2021-05-16, 13:38
Medlem
Läser om Seyschellerna och deras nuvarande smittspridssituation. Detta alltså trots att vaccinationerna överstiger 60%. Vi kan möjligen komma att se samma fenomen i Europa framöver. Dvs hög nationell smittspiridning som inte ger utslag i vården då vaccinen tycks förhidra ett allvarligt sjukdomsförlopp. Argumentet under hela pandemin har hela tiden varit att man ska skydda sjukvården från kollaps, men nu tycks målstolpen ha flyttats till att man ska ha så låg smittspridning som möjligt alldeles oavsett vad som sker inom vårdväsendet. Jag tycker det är anmärkningsvärt och det bådar inte gott inför hösten.
Citera
2021-05-16, 13:53
Medlem
Hur många har dött i Sverige med vaccin tills dagens datum, det rasslade ju till med et par hundra direkt tyckte jag, borde väl vara det dubbla minst nu då?
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-05-16 kl. 14:04.
Citera
2021-05-16, 13:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Varför kommenterar du om det inte är kostigt?
Får man plötsligt bara skriva här om man tycker något är konstigt?

Jag kommenterar att det inte är konstigt att många vaccinerade hamnar på IVA när det är 2,2 miljoner personer vaccinerade med endast en dos som ger ett begränsat skydd och att allt annat skulle vara jättekonstigt.

Allt fler vaccinerade läggs in på IVA
Citera
2021-05-16, 14:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Läser om Seyschellerna och deras nuvarande smittspridssituation. Detta alltså trots att vaccinationerna överstiger 60%. Vi kan möjligen komma att se samma fenomen i Europa framöver. Dvs hög nationell smittspiridning som inte ger utslag i vården då vaccinen tycks förhidra ett allvarligt sjukdomsförlopp. Argumentet under hela pandemin har hela tiden varit att man ska skydda sjukvården från kollaps, men nu tycks målstolpen ha flyttats till att man ska ha så låg smittspridning som möjligt alldeles oavsett vad som sker inom vårdväsendet. Jag tycker det är anmärkningsvärt och det bådar inte gott inför hösten.

Det där är svårt, för vi kommer ju att ha människor omkring oss som inte får vaccinera sig av rent medicinska skäl (de som skulle kunna vaccinera sig men struntar i det tycker jag inte man behöver ta så stor hänsyn till), och dessa kan fortfarande bli svårt sjuka och dö, om de blir smittade.

Kanske skulle man uppmana dessa personer att isolera sig ett halvår (vilket kräver ekonomisk ersättning om de är under pernsionsåldern och inte kan arbeta hemifrån), ta bort restriktionerna (när alla som vill är färdigvaccinerade, alltså), och sedan låta nature take its course? Då skulle vi ju uppnå flockimmunitet. Det är inget fel på den idén, så länge som alla är garanterade att slippa svår sjukdom och död (det var de inte när Tegnell kläckte idén för 15 månader sedan).
Citera
2021-05-16, 14:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Hur många har dött med vaccin tills dagens datum, det rasslade ju till med et par hundra direkt tyckte jag, borde väl vara det dubbla minst nu då?
I Sverige har det rapporterats 25 st. dödsfall i anslutning till vaccination av personer under 70 år.
Över 70 år är de många, runt 200 st.
Dessa fall är alla rapporterade fall, inte utrett att det är vaccinet som är dödsorsaken.

Edit
Glömde källan: https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner
Senast redigerad av Surtruten 2021-05-16 kl. 14:14.
Citera
2021-05-16, 14:11
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Du är medvetet otydlig eller sprider lögner. De som ligger inne i sjukvården gör det för att det har covid-19 även om en del av dem också är vaccinerade som fått covid.

Läkarna säger att de är relativt nyvaccinerade som fått covid efter sprutan. De var alltså relativt oskyddade. De trodde antagligen att de plötsligt var immuna och släppte hämningarna.

Man ska vänta 6 veckor med Astra 8- 12 veckor sedan kan man ta spruta nummer två och vänta ytterligare en tid innan man har optimalt skydd.
var har du sett detta?
Citera
2021-05-16, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I Sverige har det rapporterats 25 st. dödsfall i anslutning till vaccination av personer under 70 år.
Över 70 år är de många, runt 200 st.
Dessa fall är alla rapporterade fall, inte utrett att det är vaccinet som är dödsorsaken.
Det var därför jag skrev med vaccin, precis som man räknar döda med covid.
Citera
2021-05-16, 14:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Du är medvetet otydlig eller sprider lögner. De som ligger inne i sjukvården gör det för att det har covid-19 även om en del av dem också är vaccinerade som fått covid.

