2021-05-17, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
I motsats till vad vissa tror, var det mycket svårt att frisede slutet på 80, början på 90-talet.
Att få frisedel pga "elitsatsning" var ytterst få förunnat, första åtgärden var att man fick uppskov några år.
Militären vill inte ha psykopater, narcissister med vapen, så jag tror att han klassades som "Ej lämplig".
I det militära handlar allt om vad du kan tillföra gruppen.

Ja det stämmer. Elitidrottare kunde dock få en riktig smörtillvaro under sin värnplikt förr. Exempelvis få utrymme utöva sin idrott och delta i interna militära tävlingar mellan olika förband medan kamraterna slet i terrängen och kravlade i lera.
Dock var väl gallringen för psykiskt olämpliga inte alls så gedigen som på senare år. SD måste antagligen ha stuckit ut rejält eller ha fejkat sig till frisedel av nån anledning.
Citera
2021-05-17, 07:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Du vet i TR förhöret, säger han först att 9/11 är orsaken till att han inte jobbar som pilot, längre fram uttrycker han något i stil med att man får betala för att vara pilot och sen kom HDs utbildning i vägen typ.

Jag misstänker att han gjort teorin men inte kunnat betala för att hålla uppe de x antal flygtimmar som krävs varje år.

Kan tillägga att min 200 ft behövs för anställning och en ”billig” flygtimme i Cessna kostar 2600kr. Blir över 500 000 kr innan han är klar.

Sen tror jag att vårt geni starkt drivs av lustprincipen (visar stor brist på självkontroll) och styrs för det mesta av fel huvud. Det mesta han rör vid blir pannkaka för eller senare.
Det är därför reklamflygare nästan aldrig får betalt.
De behöver flygtimmarna och jobbar därför gärna gratis.
Citera
2021-05-17, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Bl.a. detta

Att SD tänt brinnande ljus hos henne, när hon inte var hemma, har lyfts fram som exempel på hur störd SD är men det var alltså något L uppskattade.

Du tycker inte det är stört?
Citera
2021-05-17, 07:27
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes

L uppskattade det.
Citera
2021-05-17, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag är säker på att han hörde hennes telefonsamtal. Då går det ju inte att slå ihjäl någon. "Där är du ju Stefan" samtidigt som hon hade nån i telefon. Hade ju inte varit så lyckat om någon visste att han var den siste som såg henne och hon dessutom försvunnit och hittas död senare.

När han hörde henne, jag antar att de stämt träff, så gick han inte fram - han sprang och gömde sig. Och Lena sökte ju honom via sms och skrev "Hallå?" ett par gånger. Men han hade ju mobilen hemma så det gick ju varken att se eller besvara.

Håller med Dig, precis vad jag tänker.

SD hade mordvapen med sig, gömde sig i skogen, det skulle gå fort, överraskande och då gick det inte när LW pratade i telefon, jag misstänker att han ville inte se LW i ögonen utan slå till direkt (och innan LW upptäckte staftet? under jackan).
LW:s samtal gjorde att planen sprack, ev såg han även mållgans i området och kom på den ljusa iden att ringa till polisen och tipsa om kvinnorånare rörde sig i området. Kom på att de är bra att ha i rockärmen inför nästa tillfälle som var nödvändigt att ske innan resan.

LW:s hallåande till SD kom efter att han vände hem. Ev kan de ha kommit överens om tid och plats redan på kontoret tidigare på dagen IRL.

Mina spekulationer (igen).
Citera
2021-05-17, 07:32
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lägg ner, din tönt. Redan 2017 finns en hel radda vårdkontakter som LW etablerar men om du gräver selektivt i tråden blir det svårt att hitta.
Att hon var förälskad var inga breaking News men 2018 är hon mer och mer förtjust i BX, framgår lika klart i hennes texter med väninna.
Dock hängde slemproppen SD kvar, icke förvånansvärt.

Är du kär i SD eftersom du felsöker enbart på LW?

Vårdkontakter för att få sjukintyg och sitta och älta hur synd det var om älskarinnan att mannen vägrade lämna sin fru.
Citera
2021-05-17, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja det stämmer. Elitidrottare kunde dock få en riktig smörtillvaro under sin värnplikt förr. Exempelvis få utrymme utöva sin idrott och delta i interna militära tävlingar mellan olika förband medan kamraterna slet i terrängen och kravlade i lera.
Dock var väl gallringen för psykiskt olämpliga inte alls så gedigen som på senare år. SD måste antagligen ha stuckit ut rejält eller ha fejkat sig till frisedel av nån anledning.

