2021-05-16, 15:56
Medlem
Jag rknar mina penningar och funderar p om det r ngon vits att ringa Avanza?

Pro s mste man ha minst 2000 i courtage i mnaden (det har jag INTE)
Private banking skall man ha 3 mille (det har jag inte heller, men det brjar g ditt p allvar. Det blir s en dag utan tvekan)

Platina r ju en mille eller 1000 i mnaden och dr r jag.

Vad r egentligen frdelarna med det ena och det andra?

Jag har boln p Skandia till ungefr samma rnta som Avanza s det lockar egentligen inte.

Pro s fr man lgsta courtage, men varfr inte d bli kund p DeGiro?

Man fr bra service nr man ringer verkar det som. Kopplas direkt till kunnig handlggare.

Har vi ngra med erfarenheter som kan delge sina kunskaper?

Nr man blir 3+ mille rik, vart vnder man sig?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-05-16 kl. 16:01.
Citera
2021-05-16, 17:00
Medlem
Strsta frdelen r lgre rnta p krediten, 0.99% Utver det fr du inte speciellt mycket extra med platinum. Du fr heller inget speciellt med private banking mer n lgre rnta p boln. Avanza r nog en dlig bank att ha om du vill ha extra frmner. 3 Miljoner r inte s mycket s du fr inget speciellt fr det. Lgg p en nolla s kanske du kan f lite frmner hos en bank som r lite mer inriktade p strre kunder.
Citera
2021-05-16, 17:05
Medlem
Min uppfattning r att Private Banking p Ava fortfarande stller mycket krav p att kunden r drivande i affren men att du till din hjlp har access till deras analyser och prio vid kundtjnst. Sen inbjudan till lite roliga events och nn att bolla din K4:a med.

Vid +5m kan du bli kund p Carnegie, SEB eller liknande och fr nog en bttre tjnst frutsatt att du vill ha mer aktiv rdgivning. Men det kostar sklart mer!

Vore intressant att hra frn ngon som testat bda typer av tjnst.
Citera
2021-05-16, 17:36
Medlem
Phil.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Min uppfattning r att Private Banking p Ava fortfarande stller mycket krav p att kunden r drivande i affren men att du till din hjlp har access till deras analyser och prio vid kundtjnst. Sen inbjudan till lite roliga events och nn att bolla din K4:a med.

Vid +5m kan du bli kund p Carnegie, SEB eller liknande och fr nog en bttre tjnst frutsatt att du vill ha mer aktiv rdgivning. Men det kostar sklart mer!

Vore intressant att hra frn ngon som testat bda typer av tjnst.
Hos SEB r det tv mkr och uppt som gller. Dom kan frvalta hela kapitalet t dig och du som kund kan vara vldigt passiv. Beroende p hur mycket kapital du ha hos banken s blir du behandlad drefter (Egna upplevelse). Bra om du behver f tag i kompetenta personer med gott rykte och kort varsel (I mitt fall handlade det om en jurist som gav en tid dagen efter min frfrgan).

Jag vet inte hur det r p Avanza, men dr handlar det nog mer om courtage och rntor n faktiskt service i form av andra tjnster som storbankerna erbjuder.
Citera
2021-05-16, 18:03
Medlem
Jag har private banking p avanza. Som sagts ovan r det lgre boln som r den stora biten - 0,99% fr 3 milj och 0,79% fr 10 milj. i samlat sparande. Du fr ven billigare courtage och gratis skatt- och juridisk rdgivning.

I vrigt r i stort sett alla tillggstjnster rabatterade frutom realtidsuppdateringen fr nyse, nasdaq och kanada. Vilket inte spelar ngon strre roll, eftersom att tjnsten suger alldeles oavsett. Anvnder mig hellre av yahoo finance n att betala fr det skrpet
Citera
2021-05-16, 19:07
Medlem
Hade Avanza Pro fr lnge sedan nr jag tradade hrt.

