2021-05-16, 12:21
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag har efterfrågat men endast fått svar om att det är sekretess, gällande skadorna. Har inte sett någon jämförelse heller.
Inte ens sett någon helkroppsbild i samband med häktningen, om det kanske var så att han hade spår av blod (Madsen hade blod i porerna som kunde ses på foton) eller andra blåmärken eller rispor. Har inte sett någon sån helkroppsundersökning alls.
Andra personer får i princip näcka och bli fotade från alla möjliga vinklar. Skulle vilja se foton av hans händer, tex. Känns som om det inte gjorts en ordentlig dokumentation, som så mycket annat i detta fall.
Känns som ett skämt hur viktiga bevis och grunderna gällande hur utredningar skall gå till, inte har fungerat i detta fall.
Är det någonting "vi" missar? Ränker på Möööörks dans-dejt-moderskepp mm. Han har känt Steffe länge. 2002 skrev han i dykbloggen.
Jag vet vad du menar när du säger sådär..
"vi" missar inte något, dofta gott ska de göra säger Möörk ?
Citera
2021-05-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han genrepar alldeles säkert. Vad han åstadkommer är att han skaffar möjliga misstänkta, vilket kanske också ger honom frikort för att strosa runt i området vid senare tillfällen, han provar ficklampan, undersöker vad mörkret gör för synlighet etc., kollar kanske var belysningslampor sitter och släcker kanske nån, placerar kanske ut saker o sånt, kollar kanske hur pigga poliserna är etc. Sen har han ev. även en nödlösning för mordnatten om han blir trängd: han kan ringa polisen själv och verka lika förvirrad som senast, och har då ett narrativ att falla tillbaka på som också förklarar vad han gör ute i terrängen. Nåt sånt. Dessutom kanske han hoppas att de skiter i att åka på anmälan den gången. Det visade ju sig också bli fallet trots att han aldrig ringde...

Ja men den ende som är synlig i samband med det bakhållet är han själv. ”Inget stämmer med den mannen” sa polisen typ och så var han på radarn ever after.

Mållgans lyste med sin frånvaro likt ljuskäglorna från Mr Pannlampa där.

Sen uttalandet att han som hade den stora ficklampan hade övertag mot andra om det skulle hetta till är ju inte helt genomtänkt om man är misstänkt för mord i nattens mörker.

Men det var väl just att det inte var helt genomtänkt som senare gav SD och inga mållgans en vistelse i kurran.

Generalrepetion eller ej men denne drama queen har nu haft gott om tid att fundera på vad som gick fel i planeringen där.

Hur kom de just honom på spåren av alla LW:s karlar och ”skäggiga” personer från Vivalla som springer i Hjärsta var natt undrar han i sitt ostilla sinne?

Han som rekat belysning, hundrundor, polisutryckningar och tänkt på precis allt. T o m raderat deras chatt så ingen skulle fatta att de hade en fortsatt relation.

Oavsett vad som var planen så mådde han inte bra den helgen alltså.
Citera
2021-05-16, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade hon INTE pratat i telefonen den kvällen, så hade hon mördats då den 11 maj. Vi får hoppas att HRs tre juridiska domare kör över Lindéns, i tingsrätten, friande dom. Lindén känns.... egotrippad. Men det är ju min högst subjektiva uppfattning.

Du menar att SD hörde telefonsamtalet eller förstod att hon pratat i telefon och avbröt planen?
Citera
2021-05-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ser att du fått svar på dina frågor från andra redan.

Just nu hittar jag inte bilden som togs i arresten på SDs underben (kan någon hjälpa mig att hitta den?), men rättsläkaren säger ju i förhör att det fotot är taget av en polis mobiltelefon 15 maj.

Jag kan också se att man 15 maj har ett beslut på kroppsundersökning, men jag r osäker på vad det innebär. Det finns angivet i A 155/46 att ändamålet är salivprov. RES-bild, vet ej vad detta betyder.

På s. 47 finns angivet beslut för kroppsbesikting igen. Klockslag och beslutsfattare, utförare osv.

Från min 13:09 förhörs den rättsmediciniska läkaren A*leksandra L*azerivic i TR om såret på SDs underben. Hon berättar att hon tagit del av bilder från 15 maj från utredarens mobil, bilder från ett vittnes mobil som tagits 10 maj, och även stillbilder från en övervakningskamera. Hon har gjort en kroppsbesikting 31 maj-18.

Vid ca 15:14:

"Å: Känner du igen den här bilden A*leksandra?

A: Ja.

