Citat:
Ursprungligen postat av
HeligModer
Han framställde sig värdelös? Bara för att han framställde sig själv på ett sätt är det inte okej att använda det emot honom och vara elak.
Nej, det är det inte. Psykisk misshandel kan vara mer subtilt än många tror och förstår – därför är det inte konstigt att det missas. Bara att gaslighta, som Emelie gjorde konstant, är psykiskt misshandel. Det tas sällan på allvar, just för att det försvaras EXAKT som du försvarar det. Tro mig, jag vet vad psykisk misshandel innebär och är – både i teorin och praktiken.
Och något som var problematiskt var att DOMPA ofta försökte få det att framstå som att Emelie gashlightade honom. Han gjorde det gärna inför folk och så fort han druckit satt man på helspänn att han skulle göra det igen. Så det känns ju snarare som du gått på hans manipulation eller så har du inte kollat på liven.
Men som sagt, jag kan förlåta allt sådant eftersom jag förstår omständigheten att de är instängda i ett hus och jag tror inte att Dompa (eller Emelie) är så ute i verkligheten. Isåfall kommer relationen inte hålla.