2021-05-11, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback

För övrigt vill jag tacka för dina svar som jag fått av dig. Har nog slarvat rejält med uppskattning för dessa. Tack

Kan komma fler frågor..

Bra jobbat!

Tack så mycket Ajemback! Det är bara att fråga på.
Citera
2021-05-11, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En..andra..chans
Hej,

Höll på att missa din fråga. Det är bra om du och andra som frågar citerar mig för annars är det lätt att jag missar en fråga.

Ju större smittdos, ju större är risken att du blir infekterad. Det kan även vara så att om man blir smittad med en stor dos riskerar man att bli sjukare. Det är ännu inte klarlagt ännu.
Tack för svar!
Jo det verkar rimligt att ju större dos man får i sig desto större chans att bli smittad.
Tydligen inte så dumt det här med att inpränta i populasen att hålla avstånd

Må vaccineringen göra att det blir mer normalt igen.
Citera
2021-05-12, 16:13
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Hej Jof,

Då har vi sett hur pass effektiv vaccinationen varit i Sverige och Portugal så det låter rimligt.

Det som jag tycker Sverige och ansvariga myndigheter ska göra är att vara proaktiva och ha noggrann koll på resenärer från lågvaccinerade länder med hög smittspridning. Även vaccinerade svenskar som reser t o r i sommar till riskländer.

Krav på: Negativt test före avresa till Sverige. Negativt test på flygplatsen vid ankomst till Sverige. Hemkarantän 1 vecka efter ankomst. D v s mota ev mutationsvarianter i grind.
50 nya dödsfall har rapporterats in i dag.
OCH
Samma dag: "Så ska Sverige öppna upp".
Fattar du hur det går ihop.
Lever man på hoppet bara?
Citera
2021-05-12, 16:17
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Hej,

Höll på att missa din fråga. Det är bra om du och andra som frågar citerar mig för annars är det lätt att jag missar en fråga.

Ju större smittdos, ju större är risken att du blir infekterad. Det kan även vara så att om man blir smittad med en stor dos riskerar man att bli sjukare. Det är ännu inte klarlagt ännu.
Många verkar ha varit på väg att återhämta sig för att sedan fullständigt kollapsa och dö. Finns det något samband mellan hur sjuk man är och risken för att kollapsa när man tror att det värsta är över?
Citera
2021-05-15, 00:22
Medlem
vinlands avatar
Citat:
.....Att koppla EMAs och FDAs nej till Ivermectin till Mercks fas 2 studier av Molnupiravir ser jag som väldigt konspiratoriskt tänkande.

Jag förstår inte de personer som på fullaste allvar tror på att alla myndigheter i grunden vill något ont och att majoriteten av alla läkare bara skulle acceptera att inte använda ett effektivt läkemedel mot covid-19. Det måste vara jobbigt att gå omkring och vara så paranoid.

För att förstå detta problem får du offra c:a 35 min att kolla in denna länkade video, det är en kollega till dig som belyser hur hela hanteringen av Covid-19 har skötts och vad som enkelt kan göras.

https://www.youtube.com/watch?v=F7cLxs8fNq8
Citera
2021-05-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Det är hårda krav, som jag inte tror man kommer att genomföra. Tyvärr.

Nej, jag tror inte det heller. Tyvärr!

Här har Sverige chansen att vara proaktiv och nyttan (att ha ett vad man inom säkerhetsbranschen kallar yttre skalskydd mot ev mutationsvarianter) överväger så mycket mer risken (praktiska besvär och en liten ekonomisk uppoffring) genom att ha dessa krav som jag nyss nämnde.

Citat:
Ursprungligen postat av Jof
50 nya dödsfall har rapporterats in i dag.
OCH
Samma dag: "Så ska Sverige öppna upp".
Fattar du hur det går ihop.
Lever man på hoppet bara?

Nej, det gör man inte. Kom ihåg att det tar oftast flera veckor från att en person smittas till att den avlider och rapporteras. Det blir således en tidsfördröjning av vaccinationseffekten. Som jag tidigare skrivit så fäst inte så stor vikt vid enskilda rapporteringar. Däremot kan man givetvis diskutera om det är för tidigt att släppa på vissa restriktioner.
Citera
2021-05-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klabba
Kan det här verkligen stämma....dvs kan vaccinet göra mig sjuk på det sättet Lars Bern hypotiserar om? Verkar ju helt galet? https://swebbtv.se/videos/watch/7f246540-92b4-4a3b-bc23-2bb3915d12ad

Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Intressant.
Slutsatsen om han har rätt om riskerna han tror föreligger med att kroppen producerar spikprotein i stor mängd och/eller att de kommer ut i blodbanan. Enligt hans egna resonemang. Som jag ser det:

Se till att det man får är ett mRNA-vaccin. (Så att spikprotein troligen inte produceras av cellen lika länge.)
Se till att sköterskan inte sätter nålen i ett kärl:P

Alltid spännande att lyssna på Lars Bern, hoppas att TS orkar lyssna på hela och kan komma med kvalificerade synpunkter på just detta resonemanget i din länk.

