2021-05-17, 01:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Man kan kalla Steffeponken för mycket men smart är inte ett av dom. Ingenting av detta mord tyder på ett uns av smarthet utan tvärtom menar jag, mordet är slarvigt och grisigt utfört med 17 slag mot huvud och kropp.Men däremot så har han haft en satans tur från minut ett med att ingen har sett han, varken till eller från BP och turen fortsätter för Steffeponken då grova brott i Örebro sabbar i stort sett hela utredningen från dag ett. Och turen hans fortsätter genom hela TR förhandlingen med välvillige BL i förarsätet. Blir intressant att få se om turen håller i sej när domen från HR kommer.

I TR var det väl dock två jurister och fyra nämndemän i detta mordfall? Inte bara en jurist BL. Samtliga var eniga om friande dom.
Citera
2021-05-17, 02:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Att prestera inom normalzonen på ett IQ-test säger ingenting om helhetsbilden. Psykopatmördarweirdot (bättre stavat?) har uppvisat dumtröghet bortom rimlighet (mordet på LW, efterföljande polisförhör, FUP, rättegångar, hatbrev till åklagaren etc.) varje del enskilt ger fan tillräckligt underlag för att fastslå att han är just dum.
Har nån påstått det?
Finns diskussioner redan i samma veva som klart belyser att allt mellan autister, p-störda till psykopater kan ha ett normalt eller högt IQ.

Finns ingen som tror att de sen fungerar normalt. Det är liksom orsaken till att de får en diagnos. Eller skattas som psykopat.
Citat:
Hade SD haft en intelligens på minst normalnivå hade gemene man inte kunnat räkna ut att han var den skyldiga på en kvart.
Nu räknade ju gemene man och även personer med ej färigutvecklade hjärnor (barn/ungdomar) ut detta på just en kvart.

Jag menar att man kan räkna ut med arslet att SD mördat LW.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har inte ett dugg med IQ att göra, han beskrivs vara smart av vittnen i andra hänseenden. Han kan vara störd oavsett.
Citat:
"...beskrivs vara smart..." HAHAHAHAHA!!!🤣

Det framgår med all önskvärd tydlighet att SD har avgörande brister gällande logik, analys och interaktion.
Citat:
Skärp dig.
Han kan mycket väl ha normalt IQ, likt men brista både i helhetsbild och och annat.

Han lär ha nåt innanför pannbenet om han lyckats ta sig genom pilotutbildning.
Att han därmed inte är en excellent pilot per automatik må vara hänt.
Senast redigerad av develi 2021-05-17 kl. 02:16.
Citera
2021-05-17, 02:10
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Har nån påstått det?
Finns diskussioner redan i samma veva som klart belyser att allt mellan autister, p-störda till psykopater kan ha ett normalt eller högt IQ.

Finns ingen som tror att de sen fungerar normalt. Det är liksom orsaken till att de får en diagnos. Eller skattas som psykopat.

Intelligens på normalnivå sammantaget menar jag, ett IQ-test mäter bara en smal/begränsad del av helheten.
Citera
2021-05-17, 02:11
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
I TR var det väl dock två jurister och fyra nämndemän i detta mordfall? Inte bara en jurist BL. Samtliga var eniga om friande dom.

Dom fyra nämndemännen räknas inte eftersom nämndemän har en förmåga att inte vara så intresserad i själva rättegången utan tar tillfället i akt och halvsover sej igenom rättegången och röstar oftast samma som domaren. Och med välvilliga BL så menade jag den dust som BL och ÅH hade på sidan om rättegången. Den om ÅHs anmälan om jäv.
Senast redigerad av firebird1974 2021-05-17 kl. 02:13.
Citera
2021-05-17, 02:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Intelligens på normalnivå sammantaget menar jag, ett IQ-test mäter bra en smal/begränsad del av helheten.
Ja, och det var vad jag skrev och har nämnt EQ i fortsatt diskussion.
Citera
2021-05-17, 02:18
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ja, och det var vad jag skrev och har nämnt EQ i fortsatt diskussion.

Och jag menar att det är uppenbart att han är dum (utifrån mordet, FUP, rättegångar etc.). Mot bakgrund av det behövs ingen vidare diskussion angående smarthet.
Citera
2021-05-17, 02:19
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Dom fyra nämndemännen räknas inte eftersom nämndemän har en förmåga att inte vara så intresserad i själva rättegången utan tar tillfället i akt och halvsover sej igenom rättegången och röstar oftast samma som domaren. Och med välvilliga BL så menade jag den dust som BL och ÅH hade på sidan om rättegången. Den om ÅHs anmälan om jäv.

Det fanns ju en till jurist jäms med BL så han hade inte lyxen att vara den enda. Jag tror därför inte han kunde styra och ställa så mycket. Jag tror inte att han ens hade intresse av att styra iväg ett fällande till ett friande. Det kommer jag aldrig kunna tro att någon domare gör i mordfall. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt för fällande dom, i juridisk mening.

När det gäller åklagarens jävinvändning tror jag BL har full förståelse för den. ÅH förekom försvaret genom att eliminera risken att de åberopar jäv efter rättegången. Då måste TR ta om igen 20 dagars rättegång. Tror du BL eller någon annan part är sugen på det?
Senast redigerad av Rosamund 2021-05-17 kl. 02:30.
Citera
2021-05-17, 02:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Och jag menar att det är uppenbart att han är dum (utifrån mordet, FUP, rättegångar etc.). Mot bakgrund av det behövs ingen vidare diskussion angående smarthet.
"Hade SD haft en intelligens på minst normalnivå..."

