2021-05-17, 10:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag förstår att du blåser till reträtt och i och med det passar på att skriva att jag försvarar SD. Det är ok. Ingen tycker du är konstig eller dålig för det. Du har dina begränsningar som vi måste ta hänsyn till.

"Snabbgoogling"? Jag var tvungen att använda en webbläsare för att läsa psykologiguiden.se helt riktigt. Finns inte i pappersformat tillgänglig här. Du kanske har nån som printar en uppdaterad version av den som du kan bläddra i men sån service har inte jag tillgänglig tyvärr. Hade varit toppen!

Och som du kunde läsa innantill så är hjältedrömmar vanliga. Så vanliga så de får statuera som enda exempel i Psykologiguidens del om dagdrömmeri.

Du skriver SD önskar livet ur folk för att få vara hjälte. Det är extremt sjukt.

Som sagt det här med att förstå andra är inte din melodi riktigt. Normala eller störda. Förstår att du måste läsa så mycket för att försöka hänga med i hur människor funkar.
Det räcker nu, du skenar fullständigt.
Citat:
Han har inte önskat livet ur några piloter. Han målar ju upp ett hypotetiskt scenario där. Händer det så drömmer han om att agera. Hans dagdröm. De så vanliga. Enligt psykologer. En helt vanlig dagdröm. Om att rädda liv när olyckan är framme.
Det är inte normalt att önska att folk ska dö för att få spela hjälte.

... och just det här finns att se hos personlighetsstörd personal i vårdsektorn som är seriemördare och är en varningsklocka om nån skulle yppa nåt så galet.

Det fick du som extra info, inte att SD är seriemördare. Bäst att tillägga.
Vi diskuterar dock en brutal mördare.

Jag är klar med dig.
Senast redigerad av develi 2021-05-17 kl. 10:33.
Citera
2021-05-17, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig, precis vad jag tänker.

SD hade mordvapen med sig, gömde sig i skogen, det skulle gå fort, överraskande och då gick det inte när LW pratade i telefon, jag misstänker att han ville inte se LW i ögonen utan slå till direkt (och innan LW upptäckte staftet? under jackan).
LW:s samtal gjorde att planen sprack, ev såg han även mållgans i området och kom på den ljusa iden att ringa till polisen och tipsa om kvinnorånare rörde sig i området. Kom på att de är bra att ha i rockärmen inför nästa tillfälle som var nödvändigt att ske innan resan.

LW:s hallåande till SD kom efter att han vände hem. Ev kan de ha kommit överens om tid och plats redan på kontoret tidigare på dagen IRL.

Mina spekulationer (igen).

Om man kollar i aktbil 145, Lenas tidslinje, syns inte telefonsamtal under de två turer hon tar till och från bostaden, däremot chattar hon med Norgegänget (JH och RN) under den första.

Hon snackar i telefonen med däremot med JJ mellan de två vändorna, där hon säger att hon ska borsta tänderna, man hör att hon är i badrummet. Hon sager att hon ska logga lite och sen gå och lägga sig.

Samtalet slutar vid 23:54:53, och vid ca 23:52 säger Lena att hon har ett mail och att hon är tyst en stund för att läsa. Därefter vid 00:01 lämnar hon bostaden (trots alltså att hon nyligen sagt att hon ska lägga sig).

Just det att hon inget säger till JJ vem som "mailat", (liksom hon säger till JJ att "någon" sagt till henne att cachen låg blottad), säger mig vem som skickat ett meddelande.

Var är detta "mail"?

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det här tror jag är en trådsanning, liksom den att polisens hund blev avbruten i söket precis vid planket när den vittrade något.

Kommer det här från det här inlägget?

https://www.flashback.org/p70821397#p70821397

Lenas rörelser 11- 12 maj- 18, tidslinje:

A 145/34

VÄNDA 1 mellan ca 22:41- 23:08

22:41:00 ca tid Lämnar Lena bostaden
22:44:01 ringer JJ till Lena, varaktighet i 00:00:06 (sex sekunder)tills det
22:44:01 vidarekopplas
Lena går en runda kring Vivallaskogen/ Vivallaringen/Vivallaskolan, sedan går Lena via skogen och gångvägen till Fågelbärsgatan och hemåt
22:54:00 ca tid står Lena vid Vivlallaskolan
23:04:44- 23:07:37 chattar Lena med Norgegänget (JH och RN
23:08:00 ca tid är Lena hemma igen
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------

23:24:34 00:30:21 Pratar Lena med JJ, Lena säger under samtalet att hon är i badrummet