Citat:
Ursprungligen postat av klabba
Jag hoppas också på TS kommentarer framförallt om att spike proteinet kan vara det som skapar blodpropparna och att vaccinet därför är felaktigt konstruerat...dvs det var fel att sikta in sig på spike proteinet

Citat:
Ursprungligen postat av Makaveli777
Definiera gärna konstigt, hur kommer det sig att dina källor inte är konstiga vem/vad avgör något sådant?

Hej,

Detta är ett typexempel på en konstig källa!

En person som milt uttryckt är kontroversiell och uttalar sig om något som han inte har högre medicinsk utbildning eller erfarenhet om.
Citera
2021-05-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Många verkar ha varit på väg att återhämta sig för att sedan fullständigt kollapsa och dö. Finns det något samband mellan hur sjuk man är och risken för att kollapsa när man tror att det värsta är över?

Hej,

Ju mer allvarlig/kritisk sjuk man är desto större risk för att avlida.
Citera
2021-05-16, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
För att förstå detta problem får du offra c:a 35 min att kolla in denna länkade video, det är en kollega till dig som belyser hur hela hanteringen av Covid-19 har skötts och vad som enkelt kan göras.

https://www.youtube.com/watch?v=F7cLxs8fNq8

Hej igen,

Om jag får tid över, men generellt gillar jag inte att klicka på okända länkar.
Senast redigerad av En..andra..chans 2021-05-16 kl. 18:33.
Citera
2021-05-16, 18:45
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Hej igen,

Om jag får tid över, men generellt gillar jag inte att klicka på okända länkar.

Du ser att det är till youtube, där en kollega till dig förklarar på ett bra sätt vad det handlar om.

Men vi kan också göra såhär:
Gå till FDA:s hemsida i USA, klicka på: https://www.fda.gov/media/97321/download

Gå ner till d sektionen som ganska enkelt förklarar mysteriet med följande text:
Citat:
d. No Alternatives
For FDA to issue an EUA, there must be no adequate, approved, and available alternative to the candidate product for diagnosing, preventing, or treating the disease or condition. A potential alternative product may be considered “unavailable” if there are insufficient supplies of the approved alternative to fully meet the emergency need.

Det här betyder att om Ivermectin skulle bli klassat som fungerande läkemedel mot Covid-19,
FALLER ALLA DE EUA-TILLSTÅND SOM GETTS TILL OLIKA VACCINER.
Senast redigerad av vinland 2021-05-16 kl. 18:53.
Citera
2021-05-16, 20:45
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Nej, jag tror inte det heller. Tyvärr!

Här har Sverige chansen att vara proaktiv och nyttan (att ha ett vad man inom säkerhetsbranschen kallar yttre skalskydd mot ev mutationsvarianter) överväger så mycket mer risken (praktiska besvär och en liten ekonomisk uppoffring) genom att ha dessa krav som jag nyss nämnde.

Nej, det gör man inte. Kom ihåg att det tar oftast flera veckor från att en person smittas till att den avlider och rapporteras. Det blir således en tidsfördröjning av vaccinationseffekten. Som jag tidigare skrivit så fäst inte så stor vikt vid enskilda rapporteringar. Däremot kan man givetvis diskutera om det är för tidigt att släppa på vissa restriktioner.
Många som dör är överviktiga och finns i invandrargrupper. Kommer säkert mer fakta om detta.
Men oavsett fördröjning så är antalet avlidna ofta alarmerande stort. OCH motiverar försiktighet mer än att man ska öppna samhället.
Till hösten hoppas jag att mycket lugnat ner sig. Men inte förr.
Ser att du fått påhälsning av foliehattsavdelningen här på FB. Den är rätt märkbar.
Mitt bidrag där är: kallbad. Visserligen bara ett singel case, men jag har kallbadat och inte fått covid. Ergo.
Senast redigerad av Jof 2021-05-16 kl. 20:49.
Citera
2021-05-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Du ser att det är till youtube, där en kollega till dig förklarar på ett bra sätt vad det handlar om.

Men vi kan också göra såhär:
Gå till FDA:s hemsida i USA, klicka på: https://www.fda.gov/media/97321/download

Gå ner till d sektionen som ganska enkelt förklarar mysteriet med följande text:

Det här betyder att om Ivermectin skulle bli klassat som fungerande läkemedel mot Covid-19,
FALLER ALLA DE EUA-TILLSTÅND SOM GETTS TILL OLIKA VACCINER.

Hej igen vinland,

Låter ytterst märkligt. Utifrån den lilla text som du citerar är det svårt att dra några slutsatser.

EMA har ju godkänt 4 st vaccin så jag tycker det är lite märkligt varför FDA fortsätter med EUA för ex Pfizers och Modernas vaccin. FDA har ju nu väldigt mycket data på dessa vaccin.
Jag ser dock inget konspiratoriskt i detta avseende ivermectin.

Pratade för inte så länge sedan med en vän och kollega som bl a är infektionsläkare och som varit ansvarig ÖL för temporära covid-19 avdelningar i omgångar. Han/hon skrädde inte orden och kallade ivermectin bluff avseende covid-19. Det får givetvis stå för honom/henne. Jag har som ni vet uttryckt mig betydligt mildare och står för att det inte finns någon bevisad effekt hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in