Faktum är att han kan ha det och vara smart på teknik och balla ur fullständigt på andra områden.
Hur han beskrivs på jobbet ger en klar bild om hans person:
Urkorkad via bristande social kompetens, bra på annat mer specialinriktat.
Citera
2021-05-17, 02:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
"Hade SD haft en intelligens på minst normalnivå..."

Faktum är att han kan ha det och vara smart på teknik och balla ur fullständigt på andra områden.
Hur han beskrivs på jobbet ger en klar bild om hans person:
Urkorkad via bristande social kompetens, bra på annat mer specialinriktat.

Ja han kan ha högre IQ än genomsnitt och fortfarande vara känslomässigt störd och ha bristande social kompetens.

Det är bara att ta som exempel våra vetenskapsmän genom tiderna och läser man om deras liv framkommer indikationer på att de flesta dragits med psykisk ohälsa och/eller sociala svårigheter.
Citera
2021-05-17, 03:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja han kan ha högre IQ än genomsnitt och fortfarande vara känslomässigt störd och ha bristande social kompetens.

Det är bara att ta som exempel våra vetenskapsmän genom tiderna och läser man om deras liv framkommer indikationer på att de flesta dragits med psykisk ohälsa och/eller sociala svårigheter.
Så kan det vara och därav väl fungerande i vissa områden och totalt olämpliga i andra.
Därför flyttades SD från sin chefsposition.

"Stefan var placerad i Örebro men var chef för hela regionen."

Bra på administrativt arbete, att förstå sig på system och ekonomi, har en analytisk och logisk förmåga - men noll social kompetens och grava brister som berör personalfrågor, därav omplacerad till KMA-frågor.

Att SD enbart sitter och drömmer om att ta ner flygplan som hjälte får man skatta sig lycklig.
En död pilot hade väl funkat som kollega, för samverka det kan han inte.
Senast redigerad av develi 2021-05-17 kl. 03:16.
Citera
2021-05-17, 03:16
Medlem
Citat:
Att vara vettig per definition - relaterat till drömmar om Biggles - är tamej fan inte sitta och sukta som SD gör i förhör i vuxen ålder.

Skärp dig.

"Han har en dröm om att få åka på en flight där båda piloterna dör eller blir sjuka så att han får lov att ingripa och rädda planet och bli en hjälte."

Ja visst låter det fånigt? Men värre är det nog inte än så.

”Alla” drömmer väl om att vara hjälte utifrån sina egna kunskaper och förutsättningar. Sen kanske inte alla är så öppenhjärtliga, och då i polisförhör, som just SD. Men ärlig är han iaf med sin dröm.

Mark Wahlberg nämnde nån gång att hade han varit på ena planet vid 9/11 så hade han övermannat ”kaparna”. Det fick han mycket skit för. Killar säger knäppa saker ibland.

SD:s få ord i fupen om nån flygfröm tror jag inte du ska bygga nån större psykprofil på. Sånt fånigt som killar säger. Speciellt om man kan flyga kanske.

Om två piloter får hjärtattack samtidigt så ser jag hellre att SD är på planet än du så att sägandes. Oddsen skulle se lite bättre ut kanske då att få se nära och kära igen även om det skulle bli en lite ”skumpig” landning kanske med SD vid spakarna där.

Långt mer störda personer än SD har räddat kniviga situationer här i världen menar jag.
Och mer normala människor än han har haft konstigare hjältedrömmar än han.

Du har rätt mycket fokus på det här psykologiska men är du helt säker på att det är din grej verkligen?

Du verkar ha lite svårt att sätta dig in i hur andra människor tänker. Det är svårt att läsa sig till hur mycket man än försöker. Men kämpa på! Facktermerna sitter iaf även om slutsatserna är all over the place.
Citera
2021-05-17, 03:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om två piloter får hjärtattack samtidigt så ser jag hellre att SD är på planet än du så att sägandes. Oddsen skulle se lite bättre ut kanske då att få se nära och kära igen även om det skulle bli en lite ”skumpig” landning kanske med SD vid spakarna där.

Långt mer störda personer än SD har räddat kniviga situationer här i världen menar jag.
Och mer normala människor än han har haft konstigare hjältedrömmar än han.

Citat:
Du har rätt mycket fokus på det här psykologiska men är du helt säker på att det är din grej verkligen?

Du verkar ha lite svårt att sätta dig in i hur andra människor tänker. Det är svårt att läsa sig till hur mycket man än försöker. Men kämpa på! Facktermerna sitter iaf även om slutsatserna är all over the place
Är du lite kinkig, Avel?
Du behöver liksom inte ägna huvuddelen av inlägget om mig men jag förstår att jag trampat på en öm tå.
Är det SD du ömmar för eller nåt annat? Psykiskt störda som utför hjältedåd?

För att återgå till topic så såg jag att flygmedicinska regler förbjuder diagnos adhd.
Samt att reglerna för bedömning av psykisk ohälsa ändrades ånyo 2019 då en deprimerad pilot satte planet i bergväggen.

Så det kanske ligger nåt ändå i hans story om ändrat regelverk 2001.
Jag återkommer givetvis, detta kanske kan vara mitt nya ämne i brist på psykologisk kompetens?

Edit. Jag glömde.
Läste även om en pilot som fick sitt trafikflygarcertifikat återkallat av transportstyrelsen då det kom till deras kännedom att mannen sökt vård för bipolär sjukdom.
Han hade lämnat in intyg från en annan psykolog som sagt tvärtom.
Inte för att SD är bipolär men här verkar det då vara konstigheter i intygen.
Senast redigerad av develi 2021-05-17 kl. 03:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in