Citat:
Ursprungligen postat av
amatoll
Fast jag har ju rätt.
Jag är ju den som tillför tråden objektivitet, det kan de flesta se som läser inläggen.
Den surmulna tonen här bland sådan som mig beror på att vi sett i decennier och åter decennier hur tumskruvarna dragits åt på legala vapenägare. Det har ändrats på det mesta,..
Farsan kunde bara söka en licens som 20-åring medan jag var tvungen att ta jägarexamen först.
-Inget fel i det! Kunskap är aldrig tung att bära, och kanske det gallrar bort något rötägg genom att man faktiskt måste prestera något för att få inneha vapen.
Förvaringen har skruvats åt undan för undan för undan till att numera ha tämligen specifika krav med certifieringar av skåpens lås och konstruktion. Men även monteringen; de ska väga över en viss vikt eller skruvas fast i
husets stomme.
-Inget fel där heller, men försvaret och hemvärnet släpade väldigt länge efter och var det någonstans det hade varit enkelt att komma över ett automatvapen, dessutom, hade varit en inte jagande hemvärnsman. Det var något det länge knotades över från jägarhåll. Men nu lär det ska vara bättre även där...
Jag tycker det är bra att vapnen är inlåsta!
När det gäller antal vapen i ett hem så finns det även begränsningar där, och man ska ha mycket god anledning att få ha fler än "vapengarderoben" (Bara att googla).
M E N... Ett jaktvapen är rätt kasst att använda i ett rån. Rent krasst sett...
Det kanske var på "populärt" på 50-60-talen att råna ett bankkontor med ett avsågat hagelgevär, men nu verkar tillgången på enhandsvapen och automatkarbiner från öst nästan vara outtömlig. -Och fortfarande är det åt jägarhåll man ändå sneglar så fort politikerna ska "stävja" vapentillgången.
Enda gången som ett kuljaktvapen kommer till god nytta borde vara i något som liknar en krigssituation med prickskyttar som utför precisionsskytte på långt håll. Jaktvapen är fantastiska precisionsinstrument! Rätt inskjutet är 300m inget problem, men på "bankrånshåll" blir nackdelarna snart synliga. -Små magasin; 3-4 skott. Inte mycket att skryta med i en eldstrid. Långsam omladdning... Ja ...Jag har aldrig tänkt råna en bank!
Sen har vi allt det andra... En falsk misshandelsanklagelse så knackar det antagligen myndigt på ytterdörren och utanför står de som ska beslagta "arsenalen". En psykoterapeut har anmälningsplikt om han/hon tror att en patient är kapabel att skada sig själv eller andra, och det gäller antagligen alla läkare också...
Så som slutord så har jägare redan en fantastisk massa ögon på sig redan idag! Det är därför de tills nyligen betraktats som samvetsgilla av polismyndigheten, men tydligen inte längre. Nu tycks synsättet ändrats till potentiella terrorister.