2021-05-17, 09:32
Medlem
Är så trött på läkares moral gällande förskrivning av benzodiazepiner.
Jag har lidit av GAD, panikångest mm sedan jag var 19 år.
I perioder har jag fått xanor, stesolid eller Oxascand (sobril) som behovs medicin.

Under de perioderna har jag max ätit 1 tablett om dagen när ångesten varit maxad.
Jag har kunnat ju jobba och fungera som en vuxen människa.

Förra sommaren sa läkaren på vårdcentralen stopp och tyckte att förskrivningen genast måste upphöra.

Jag orkar inte leva så här längre!
Psykiatrin hänvisar mig till vårdcentralen och vårdcentralen mig till psykiatrin.

I med jag inte utvecklat något beroende fick jag inga utsättningssymptom.
Däremot blev mitt liv och vardag till ett fängelse där jag är konstant slav under min ångest.
Jag förstår att benzo inte löser orsaken, men kan den ge en ett fungerande liv utan lidande så förstår jag inte varför??

Jag har heller inte blivit erbjuden annan hjälp än legrigan (vilket är som sockerpiller mot min ångest)

Hur har ni andra det med ångestsjukdomar? Får ni benzodiazepiner utskrivet??
Citera
2021-05-17, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Emot87
Är så trött på läkares moral gällande förskrivning av benzodiazepiner.
Jag har lidit av GAD, panikångest mm sedan jag var 19 år.
I perioder har jag fått xanor, stesolid eller Oxascand (sobril) som behovs medicin.

Under de perioderna har jag max ätit 1 tablett om dagen när ångesten varit maxad.
Jag har kunnat ju jobba och fungera som en vuxen människa.

Förra sommaren sa läkaren på vårdcentralen stopp och tyckte att förskrivningen genast måste upphöra.

Jag orkar inte leva så här längre!
Psykiatrin hänvisar mig till vårdcentralen och vårdcentralen mig till psykiatrin.

I med jag inte utvecklat något beroende fick jag inga utsättningssymptom.
Däremot blev mitt liv och vardag till ett fängelse där jag är konstant slav under min ångest.
Jag förstår att benzo inte löser orsaken, men kan den ge en ett fungerande liv utan lidande så förstår jag inte varför??

Jag har heller inte blivit erbjuden annan hjälp än legrigan (vilket är som sockerpiller mot min ångest)

Hur har ni andra det med ångestsjukdomar? Får ni benzodiazepiner utskrivet??

Försök få lyrica istället, min erfarenhet säger att det är lika effektivt som benso och trots allt lite lättare att få utskrivet
Citera
2021-05-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Försök få lyrica istället, min erfarenhet säger att det är lika effektivt som benso och trots allt lite lättare att få utskrivet

Fick lyrica för 10 årsedan (visserligen i kombination med adhd - medicin och stämmningsstabiliserande) upplevde ingen vidare effekt.

Har hört att det är väldigt olika hur man reagerar på lyrica, vissa får till och med ett slags rus?
Om jag inte minns fel är den väl också narkotika-klassad i fass?
Citera
2021-05-17, 10:04
Bannlyst
Citat:
Fick lyrica för 10 årsedan (visserligen i kombination med adhd - medicin och stämmningsstabiliserande) upplevde ingen vidare effekt.

Har hört att det är väldigt olika hur man reagerar på lyrica, vissa får till och med ett slags rus?

Vilken dos testa du? Jag behöver 450-600 mg per dag men då hjälper det skitbra mot GAD. Javisst är det narkotikaklassat men ändå lättare att få utskrivet än benso
Citera
2021-05-17, 10:07
Medlem
isbiten123s avatar
Benzo jävla råttgift, var glad att läkaren sa stopp. Det är inget roligt att bli bensotorsk.
Ta en bärs mot ångesten, bättre än benzo.
Citera
2021-05-17, 10:15
Medlem
Skit i alla jävla tabletter. Ge dig ut & vandra på fjället istället
Citera
2021-05-17, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekarn89
Skit i alla jävla tabletter. Ge dig ut & vandra på fjället istället

Skönt att det funkar för vissa.
Jag har provat det mesta icke-farmakologisk i ångestlindrande syfte, här är jag 15 år senare och lika mycket slav under denna sjukdom.
Citera
2021-05-17, 10:52
Medlem
Citat:

Minns inte riktigt dos.
Ska absolut ta det med min läkare nästa gång.
Är det mycket insättningssymptom?

Kom inte i håg hur det var när jag hade den sist, mådde dåligt av insättningen av concerta så vet inte vad som var vad.
Citera
2021-05-17, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Vilken dos testa du? Jag behöver 450-600 mg per dag men då hjälper det skitbra mot GAD. Javisst är det narkotikaklassat men ändå lättare att få utskrivet än benso

Citerade mig själv när jag skulle svara dig 🤦
Citera
2021-05-17, 11:54
Medlem
Citat:
Skönt att det funkar för vissa.
Jag har provat det mesta icke-farmakologisk i ångestlindrande syfte, här är jag 15 år senare och lika mycket slav under denna sjukdom.

Grejen är den att så länge du ser detta som en permanent sjukdom så kommer du aldrig heller att få en lösning eftersom du ständigt intalar sig själv att det är såhär. Hjärnan fungerar på detta sätt.

Jag föreslår att du blir medlem i typ beating benzos på Facebook och läser hur folk kämpar och begår suicid och allt möjliga pga bensodiazepiner. Då förstår du varför vissa läkare idag tack och lov är restriktiva med dessa nervgifter mot ångest.

Din ångest har en orsak och går att behandla. Att du skulle ha för lite GABA i hjärnan är inte orsaken.
Citera
2021-05-17, 12:07
Medlem
ms18s avatar
Ta tag i dina problem utan droger. Sen tror jag inte att du ätit en tablett per dag under alla år.
Citera
2021-05-17, 12:18
Medlem
Du får bli en knarkare som alla oss andra som brukar medicinska preparat utan recept. Utan den där lilla tillåtelsen så är du helt plötsligt inte sjuk utan en jävla knarkare.

Det går att handla över internet, googla på det.
Hur fungerar alkohol annars? Att börja dagen med en grogg kanske fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in