Det jag uppskattade
1. Online Trader - handelsverktyget som r gratis fr Pro och kostade multum annars. Kndes vldigt naket att g tillbaka till vanliga siten drefter.
2. Snabb support
3. Mer ovntad frdel att man d och d (lngt innan Corona) blev inbjuden till frelsningar p vardagkvllarna. Funkar sklart bara i Sthlm. Trevligt och man fick lite mat och ibland ett par l.

Idag har jag Private Banking p Nordnet och det finns absolut inget jag vill framhlla. Men handlar inte aktivt lngre heller. Sg att Avanza PB har 0,15% p sitt 1 kr courtage mot normalt 0,25%. Detta hade jag kunnat utnyttja d jag kper fr en slant i mnga bolag varje mnad.
Citera
2021-05-16, 19:39
Medlem
Har private banking p avanza och kan sga som s att det suger.
Citera
2021-05-16, 20:32
Medlem
Tack fr alla svar!

Nej, 3 MSEK r sklart medelklass, men det r grnsen p Avanza.

Jag vill handla sjlv s det r inte frvaltning jag sker, jag tycker det r kul.

Jag bor ju s lngt frn Stockholm jag kan som skning (ber om urskt, fniss) men en rkmacka och trevligt fredrag r inte fel. Avanza funkar inte d... en hel del som inte funkar kanske... det mesta ligger i S-holm. Sparbanken Skne (med Swedbanks produkter) kanske? Skandiabank hade kontor i Malm frr i alla fall. Resurs bank i H-borg har vl inget Private Banking... n, rkmackan kan kvitta, antar jag.

Men servicen fr juridik och annat r inte fel... som vanlig platinakund blir man vl behandlad, men Avanza r s stora s man behver bli kopplad frbi telefonpersonalen.

Jag tradar inte s avancerat men ganska aktivt och visst kunde avanzas verktyg utkas lite, men... jag reder mig med det.. handlar ytterst sllan utomlands, nstan bara svenska aktier.. lite Carlsberg och Novo Nordisk ibland.
Citera
2021-05-16, 20:40
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Tack fr alla svar!

Nej, 3 MSEK r sklart medelklass, men det r grnsen p Avanza.

Jag vill handla sjlv s det r inte frvaltning jag sker, jag tycker det r kul.

Jag bor ju s lngt frn Stockholm jag kan som skning (ber om urskt, fniss) men en rkmacka och trevligt fredrag r inte fel. Avanza funkar inte d... en hel del som inte funkar kanske... det mesta ligger i S-holm. Sparbanken Skne (med Swedbanks produkter) kanske? Skandiabank hade kontor i Malm frr i alla fall. Resurs bank i H-borg har vl inget Private Banking... n, rkmackan kan kvitta, antar jag.

Men servicen fr juridik och annat r inte fel... som vanlig platinakund blir man vl behandlad, men Avanza r s stora s man behver bli kopplad frbi telefonpersonalen.

Jag tradar inte s avancerat men ganska aktivt och visst kunde avanzas verktyg utkas lite, men... jag reder mig med det.. handlar ytterst sllan utomlands, nstan bara svenska aktier.. lite Carlsberg och Novo Nordisk ibland.

Pareto Securities kanske r ngot?
De lr ha mjligheten med en kapitalfrskring inom kort som de lr lansera i slutet av ret.

Avanza har snabb kundservice, de svarar vldigt aktivt p messenger p Facebook allafall.

Infront r faktiskt -riktigt- RIKTIGT verskattat.

En stor del av den fundamentala datan kan du f gratis idag p Koyfin/theTiKR, och sektor-information kan du ska p Google Finance.

Visst, ska du ha lite estimat kan Infront vara vrt, men vldigt verskattat.
Citera
2021-05-16, 21:12
Medlem
Inga som helst frdelar med Avanza PB annat n lgre courtage. Inte ens vid noteringar fr man ngon grddfil, likt vad Carnegie erbjuder, utan senast vid Idun var det exempelvis lottning som tillmpades.

Tyvrr trttnat p min del och brjat vxla ver till Carnegie (sann premiumtjnst) och Coeli (fin service och egna produkter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in