2021-05-18, 12:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Och vad är unikt med just den indiska.
Inget förutom att den är lite mer smittsam. Ungefär som olika varianter av förkylning
Citera
2021-05-18, 12:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Den indiska är redan här.
Jo, jag vet det.

Men nu kan vi inte se om det handlar om den Indiska eller vilken mutation det nu är fören två veckor senare.

Man har alltså haft snabba test som har visat vilken mutation det är på bara någon dag. Men de har vi slutat att använda och nu tar det två veckor innan svaren kommer.

Detta kommer att göra det så mycket svårare att begränsa den Indiska. Vi har liksom ännu en gång mer eller mindre bara gett upp.

Därför vet vi att vi hade 20 fall för lite mer en två veckor sedan. Medans alla andra länder vet hur många fall de har redan efter någon dag.

Får vi ett större utbrott av den Indiska vet vi inte det var den fören två veckor senare.

Jag gillade Fohm kommentar till detta när de fick frågan om inte tvåveckor var en lång tid.
-Allt beror ju på vad man tycker är tid.

När det gäller smittspridningen i denna pandemi kan två veckor vara mycket tid. En mutation kan spridas och spridas vidare under den tiden.
https://sverigesradio.se/artikel/folkhalsomyndigheten-slutat-med-snabbkoll-av-coronatester
Citera
2021-05-18, 12:06
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
UK befinner sig i en öppningsfas nu, men Boris Johnson flaggade härom dagen för att det kan bli ändringar på den punkten pga den indiska mutationen. Det lär nig hänga på hur mycket den nya varianten kan breda ut sig. En stor andel av britterna är vaccinerade eller har haft Covid.

20 miljoner britter är ovaccinerade samt 20 miljoner har bara fått en dos. Räcker troligen för att en mer smittsam variant ska spridas effektivt.
Citera
2021-05-18, 12:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jo, jag vet det.

Men nu kan vi inte se om det handlar om den Indiska eller vilken mutation det nu är fören två veckor senare.

Man har alltså haft snabba test som har visat vilken mutation det är på bara någon dag. Men de har vi slutat att använda och nu tar det två veckor innan svaren kommer.

Detta kommer att göra det så mycket svårare att begränsa den Indiska. Vi har liksom ännu en gång mer eller mindre bara gett upp.

Därför vet vi att vi hade 20 fall för lite mer en två veckor sedan. Medans alla andra länder vet hur många fall de har redan efter någon dag.

Får vi ett större utbrott av den Indiska vet vi inte det var den fören två veckor senare.

Jag gillade Fohm kommentar till detta när de fick frågan om inte tvåveckor var en lång tid.
-Allt beror ju på vad man tycker är tid.

När det gäller smittspridningen i denna pandemi kan två veckor vara mycket tid. En mutation kan spridas och spridas vidare under den tiden.
https://sverigesradio.se/artikel/folkhalsomyndigheten-slutat-med-snabbkoll-av-coronatester

Om b.1.617 kan tredubblas i UK på fem dagar så är två veckor en evighet...
Citera
2021-05-18, 12:10
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
En eventuell mutation går inte att hindra som du tror. Precis lika lite som det går att hindra förkylning. Covid är endemisk nu, och kommer bli som återkommande förkylning/influensa.

Det finns alltså NOLL anledningar till att begränsa människor. I synnerhet inte under sommaren herregud.

Det låter på dig som att grundläggande frihet är något som ges dig av staten. Så är det inte. Vi kan sluta med den här cirkusen nu och leva som vanligt. Den enda anledningen till att vi har restriktioner är att folk accepterar dom. Och det kommer fortsätta tills folk får nog och säger ifrån.

Snacket om indisk variant används bara för att skrämma och rättfärdiga nya restriktioner. Men det finns inga medicinska skäl att fortsätta med det.

Hur många gånger har alarmisterna haft rätt i den här soppan?

NOLL
Du har ju förföljelse mani. Liksom du hyser enorma vanföreställningar om andra människor.