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------

VÄNDA 2 mellan ca 00:07- 00:15

Under denna tid syns inga chattar eller samtal i tidslinjen.
00:07:40 ca tid Lämnar Lena bostaden igen, går längs Fågelbärsgatan
00:08:00 ca tid står Lena vid Fågelbärsgatan
00:08:54 sms från Lena - SD Hallå
00:08:54 sms från Lena - SD Hallå
00:08:55 sms från Lena - SD Hallå
00:09:00- 00:10:00 står Lena kvar på Fågelbärsgatan
00:11:28 är Lena på väg hem igen
00:15:52 är Lena hemma

00:32:23 ringer SD 11414
00:34:26 ringer SD 112

01:33:19 tar Lena bild på strumphållare
01:37:29 - 00:38:42 ringer Lena JJ
Citera
2021-05-17, 10:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja det är en Oscars på den filmen också!

Vad jag kan avgöra är upplösningen i pixlarna transparent.

Annars brukar man bara använda svart/vit.

Han är en riktigt bra skådis!
Nu ser jag också att han ser "röd" ut. Lite ansträngande där för honom mitt i allt flinande och skrattande.

Det som han kanske tror är avväpnande med skrattet, blir liksom konstigt för andra.

Det som förvirrar mig är att jag inte tror att han känner skam över att han ljuger, men kanske stress över att kunna få ihop det så att ändarna möts? Måste visa sig på styva linan och vara överlägsen (PS och R*dén).

Det är ju en riktig uppvisning också på hur han brukar slira på anningen, så att man knappt märker det om man inte är van och just som förhörsledarna här noterar vad han säger riktigt nog.

För naturligtvis är detta ju något som är väldigt viktigt; vad säger den misstänkte om var han var vid mordtillfället? Inget som de inte noterar liksom.
Citera
2021-05-17, 10:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hade PS (oavsett vad man i andra avseenden gillar eller ogillar med honom) och JR fått fortsätta med några förhör till, så tror jag att läget hade sett helt annorlunda ut idag. SD hade fällts redan i TR. Det är vad jag tror.

Fan också! Både poliser och jurister vet att han är skyldig. Men efter allt schabbel är risken stor att han ändå går fri i HR.

Samtidigt är det just då, i den tidiga utredningen som flera missar görs också.

Vi får väl se hur det går i HR.
Men det är ju viktigt att det inte är tyckande och änsla av vem som är den skyldige som avgör, utan att det faktiskt är bevisningen.

Nu har jag hopp till Avels fynd, att i slutänden kommer han inte undan, även om det nu skulle bli friande i HR.
Citera
2021-05-17, 10:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Denna finns: Göta HR B 1752-20 Aktbil 82, Yttrande fr adv I Backman.pdf
Du får gärna skumma genom listan och se om det behövs kompletteras

Jag slängde in allt jag hade.... he he he.
klickade på upload files och la in allt där.
Kan du kolla så du fick allt ??
Citera
2021-05-17, 10:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Strax innan jul -17:

Ingenting om att hon gick i terapi för att försöka lämna honom.

Om du är riktigt ärlig vet du att hon behövde hjälp att först komma till den punkten.
Och det var dit hon ville komma.

Och jag hann se ditt inlägg om att du inte gillar Lena (det som blev raderat). Det visade varför du skriver om Lena i negativa termer. Det handlar inte alls om att du vill rädda andra kvinnor från att göra som Lena, utan det handlar om rent och skärt ogillande av henne.

Just nu pågår en debatt om kvinnofridskränkning i media. Dagligen finns artiklar att läsa där både sakkunniga uttalar sig liksom de drabbade.

Det som återkommer är att det finns en gemensam nämnare bland gärningsmännen och att offren ofta upplever sig som att de har svårt att lämna. Ofta förekommande är att de pratar i termer av att de känner sig hjärntvättade, som marionetter, att de tror att de är kära osv.

Du har väl läst expertvittnets vittnesmål? Och jo, hon tog visst del av delar av Lenas och SDs relation. Inte hela FUP, men delar.

Om du inte vill ta till dig av de forskningsresultat som idag finns, då undrar jag varför?
Citera
2021-05-17, 11:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man kollar i aktbil 145, Lenas tidslinje, syns inte telefonsamtal under de två turer hon tar till och från bostaden, däremot chattar hon med Norgegänget (JH och RN) under den första.

Hon snackar i telefonen med däremot med JJ mellan de två vändorna, där hon säger att hon ska borsta tänderna, man hör att hon är i badrummet. Hon sager att hon ska logga lite och sen gå och lägga sig.

Samtalet slutar vid 23:54:53, och vid ca 23:52 säger Lena att hon har ett mail och att hon är tyst en stund för att läsa. Därefter vid 00:01 lämnar hon bostaden (trots alltså att hon nyligen sagt att hon ska lägga sig).

