Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det finns de som tror att jorden och att människan inte landat på månen och det går att skrapa ihop nödtorftiga bevis för detta.
På samma vis kan man hitta bevis för att genomgången sjukdom ger bättre skydd än ett vaccin.
Generellt gäller detta.- Genomgången sjukdom är inte nödvändigtvis effektivare än vaccin.
- Kraftig smitta ger ett bra naturligt skydd.
- Lindrig smitta ger inte så bra skydd.
- Vaccin ger samma ungefär skydd för alla.
Det där går ju inte ihop. Om kraftig smitta ger ett starkare skydd än lindrig smitta (vilket är sant), så måste vaccinet ge ett sämre skydd (vilket är sant). Vaccin ger ju inte ens någon riktig sjukdom.
Genomgången sjukdom ger nästan alltid ett bättre skydd än vaccin, men det är ingen "ursäkt" för att släppa en smitta fri, om man inte garanterat kan skydda dem som kan få allvarlig sjukdom eller dö. Det enda rätta hade ändå varit att stänga gränserna, ha bevakade karantänanläggningar, obligatoriska lockdown-perioder emellanåt om smittan ökade, etc. etc.. Tills alla som ville fått åtminstone en dos + dagar. Det här kommer jag att hävda till slutet av min levnad. Jag kommer aldrig att förlåta vår nuvarande regering för det här debaclet.
För övrigt stämmer det inte heller, att vaccin ger ungefär samma skydd för alla. Det är ett spektrum från gott skydd till inget skydd alls. Om ett vaccin är effektivt till 90 procent exempelvis, så kommer en av tio som tar det att inte ha något skydd alls. (Det är därför jag tycker att det borde ingå antikroppstest för alla färdigvaccinerade, och att alla som inte fått antikroppar borde erbjudas omvaccinering med en annan typ av vaccin.)