2021-05-16, 14:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Naturligtvis.
Det borde inte ens bli föremål för diskussion.

Svårigheten lär ligga i att här i tråden behöva medge att Lena betedde sig mindre begåvat.
Som trebarnsmamma har man ett kraftigt utökat ansvar att inte ta onödiga risker i livet, åtminstone så länge barnen är under ens vårdnad. Paragliding, fallskärmshoppning, vrak- och grottdykning bör få anstå tills barnen står på egna ben. Tjurfäktning också, både i reell och i överförd bemärkelse.

Det fetade, längst ned:
Med hänsyn till vad jag ovan skrev som kommentarer till Rosamund, borde det vara mer korrekt att påstå att Lena lät sig behandlas som skit.

Lät sig misshandlas...
Lät sig terroriseras...
Lät sig utpressas...
Lät sig mördas...

Allmänna termer, inte specifikt för detta fall.
Citera
2021-05-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Naturligtvis.
Det borde inte ens bli föremål för diskussion.

Svårigheten lär ligga i att här i tråden behöva medge att Lena betedde sig mindre begåvat.
Som trebarnsmamma har man ett kraftigt utökat ansvar att inte ta onödiga risker i livet, åtminstone så länge barnen är under ens vårdnad. Paragliding, fallskärmshoppning, vrak- och grottdykning bör få anstå tills barnen står på egna ben. Tjurfäktning också, både i reell och i överförd bemärkelse.

Det fetade, längst ned:
Med hänsyn till vad jag ovan skrev som kommentarer till Rosamund, borde det vara mer korrekt att påstå att Lena lät sig behandlas som skit.
Har du hört talas om psykisk misshandel?
Vad det gör med en människa att utsättas för det?
Intalar man någon att den är helt värdelös och okaåabel att klara sig själv, varvat med kärlek och ömhet, för att sen trycka på med mer övertygelse om din egen persons oduglighet mm?
Citera
2021-05-16, 14:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu vet jag inte vilka tester som görs vid mönstringen men om det finns tester för psykisk stabilitet så är det uppenbart att han inte skulle klara dem.
Han kan nog läsa in tekniska ämnen och rabbla kunskapen utantill.
Frågan är om han förstår och sedan kan dra egna slutsatser från det han har lärt sig.
Får en person med AST delta i de tre verksamhetsområdena (flyg, militär, polis) som han drömmer om eller härmar verbalt?
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
När du nu inser att SD är en psykopat så förstår jag inte varför du inte varnar HD och barnen?
Det är försent att varna LW men fortfarande kan det fylla en funktion att varna HD.
Ser du inte att hon sitter i precis samma situation som LW gjorde, helt i händerna på en psykopat?
Så länge hon inte frigör sig kan barnen också vara i fara, de har ju varit hotade tidigare.
En ovanlig psykopat som är deprimerad (kopplat till ånger, oro, samvete).
Han äter antidepressiva.
Senast redigerad av develi 2021-05-16 kl. 14:23.
Citera
2021-05-16, 14:19
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Jag kan fortsätta lite:
Lät sig mobbas...
Lät sig stalkas...
Lät sig rånas...

Enligt mej är det skillnad på att ”låta sig” och ”utsättas för”, men det är jag det.
Citera
2021-05-16, 14:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Jag är väldigt hård emot HD, men jag tror hon är mer styrande i deras relation än vad "vi" tror. Bara när fasaden hotas reagerar hon emot LW affären. Osv... Men jag är tuff på döma, har det sagts.

Ja, och jag är lite snällare. Om mig har det sagts att jag är naiv (&#128556.

Som det är nu försöker jag ändå utgår från vad forskningen visar på vad gäller våld i nära relation och det som expertvittnet har vittnat om i TR. Även JS vittnesmål är för mig en indikation på hur HD har behandlats, och som sagt det ologiska "beteendet" från SOA, BA, JG m fl.

Jag tycker också att det är helt orimligt att någon som blivit behandlad som en hund i åratal skulle sitta och ljuga för den personen om det inte är något helt galet här. Och absolut inte vara delaktig i ett mord för den personens skull.Det visar ju på hur helt slukade HD är av SD.

Ibland kan jag nästan tänka att det är ett rop på hjälp från HD när hon berättar om det blodiga sexet (hon är ju för tusan sjuksköterska) och att hon skulle åkt till USA utan SD om det var han som var försvunnen .

Jag tror som sagt (tjatig jg är hör jag) att HD har "internaliserat" SDs bild (den bild han ger HD) av Lena och därför beter hon sig som en galning.
Citera
2021-05-16, 14:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Det du skriver om de som önskar ta, sitt liv stämmer. Vid en punkt i mitt liv hade jag massiva smärtor både i kropp och själ. Jag förberedde fyra olika sätt att ta mitt liv. Jag rekade platser, testade valkar bärighet osv. I efterhand var jag totalt ologisk men ändå logisk.

