
https://www.nuclear.lu.se/fileadmin/nuclear/14C_AMS/originalmanus_u137_RHkorr25nov11_med_foerfattarnam n___1_.pdf

Mätningarna gjordes i smyg genom skrovet på tv103 med utrustning och kompetens från Lunds universitet. Man var jätteförsiktiga att inte reta upp ryssen och eskalera konflikten.
Citera
2021-05-18, 19:52
Medlem
Kolla klippen ..
Är detta kumpaner till Bergmarks Sekten?

Medborgarjournalisterna
https://youtube.com/channel/UCoCJmtGvh2Fs1HWzMkwzzEg
Citera
2021-05-18, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av efterforskaren
Mycket prat om U137 här.

Men stämmer hans information om det han upptäckte vid sin dykning på Estonia. Stämmer hans beskrivning av hålet med det som framkom av den dykning som gjordes senast?

I så fall talar han ju sanning!

Nej Håkans uppgifter stämmer inte. Han hävdar att han såg ett hål i fören. Dokumentären visar ett hål midskepps.

Witte har väll framfört någon teori om att någon skulle ha skurit ut plåtar, bytt plats på dem och svetsat fast igen på nya stället. Men Witte kan ingen jävel tro på undantaget Håkan möjligtvis.

Slutsatsen blir att Håkan ljuger även om Estonia. Men det gav honom ett uppsving i popularitet och drar in swishpengar från troende så han lär fortsätta att ljuga.
Citera
2021-05-18, 20:09
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Kolla klippen ..
Är detta kumpaner till Bergmarks Sekten?

Medborgarjournalisterna
https://youtube.com/channel/UCoCJmtGvh2Fs1HWzMkwzzEg

Säkert samma sekt, den kallas "nätverket" eller e4f. Verkar krylla av dem i Stockholm, skönt man bor långt därifrån.

Här ser man tant Annika på båda kanalerna:

https://youtu.be/6KEwhIQtQio?t=88

https://youtu.be/emUGjaB21_4?t=34
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in