Citat:
Ursprungligen postat av
Gracefulmind
I ärlighetens namn, jag försöker förstå vad du menar.
I alla dina inlägg i denna tråd.
Och jag tycker det är intressant även hur du "tänker" och "analyserar".
Ibland förstår jag.
Men just i detta?
Hela samhället är fullt med folk, tex mammor, som utan att verkligen förstår det själva
utsätter sig själva för risker.
Vi alla utsätter oss för risker, på än det ena eller andra sättet.
Vi har också alla vår egen problematik, oavsett skala/form.
Inte bara mgm, utan L och även du och jag.
Den problematiken vi alla har kommer indirekt/direkt leda oss in på vägar i livet.
Våra val är färgade av vår historia, bakgrund.
Liksom mgm:s val och likasom L:s val.
Liksom dina och mina val.
Liksom alla i samhället.
Just därför har vi lagar mm som talar om för oss vart vi inte får gå!
Gränsdragning.
En gemensam sådan.
L var lika lite perfekt som jag själv är, eller du är.
Men hon begick inget brott.
Så jag förstår inte riktigt vad du menar?
Eller vad det har med saken att göra?
För i en drömvärld skulle ingen av oss välja utsätta oss för risker.
Men vi gör det ibland på olika vis.
Och en annan sak: är det ens rimligt att tänka att alla män som visar prov på någon typ av "skum"
problematik som MÖJLIGEN kan vara en fara, aldrig ska kunna ha en kvinna??
För så skulle det ju i praktiken bli om man följer dina råd.
Att alla de män som begår någon form av oroväckande handling, vid minst ett tillfälle,
ska leda till att de blir dumpad just för att de blottat en otrevlig sida?
Det blir i så fall väääldigt många som aldrig skulle få en chans...
Ja kanske önskar vi det, men jag ser det inte som realistiskt alls.
Ska då alla kvinnor skylla sig själva?
Jag vet inte, jag tycker det känns ytterst orimligt och orealistiskt.
Däremot förstår jag vad du menar att skydda sina barn, det kan appliceras på många av oss i detta fall, men inte på alla. Alla ser/förstår inte vidden av riskerna.
Ska DE straffas för det?
Eller menar du att mgm ska slippa straff pga det?
Eller få ett mildare straff pga det?
Jag försöker inte driva med dina tankar utan jag vill gärna förstå hur du menar?
Och varför.
Bra skrivet, tack för det.
Man ska också ha klart för sig att de män som misshandlar fysiskt eller psykiskt, visar en helt annan och god sida i början av ett förhållande. Annars skulle det givetvis inte bli något förhållande öht.
Nedbrytningsprocessen börjar dock omedelbart med fagra ord, blommor och presenter.
Nästan omärkligt vänds sedan förhållandet bit för bit. "Ha inte den där klänningen älskling. Man ser för mycket av dina vackra ben...". "Din väninna snokar lite väl mycket i vårat förhållande..".. "din mamma ringer varenda dag, vad pratar ni om?..."... Var har du varit efter jobbet? Du kommer ju hem en halvtimme senare än vanligt. "
Och så vidare - och det blir bara värre. Efter en örfil visar mannen upp en fejkad ånger: "Det var inte meningen, men du drev mig faktiskt till detta. Jag har köpt en flaska champagne till dig så att du förstår att jag ångrar mig. Jag älskar ju dig. ". (Första smällen eller grova psykningen kommer i allmänhet efter bara några månader).
Så här håller det på. En falsk omtänksamhet varvat med slag och elakheter, som leder till total förvirring för offret och det blir bara värre och kontrollen snärjer kvinnan: "... det är du och jag mot världen".
Så här håller det på.