Jag kan lova dig att jag är en friare människa en du.
Människorna i vårt samhälle var inte fria innan pandemin. De flesta människor väljer bekvämlighet framför frihet.
Citera
2021-05-18, 12:11
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Källa på det fetade? Den allmänna uppfattningen bland experterna är ju att vaccin är mycket säkrare än naturlig immunitet.
Nej det är uppfattningen hos dom som har ett intresse av att kränga vaccin. Det där är en ren lögn och det säger ju sig självt. Sen när blev vaccin bättre skydd mot respiratoriska infektioner än naturligt skydd? Svar: aldrig

Vaccinet är mycket specifikt och triggar inte de mekanismer som ger ett mer allmänt och långvarigt skydd. Så var beredda på att ta vaccinet en gång per år för att känna er "skyddade".

Lyssna på personer som Michael Yeadon och Peter McCullough.

Jag sitter på mobil och har svårt att länka just nu
Citera
2021-05-18, 12:12
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Om b.1.617 kan tredubblas i UK på fem dagar så är två veckor en evighet...
Tredubblats i antal eller tredubblats i andel? Storbritanniens smittspridning är fortfarande på extremt låg nivå, och har så varit sedan mars.
Senast redigerad av Trekvartsbyxa 2021-05-18 kl. 12:14.
Citera
2021-05-18, 12:17
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Du har ju förföljelse mani. Liksom du hyser enorma vanföreställningar om andra människor.

Jag kan lova dig att jag är en friare människa en du.
Människorna i vårt samhälle var inte fria innan pandemin. De flesta människor väljer bekvämlighet framför frihet.
Jasså det lovar du? Okej

Förföljelsemani? Jag noterar bara det uppenbara. Vi har redan gått långt över gränsen och du bara accepterar restriktioner som om dom är en självklarhet?

Just nu är det mer bekvämt att spela med och inte säga ifrån. Så ja du har rätt. Dom flesta väljer den bekväma vägen och bara accepterar, tar på sig masken, vaccinerar sig och lyder restriktioner. Lättare så
Citera
2021-05-18, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Går undan i UK nu. Indiska kanske har tagit över redan om några dagar!

"The “highly transmissible” variant that first emerged in India is set to become the dominant strain in the UK within days, experts have warned, after a 75 per cent increase was seen in the infections caused by it in just five days."

https://www.independent.co.uk/news/uk/politics/covid-india-variant-uk-lockdown-b1849243.html

Vad hände med den brasilianska?
Skulle inte den utrota oss alla för några månader sedan?
Citera
2021-05-18, 12:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Tredubblats i antal eller tredubblats i andel? Storbritanniens smittspridning är fortfarande på extremt låg nivå, och har så varit sedan mars.

I absoluta tal nästan tredubblades antalet b.1.617.2 på en vecka så kurvan i UK kommer ju vända uppåt igen när den blir dominant. Hur högt b.1.617.2 vågen kan nå vet vi inte ännu
Citera
2021-05-18, 12:26
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa

Ja UK är bland de länder som har lägst smittspridning i Europa just nu, men den indiska mutationen kommer att vara den dominerande redan inom några få dagar och i London står den redan för över 50% av fallen.

Det är inte säkert att detta leder till en ny våg, men hur det står till med folks immunitet och hur bra AZ-vaccinet skyddar lär vi få klart för oss rätt snart.
Citera
2021-05-18, 12:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jasså det lovar du? Okej

Förföljelsemani? Jag noterar bara det uppenbara. Vi har redan gått långt över gränsen och du bara accepterar restriktioner som om dom är en självklarhet?

Just nu är det mer bekvämt att spela med och inte säga ifrån. Så ja du har rätt. Dom flesta väljer den bekväma vägen och bara accepterar, tar på sig masken, vaccinerar sig och lyder restriktioner. Lättare så
Var vad du när de förbjöd oss att byta information och länka artiklar i tråden?

En del restriktioner och orättvisor bryr du dig tydligen inte om.

Man ska väl alltid stå upp för det man tror på. Men alla tror inte på samma sak. Jag kan se logiken i en del restriktioner vi har andra inte. Därför har jag svårt att acceptera vissa beslut, de flesta här i tråden är inte fogliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in