Citat:
Ursprungligen postat av
mand71
Helt riktigt. Detsamma konstaterades när det gäller den meskalinhaltiga kaktusen San Pedro (Echinopsis pachanoi). Dessa får dock ses som undantag.
Rörande lagen om psilocybin-/psilocinhaltiga svampar, så är den märkligt luddigt skriven. Ta exempelvis följande del:
Menas det att endast de ovanjordiska delarna av semilanceata och cubensis är klassade? Detta är inte solklart och en jurist jag tog upp detta med var helt inne på att det kunde tolkas som att "ovanjordiska" även gäller de nämnda svamparna. Det skulle i så fall innebära att sclerotia ("magiska tryfflar") inte omfattas av lagen. Folk blir dock dömda för innehav av sclerotia, men huruvida dessa domar faktiskt följer lagen är en annan femma. [Edit] Hoppsan, lite av en tankevurpa från min sida, då cubensis såklart inte bildar sclerotia. Toppslätskivlingen gör dock det, men jag kan inte påminna mig om att jag har läst om någon som har intagit sclerotia från den arten. "Ovanjordiska" är dock fortfarande relevant när det gäller huruvida mycelium ska ses som olagligt.
Mycelium är absolut svamp. En mer korrekt term för det vi i dagligt tal kallar för "svamp" vore "svampfrukt". Jämför t ex med "mögelsvamp", som inte bildar svampfrukter.
Det finns inget prejudikat av HD, alltså blir tullens, tingsrätters ageranden inte helt rättssäkra och objektiva.
Det vore extremt konstigt om mycelium av psilocybinhaltiga svampar var olagligt.
1) Bönder som har hästhagar med arealer av toppslättsskivling med mycelium under sig - ska de åka dit för narkotikabrott? Ägare av golfbanor? Kommuner där det växer på slätterna av diken till vägar?
Vart går gränsen?
2) Hur skall du ens uppvisa uppsåt om du bara en INAKTIVERAD låda med mycelium, där fruktkropparna inte börjat växa?
Vad händer om jag beställer en låda med mycelium för en UTOMHUSBÄDD av
Psilocybe Azurescens?
https://shayanashop.com/magic_mushrooms/growkits/pd-7154-1075-pm/azurescens_outdoor_cultivation_kit.aspx
https://www.zamnesia.com/4154-magic-mushroom-grow-kit-outdoor-kit.html
http://www.fungifun.org/English/Psilocybe-Azurescens-Outdoor-Cultivation
Jag är en mykolog-fantast.
Jag gillar att runka och kolla på detta mycelium i mikroskop dag ut och dag in.
Jag har en banbrytande teori där borstande av tänderna varje morgon & kväll med mycelium ur Cubensis growkits & Azurescens outdoor kits minskar plack och ger mig libido som en afrikansk noshörning
Är det kriminellt det jag gör, vart är det kriminella uppsåtet?
Även om det i lagen står:
[i]
"..Som narkotika enligt narkotikastrafflagen ska även anses de ovanjordiska delarna av växten kat (Catha edulis) samt svamparna Psilocybe semilanceata (toppslätskivling) och Psilocybe cubensis. Detsamma ska gälla andra svampar som innehåller ämnena psilocybin eller psilocin, om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts..."
Hur ska torkat mycelium, praktiskt, förberedas eller på "
annat sätt"?
Hur ska man ens tolka att det kan förberedas på ett annat sätt om man bara har en låda med mycelium som är inaktiverad ?
3)
Mätningen av psilocin & psilocybinhalter ur mycelium i ett growkit, är förenat med att du måste avlägsna vermikulut, perlit och substrat. Kvar är då mycelium, vid detta laget är det antagligen torkat och en betydande mängd psilocybin & psilocin är borta.
Kvar har du då mycelium av en psilocybinhaltig svamp men med inga psykoaktiva ämnen.
När jag bodde hemma i min ungdom, experimenterade jag med growkits.
Fick en husis för att man hade klantat och beställt en 5a brunt från Amsterdam.
Jag var i Skärgården medan ett par civilare raidare min rum i villan.
De tog påsar & growkits.
Saken var den att dessa påsar med growkits var tomma, de var förbrukade.
Men kvar fanns lite spår av mycelium.
Vid forensisk analys och i förhör medgav Polisen att det var Cubensis mycelium, men att inga olagliga ämnen såsom psilocybin & psilocin påfanns - alltså blev jag friad för rubriceringen av narkotikaframställning.
Psilocybinet & psilocinet måste vid det laget ha torkat ut.
Men även om det förmodan hade funnits spårmängder kvar - så tvekar jag att Hovrätten eller HD hade fällt mig, om jag hade överklagat ett negativt beslut från tingsrätten.
Tvekar, för att det är svårt att bevisa uppsåt och en fördelning av skalor av "
missbruksdoser" om det är fucking torkat mycelium.
Det är luddigt, svårt, och komplext.
Jag tror att det är av denna anledning, men även för att growkits är diskreta och att stort flöde av varor inom EU går, att tullen inte alltid beslagtar dem - de är själva osäkra på rättsläget, och av risk för att se ut som idioter vill de inte medge att de är ovetande - bättre att ge sken av att man vet något.
Därför tror jag det slinker igenom - de få gånger det beslagtas - är det mycket tveksamt ur ett legalt perspektiv.