Just det att hon inget säger till JJ vem som "mailat", (liksom hon säger till JJ att "någon" sagt till henne att cachen låg blottad), säger mig vem som skickat ett meddelande.

Var är detta "mail"?
Har PW tappat bort det?

Såg inget annat än det här i nya Ab 17 heller:
Vidarekoppling samtal, 2018-05-11 22:44:01 00:00:06 46706969300 J*örgen J*ohansson 46705909622 Wesström, Lena
Citera
2021-05-17, 11:00
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag trodde, innan jag lyssnade, att det inte skulle ge så mycket. Efter lyssning har jag ändrat mej. JS är mycket tydligare och skarpare än i TR. Han är inte bara ett vittne, utan han är ett vittne som har något att säga.

Han krossar myten om SD som pushande när det gäller relationen mellan HD och JS. Han menar på att SD:s agerande är för att han ska verka pushande, men att hans egentliga syfte är att kunna kontrollera.

HD och JS har en hel del kommunikation om huruvida SD läser HD:s mail mm. Det framkommer tydligt att SD nekar - tills HD visar svart på vitt, dvs foton, då kan han inte längre neka. Så arbetar SD.

Bra vittnesmål!

Tillägg: intressant också att JS berättar om att HD har lite tillit till SD under vårkanten -18, men att under sommaren, dvs efter mordet, så ökar den tilliten.
JS och HD har, sen JS ånyo kontaktade polisen, inte längre kontakt.

Lyssnat igen, och JS säger inte rakt ut att pushande = kontroll som ”kontrollerande”, men att det ändå är kontroll i betydelsen ”undersökning” av hur relationen var mellan JS och HD. Min tolkning.
Citera
2021-05-17, 11:02
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag slängde in allt jag hade.... he he he.
klickade på upload files och la in allt där.
Kan du kolla så du fick allt ??
Yes summer of '69
Django chained and accused of murder.. back in '69
Citera
2021-05-17, 11:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Bl.a. detta

Att SD tänt brinnande ljus hos henne, när hon inte var hemma, har lyfts fram som exempel på hur störd SD är men det var alltså något L uppskattade.

Nej, hon uppskattade inte att han varit i hennes hus när hon inte var hemma och la ett ljus i hennes säng!

Det är SDs version att hon uppskattade det.

Jag vet att du inte är dum, så detta sätta att vrida det på som du gör är inte ett ärligt försök av dig att försöka se det objektivt.

För även du måste förstå att ett ljus i sängen, med orden att ingen kommer att hitta fingeravtryck är ett hot?

Om du påstår att hon uppskattar det, är du verkligen ärlig????

T.o. m SD "erkände"sedan att det var ett "skämt" och att Lena blev rädd. Han sa sedan att han bad om ursäkt (ungefär) och att hon hade förstått att det var ett skämt sedan.

Den förklaringen tror jag inte på, men det visar iaf att även SD måste erkänna att det var obehagligt och att Lena faktiskt blev rädd.

Även du fattar att SD ljuger. Det är jag alldeles säker på.
Citera
2021-05-17, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Lyssnat igen, och JS säger inte rakt ut att pushande = kontroll som ”kontrollerande”, men att det ändå är kontroll i betydelsen ”undersökning” av hur relationen var mellan JS och HD. Min tolkning.

Han skiljer sig, har en relation med HD när hon var gift. Hon skiljer sig, relationen pågår. SD involverad enligt vad JS säger. LW blir mördad. Relationen svalnar för att helt avslutas när JS vill visa sanningen om deras relation.

Är JS bara en nyttig idiot, en bricka i HD och SD dödsdansande? Var ett mord det som skulle ena de två igen? HD med sitt öppna hat mot LW utnyttjar JS för få bevis på SD totala kärlek, det vill säga han mördar LW?

"allt blir bra nu"

Inget nytt ovan, men bollar ut bollen om någon har något tillföra. Jag fastnar lite i detta, kan det stämma.
Citera
2021-05-17, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Är detta Lenas egna ord? Att hon uppskattade att komma hem och hitta ett ljus brinnande i sängen?

Sen detta att vara "galet kär" trots att man blir illa behandlad - det kallar jag besatthet.

Nej vad jag minns tyckte LW att det var ofredande, att det var en del i det hon anmälde. Men jag kan ha fel där.
Däremot är jag säker på att hon anmälde Sds filmamde genom hemnes fönster.
Hon tyckte inte det var ett "kul sätt att säga hej" (Sd)

LW visste ju om allt hon gjorde fel och försökte komma ur det.
Sd hade alls inga samvetskval med att ständigt ljuga och bedra.
Men så är det ju LW som är mördad och Sd som står inför rätta. Smokis har väldigt svårt för just den biten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in