Läkarna säger att de är relativt nyvaccinerade som fått covid efter sprutan. De var alltså relativt oskyddade. De trodde antagligen att de plötsligt var immuna och släppte hämningarna.

Man ska vänta 6 veckor med Astra 8- 12 veckor sedan kan man ta spruta nummer två och vänta ytterligare en tid innan man har optimalt skydd.
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
var har du sett detta?
Då tar vi det igen

När det är 2,2 miljoner personer vaccinerade med endast en dos som ger begränsat skydd och dessa är i den äldre, ev. skörare, delen av befolkningen så är det naturligt att flera på IVA är vaccinerade nu än tidigare. Allt annat skulle vara jättemärkligt.

Edit

Det är inte att de är nyvaccinerade läkarna säger utan att de bara fåt en dos.
Citera
2021-05-16, 14:20
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det var därför jag skrev med vaccin, precis som man räknar döda med covid.
Sorry!
Jag förstod det och det röda var riktat till övriga läsare.
Citera
2021-05-16, 14:26
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Finns alltid en restpost med de som inte är vaccinerade av medicinska skäl, de som vaccinet helt enkelt inte biter på och så de som struntar i att vaccinera sig. Dessa, hur många de nu är, är fullt mottagliga för smitta och löper samma risk för allvarligt sjukdomsförlopp som en ovaccinerad.
Med en hög smittspridning så kommer de att infekteras med nästan full sannolikhet, endast en lägre smittspridning kan rädda dessa grupper.
Citera
2021-05-16, 14:57
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ge exempel på länder Sverige ger betydande bistånd till och som har skenande befolkningsökning som konsekvens av biståndet. Jag tror att det är precis tvärtom.

Utan västerländska tekniska framsteg, och bistånd från västländer, så hade Afrikas befolkning inte kunnat öka. Naturen hade sett till det.

Jag tycker att det är bra att västerländsk medicin har kunnat rädda liv. Men ifall man vill använda västerländsk medicin till att rädda liv, så måste man också använda västerländsk medicin till att begränsa födelsetalen. Annars uppstår en befolkningsexplosion, såsom har skett i Afrika. Afrikanerna har struntat i att ta ansvar för sin reproduktion.

Jag vet inte riktigt vilka länder som får bistånd från Sverige. Men jag misstänker att många av länderna finns högt upp på den här listan.

Afrikanerna kanske inte har tänkt "Nu har vi fått bistånd, nu skaffar vi fler barn". Frågan är huruvida afrikanerna har tänkt alls. Hur tänker man egentligen, när man fortsätter att skaffa enorma barnfamiljer, trots att man vet att barnen från början är dömda till ett liv i misär? Vad är det för sorts föräldrar som gör på det sättet? Hur ser dom på sina egna barn?

Allt bistånd borde redan från början ha getts på vilkor att födelsetalen hålls nere. Eftersom afrikanerna inte har brytt sig om att försöka tygla sin enorma fruktsamhet, så behöver biståndet till Afrika upphöra.

Jag anser att afrikanerna behöver få tillgång till vaccin mot Covid-19, helt enkelt för att skydda omvärlden mot besvärliga mutationer som kan uppstå. Däremot anser jag att afrikanerna hör hemma sist i kön när vaccin ska delas ut. Afrikanerna brukar ha en förmåga att hamna först i kön när hjälp delas ut, men den här gången hoppas jag att omvärlden vågar prioritera ner afrikanerna. Jag anser att det är mycket viktigare att skicka vaccin till dom hårt drabbade länderna Brasilien och Indien.
Citera
2021-05-16, 14:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Då tar vi det igen

När det är 2,2 miljoner personer vaccinerade med endast en dos som ger begränsat skydd och dessa är i den äldre, ev. skörare, delen av befolkningen så är det naturligt att flera på IVA är vaccinerade nu än tidigare. Allt annat skulle vara jättemärkligt.

Edit

Det är inte att de är nyvaccinerade läkarna säger utan att de bara fåt en dos.

Fohm säger att man är skyddad mot allvarlig covid 3 veckor efter dos 1. Påstår inte att fohm är en trovärdig källa dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in