Citat:
Ursprungligen postat av
Returpapper
Risken för TBE är liten utom för dem som lever mycket i marker där det finns fästingar och som ofta får dem på sig. Mindre än var 200;ade fästing har Borelia. TBE är ännu mer sällsynt.
Du får betala dina TBE sprutor själv de håller i cirka 5 år eller längre om man vågar chansa
Grund vaccinationen för TBE är tre doser. Sedan tas de i längre intervaller. Hur långa tror jag beror på ålder. Det ändrade sig också för något årsdan. Nu när jag tänker efter tror jag att den andra kommer efter en månad och den tredje efter ett halvår.
När det gäller Borrelia så måste du bara ta bort fästingen inom ett dygn för att undvika infektion. När det gäller TBE överförs smittan direkt.
Borrelia ser man ofta att man blivit smittad, man får den där ringen runt och man bör börja penicillin kuren redan då. Det krävs att man ska gå en längre tid med Borrelia för att den ska bli illa.
Mot TBE fins inga medicinen.
Man kan alltså skydda sig någorlunda mot Borrelia, plock fästingar var dag, vara uppmärksam på betten. Men TBE har du ingen chans, annat en att undvika dessa snabbt växande områden eller vaccinera sig. Nu finns TBE i nästan halva Sverige.
https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/lakarens-tbe-oro-behover-inte-belasta-varden/repteh!zjkCQIaxFoHtviJfLF@Q/ Karta på hur TBE nu finns i större utrymmen i Sverige.
Ja nu får man betala själv. Och jag tycker att man bör vaccinera sina barn mot det även en själv om man nu inte har gjort det. Jag har själv haft TBE och jag kan inte rekommendera det. Däremot är man ju immun efter infektion.
Jag läste på mycket efter egen infektion för att avgöra om jag skulle vaccinera min son. Som jag förstår det rekommenderade man inte vaccination till barnen tidigare då de i regel får en mildare infektion en vuxna och att man blir immun efter. Men nu gör man det för att nyare studier visar att barn ofta får skador på hjärnan och det även om infektionen varit mild.
Hittar tyvärr inte detta nu, var några år sedan jag läste på. Men hittade denna:
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2013/10/svar-tbe-med-resttillstand-kan-drabba-aven-yngre-barn/ Den är dok från 2013.
Jag menar på att om vi nu ska jämföra så är TBE farligare en påssjukan och den sprider sig och finns nu i en stor dela av Sverige med enbart södra och norra Sverige som undantag.
Jag tycker att TBE ska inkluderas vaccinationsprogrammet för att skydda barnen. Efter 18 års ålder kan man bekosta sprutan själv. Men det här är min åsikt och jag tvinningar inte på den på några andra. Men jag tror att de flesta barn är ovaccinerade och med denna snabba TBE ökning så kan detta utveckla sig till ett problem som kommer kosta samhället bra mycket mer en det skulle göra om man inkluderade TBE vaccinet i programmet.
Men nu är jag långt utanför ämnet för tråden. Jag kan gärna ta denna diskussion, men då någon annan stans.