2021-05-18, 12:42
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I absoluta tal nästan tredubblades antalet b.1.617.2 på en vecka så kurvan i UK kommer ju vända uppåt igen när den blir dominant. Hur högt b.1.617.2 vågen kan nå vet vi inte ännu
Hur länge behöver vi vänta på att kurvan ska vända upp?
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Det är inte säkert att detta leder till en ny våg, men hur det står till med folks immunitet och hur bra AZ-vaccinet skyddar lär vi få klart för oss rätt snart.
Detta är sant. Jag efterfrågade tidigare vad som tyder på att den indiska varianten skulle ta sig förbi vaccinskyddet, men fick inget svar. Att smittan ökat i Indien den senaste tiden är knappast något belägg, eftersom de vaccinerat så lite ändå.
Citera
2021-05-18, 12:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad hände med den brasilianska?
Skulle inte den utrota oss alla för några månader sedan?
Det är väl ändå ingen som har påstått att den brasilianska mutationen skulle utrota oss alla, det måste vara en tolkning du gjort.

Däremot fanns det väl lite olika uppfattningar om hur lätt mutationen skulle kunna ta sig förbi immuniteten man fått av sjukdom eller vaccin eftersom många smittades igen i Manaus i Brasilien.

Frågan är vad man vet idag egentligen?

Det jag tycker mig veta utifrån det jag läst/hört är att alla vaccin som används inom EU ger skydd mot alla idag kända mutationer, fast kanske inte 95 % utan "bara" 60 - 80 %.
Det är inte troligt att någon mutation på kort tid obehindrat tar sig förbi ett aktiverat immunförsvar, dvs. att vacciinet inte skulle ge något skydd alls.

Det verkar inte heller just nu som att flera blir svårt sjuka av de nya mutationerna. Däremot verkar smittspridningen vara större, i alla fall för några av mutationerna.

På sikt är det troligast att viruset blir "snällare", det är så det brukar vara.
Citera
2021-05-18, 12:43
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad hände med den brasilianska?
Skulle inte den utrota oss alla för några månader sedan?

Den brasilianska är riktigt ute nu. Indiskt är på modet. Om en månad eller så kommer nog den japanska för att ytterligare skrämma upp inför OS.
Citera
2021-05-18, 12:50
Medlem
okok1s avatar
Fallen sjunker i Indien. Börja de ta ivermektin igen?
Citera
2021-05-18, 12:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jasså det lovar du? Okej

Förföljelsemani? Jag noterar bara det uppenbara. Vi har redan gått långt över gränsen och du bara accepterar restriktioner som om dom är en självklarhet?

Just nu är det mer bekvämt att spela med och inte säga ifrån. Så ja du har rätt. Dom flesta väljer den bekväma vägen och bara accepterar, tar på sig masken, vaccinerar sig och lyder restriktioner. Lättare så
Nej, det är inte så att man måste bära mask eller vaccinera sig så det är rimligtvis lika lätt att låta bli som att göra det. Inget blir obekvämt med att inte bära mask vad jag märkt och inget blir extra bekvämt med att bära mask.

När det gäller vissa restriktioner kan jag hålla med, det är tex. enklare att låta bli att ordna en fest för 100 personer än att verkligen ordna den. (Jag menar då inte själva arrangerandet, men det bli ju också enklare om man låter bli.)
Citera
2021-05-18, 12:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad menar du med att man börjar ta Ivermectin i Indien igen?
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-18 kl. 13:01.
Citera
2021-05-18, 12:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Den brasilianska är riktigt ute nu. Indiskt är på modet. Om en månad eller så kommer nog den japanska för att ytterligare skrämma upp inför OS.
De flesta blir inte skrämda, men vissa som hela tiden kommenterar att syftet är att skrämmas kanske själva blir skrämda, vad vet jag.
Citera
2021-05-18, 13:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Hur länge behöver vi vänta på att kurvan ska vända upp?

Detta är sant. Jag efterfrågade tidigare vad som tyder på att den indiska varianten skulle ta sig förbi vaccinskyddet, men fick inget svar. Att smittan ökat i Indien den senaste tiden är knappast något belägg, eftersom de vaccinerat så lite ändå.
I dagsläget vet man väl inte vilket skydd de olika vaccinerna ger mot den indiska mutationen, men troligen ganska bra skydd (kanske 60 - 80 % eller 95 %).
Citera
2021-05-18, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Du ska nog se att det snart kommer dyka upp en svensk variant som enligt Flashbacks epidemiologer kommer ta kål på större del av mänskligheten.
Citera
2021-05-18, 13:03
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad menar du med att man börjar ta Ivermectin i Indien igen?

Många använde ivermektin i våg ett tror jag.
Citera
2021-05-18, 13:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1

Ja, I slutet av April uppdaterade aiims sina rekommendationer o inkluderade ivermectin.

https://www.indiatoday.in/coronavirus-outbreak/story/aiims-new-treatment-guidelines-for-covid19-1794038-2021-04-22

Vissa stater som GOA tex kör profylax med ivermectin till hela sin befolkning.

https://www.forbes.com/sites/siladityaray/2021/05/11/indian-state-will-offer-ivermectin-to-entire-adult-population---even-as-who-warns-against-its-use-as -covid-19-treatment/?sh=648a13e66d9f&fbclid=IwAR1WIfZ0tZhFgETW6ZL2KBi1 UukLUeDxX19Sd6WYX1fB3jFFugzcQAspjW0

https://timesofindia.indiatimes.com/entertainment/events/bhubaneswar/odisha-to-buy-7-2-lakh-ivermectin-tabs-for-patients-in-isolation/articleshow/82598202.cms?from=mdr
Senast redigerad av qwerty-66 2021-05-18 kl. 13:12.
Citera
2021-05-18, 13:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej det är uppfattningen hos dom som har ett intresse av att kränga vaccin. Det där är en ren lögn och det säger ju sig självt. Sen när blev vaccin bättre skydd mot respiratoriska infektioner än naturligt skydd? Svar: aldrig

Vaccinet är mycket specifikt och triggar inte de mekanismer som ger ett mer allmänt och långvarigt skydd. Så var beredda på att ta vaccinet en gång per år för att känna er "skyddade".

Lyssna på personer som Michael Yeadon och Peter McCullough.

Jag sitter på mobil och har svårt att länka just nu

Nej, det är absolut inte så att genomgången sjukdom är effektivare än vaccin.

Det kan vara så om man blir rejält smittad av mycket virus så att immunförsvaret triggas ordentligt.
Om man blir lindrigt smittad med lite virus triggas inte immunförsvaret så mycket och då blir skyddet inte heller särskilt bra.

Ett vaccin ger ungefär samma skydd för alla eftersom mängden smitta är lika stor för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in