Tack. Precis. Det är knappast filosofins rena förnuft som är i arbete utan mekanismer som fördelar ljus och skugga för att ge slutsatserna en bedräglig känsla av tillfredsställelse som belöning. Vilket dämpar ångest. (Utan att jag därmed vill göra anspråk på att uttömma problematiken...)

Jag är oerhört glad och tacksam att du inte fullföljde utan är med här och skriver istället.

Likafullt är vi ändå så beskaffade att vi själva (just därför kanske) måste ta ansvar för våra val och handlingar — det är väl till sist i ljuset av lagen o förbudet o våra medmänniskor som ansvaret blir synligt. Om inte annat så för att söka hjälp hos andra. Den ödmjukheten som kan krävas reflekterar då också vår felbarhet och att ansvaret är en valhandling, inte en förefintlig kapacitet. Man kör på höger sida. Man skulle kunna köra i diket eller över i vänster körfält men man gör det inte.
Citera
2021-05-16, 14:24
Medlem
Så här skrev Aftonbladet vid tiden när Lena hittades:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wEmx9P/dod-kvinna-hittad-i-orebro--polisen-misstanker-brott

Larmet om att privatpersoner hittat en kropp kom vid 14.33 på lördagen. Polisen spärrade av området för en teknisk undersökning.

Polisen meddelar vid 19.30-tiden att det är en kvinna som hittats död men att personen inte är identifierad. Därför kan ingen vidare information lämnas.

Ändå säger Stefan Davidsson till alla som vid höra redan på eftermiddagen att "det är bekräftat att det är Lena". Jävligt märkligt.
Citera
2021-05-16, 14:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag tänker på ett annat FUP jag tagit del av och där KRYLLAR det av bilder på MGM (sedermera dömd) från tillfället då man gjorde kroppsbesiktning.
(Vet ej om jag fick tillgång till detta FUP på ”annat sätt”, eller om vissa tidigare sekretessade delar släpps efter en fällande dom.)

Jag minns inte längre nu, men det känns som att jag borde minnas det; men jag tror inte att jag har sett några bilder från FUP på Edvin G eller Billy?

Å andra sidan tror jag inte att jag läste FUP lika noggrant som jag läst detta FUP.
Citera
2021-05-16, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag tänker på ett annat FUP jag tagit del av och där KRYLLAR det av bilder på MGM (sedermera dömd) från tillfället då man gjorde kroppsbesiktning.
(Vet ej om jag fick tillgång till detta FUP på ”annat sätt”, eller om vissa tidigare sekretessade delar släpps efter en fällande dom.)
Ja, precis.
Kvinnan som knivade ihjäl sin pojkväm, hon var bar på överkroppen, den brukar finnas i varenda FUP, helkroppsbilder, närbilder mm
Den som inte haft så värst ingående bilder är SD, samt dubbelmördaren i Linköping, tatueringar brukar vara noggrant dokumenterat osv, men med vissa undantag, tidigare nämnd.. dock fick man se hans fräsiga kalsonger
Citera
2021-05-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag minns inte längre nu, men det känns som att jag borde minnas det; men jag tror inte att jag har sett några bilder från FUP på Edvin G eller Billy?

Å andra sidan tror jag inte att jag läste FUP lika noggrant som jag läst detta FUP.
Du kanske har rätt, Edvin måste varit sexig
Hur som helst, hade det varit önskvärt i detta fall, då det varit närstrid
Citera
2021-05-16, 14:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ett ”riktigt” rättsmedicinskt foto om det tagits hade självklart varit med i fupen.

En närbild alltså. De kan ha missat den ”detaljen”. Och ja självklart är det ett sådant foto som ska bedömas och inte nåt från nån polis mobil i arresten även om det såklart var vaket av poliserna.

SD:s val av trekvartslpnga brallor i sammanhanget kan man ju också undra lite om ifall det var så att han var medveten om skadan.

Det ser ut som en skada man borde känna av menar jag.
Hör av dig med förslagen till polisens jurist som sekretessbedömer ärenden eller åklagarmyndigheten som gör dito vid åtal och det ligger på deras bord, det är nämligen inte rutin.

Det är inte självklart att du ska bedöma och de har inte missat ett dugg:

Rätten som ska bedöma ser bilderna hur mycket du än suktar efter dem.
Citera
2021-05-16, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Får en person med AST delta i de tre verksamhetsområdena (flyg, militär, polis) som han drömmer om eller härmar verbalt?
En ovanlig psykopat som är deprimerad (kopplat till ånger, oro, samvete).
Han äter antidepressiva.
Enkelt svar, NEJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in