Jo, vi hade en kille som efter några veckor ville lämna, han skyllde på ett dåligt knä. Men eftersom han var rätt duktig enduro åkare gick det inte igenom.

Duktiga idrottare vär dessutom bra PR och något som såklart uppskattas i militären.

Att Sd inte fick göra lumpen är den troligaste förklaringen.

Tack firesnake, du hann svara innan jag, men pass på nu kommer smokis snart börja rota bland trosorna igen
Citera
2021-05-17, 07:36
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Lägg ner, din tönt. Redan 2017 finns en hel radda vårdkontakter som LW etablerar men om du gräver selektivt i tråden blir det svårt att hitta.
Att hon var förälskad var inga breaking News men 2018 är hon mer och mer förtjust i BX, framgår lika klart i hennes texter med väninna.
Dock hängde slemproppen SD kvar, icke förvånansvärt.

Är du kär i SD eftersom du felsöker enbart på LW?

Vårdkontakter för att få sjukintyg och sitta och älta hur synd det var om älskarinnan att mannen vägrade lämna sin fru. Så fort någon sa åt henne att lämna SD så skaffade hon en ny terapeut för det var inte vad hon ville göra.

Citat:
Dock hängde slemproppen SD kvar, icke förvånansvärt

Hängde kvar? LW vägrade släppa honom, menar du?

Jag försöker se vad LW kunde ha gjort annorlunda för att skydda sig mot SD.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-05-17 kl. 07:40.
Citera
2021-05-17, 07:37
Medlem
Citat:

Är du lite kinkig, Avel?
Du behöver liksom inte ägna huvuddelen av inlägget om mig men jag förstår att jag trampat på en öm tå.
Är det SD du ömmar för eller nåt annat? Psykiskt störda som utför hjältedåd?

För att återgå till topic så såg jag att flygmedicinska regler förbjuder diagnos adhd.
Samt att reglerna för bedömning av psykisk ohälsa ändrades ånyo 2019 då en deprimerad pilot satte planet i bergväggen.

Så det kanske ligger nåt ändå i hans story om ändrat regelverk 2001.
Jag återkommer givetvis, detta kanske kan vara mitt nya ämne i brist på psykologisk kompetens?

Edit. Jag glömde.
Läste även om en pilot som fick sitt trafikflygarcertifikat återkallat av transportstyrelsen då det kom till deras kännedom att mannen sökt vård för bipolär sjukdom.
Han hade lämnat in intyg från en annan psykolog som sagt tvärtom.
Inte för att SD är bipolär men här verkar det då vara konstigheter i intygen.

Som sagt jag välkomnar att du undersöker vidare. Om inte annat för att du själv ska få bekräftat hur det ligger till med certet där så får vi kanske lite ro kring den biten sen. Kanske höra av sig till Transportstyrelsen redan idag för att försöka bli klok på det?
Citera
2021-05-17, 07:40
Medlem
Citat:
Bl.a. detta

Att SD tänt brinnande ljus hos henne, när hon inte var hemma, har lyfts fram som exempel på hur störd SD är men det var alltså något L uppskattade.

Citat:
L uppskattade det.

Som vanligt slingrar du dig och fokuserar på BO, slutdiskuterat med dig.
Citera
2021-05-17, 07:44
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Dom fyra nämndemännen räknas inte eftersom nämndemän har en förmåga att inte vara så intresserad i själva rättegången utan tar tillfället i akt och halvsover sej igenom rättegången och röstar oftast samma som domaren. Och med välvilliga BL så menade jag den dust som BL och ÅH hade på sidan om rättegången. Den om ÅHs anmälan om jäv.
BL borde inte bli upprörd över ÅH:s anmälan om jäv.
Hon gjorde den för att förebygga att försvaret kom med denna invändning efter rättegången.

Jag tror att det tidigare måste ha funnits konflikter mellan henne och BL och att han därför hade en så mästrande ton i domen.
Dvs han lät sig påverkas av faktorer som inte alls borde ha spelat någon roll i den här rättegången.
Citera
2021-05-17, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
Jaså! Någon som kan slänga upp en rip månne?

Inte jag men någon kan säkert bara dra av den med skärminspelning i mobilen eller liknande och frisera lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in