Å: Då ser vi egentligen två skador på det här benet.

A: Ja.

Å: Och frågeställningen rör den båda skadorna eller någon av dom?

A: Frågeställningen gällde den övre belägna skadan.

"Å: Och frågan om dess uppkomst så att säga i tiden.

A: Ja, frågeställningen vid undersökningen av SD var, då, eh, om Stefan hade några skador på kroppen som kan ha uppkommit i samband med brottstiden och förmodade brottstiden va någon gång mellan 14, eller natten mellan 14:e och 15:e maj 2018. Kan Lena orsakat skador på Stefan i samband med brottstiden och kan skadan på Stefans ben uppkommit vid den tidpunkte han anger eller är det möjligt att den uppkommit vid brottstiden. Eh...

Å: Och om vi börjar då, fanns det andra skador då på kroppen på SD som tydde på att det var nånting så att säga som hade inträffat ett antal dagar tidigare eller som hade kunnat uppkomma i samband då med brottet 14-15 maj?

A: Dom samtliga skador som jag kunde se vid undersökningen av Stefan var mer eller mindre ospecifika. Några av dom kan ha uppkommit under den angivna tiden för brottet och några lite senare.
"

Så som jag uppfattar det tittat inte rättsläkaren på helkroppsbilder ("känner du igen den här bilden A"), utan gör kroppsbesiktningen först 31 maj för att se om det fanns skador från brottstillfället.

Man får väl hoppas att man på arresten 15 maj kollat hela kroppen och då sett skadan på undebenet. Jag förmodar att det finns i något protokoll som jag inte hittar/sekretessat?

Annars är jag väl mer inne i Avels tankebanor om att det inte är så att en mängd av Stefans kompisar "mörkar" försöker sinka eller hindra, utan det handlar mer om system(organisatoriska fel mer generellt.

Som sagt, fattar inte varför jag nu inte hittar närbilden på SDs underben.

Bildgoogla s*tefan d*avidsson Örebro så ser du bilden.
Citera
2021-05-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du menar att SD hörde telefonsamtalet eller förstod att hon pratat i telefon och avbröt planen?
Jag är säker på att han hörde hennes telefonsamtal. Då går det ju inte att slå ihjäl någon. "Där är du ju Stefan" samtidigt som hon hade nån i telefon. Hade ju inte varit så lyckat om någon visste att han var den siste som såg henne och hon dessutom försvunnit och hittas död senare.

När han hörde henne, jag antar att de stämt träff, så gick han inte fram - han sprang och gömde sig. Och Lena sökte ju honom via sms och skrev "Hallå?" ett par gånger. Men han hade ju mobilen hemma så det gick ju varken att se eller besvara.
Citera
2021-05-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag uppfattar det som att Alexandra inte sett fullständiga bilder, utan endast den på såret, fotat av polisens mobil.
Vart är de riktiga bilderna, där personen står vid höjdangivelsen, i kallingar?
Är övertygad om att det inte gjorts.
Han blev väl satt i häktescell, anhållen ett par timmar?
Han har väl snackat sig förbi det.

Ett ”riktigt” rättsmedicinskt foto om det tagits hade självklart varit med i fupen.

En närbild alltså. De kan ha missat den ”detaljen”. Och ja självklart är det ett sådant foto som ska bedömas och inte nåt från nån polis mobil i arresten även om det såklart var vaket av poliserna.

SD:s val av trekvartslpnga brallor i sammanhanget kan man ju också undra lite om ifall det var så att han var medveten om skadan.

Det ser ut som en skada man borde känna av menar jag.
Citera
2021-05-16, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Innan skaftet från domkraften kom på tapeten, famlade man ju.

De olika inblandade i utredningen har ju fått frågor om vad som kan ha orsakat skadorna. Minns ju att forensikerna pratade om att de varit ute i handlen för att let efter verktyg och liknande för att matcha skadorna. AL, rättläkaren har i efterhand efter att skaftet kom som möjligt tillhygge fått göra en jämförelse av skadorna på Lena och skaftet. I TR inriktade man sig på frågor till henne vad gällde om skadorna kunde ha tillfogats av Lena.

Så min tanke här är att man i det tidiga skedet inte kunde direkt koppla skadorna på de tre olika ställena; Lena, trädet och SD till något specifikt redskap.

Den sammanbindande länken kanske bör ligga på utredare om man möjligen kan se någon slags gemensam nämnare.

Jag kan ju tänka att t ex rättläkaren inte har kunskapen att kolla på skdor på träd för att jämföra skador på SDs ben eller Lena. Det skulle ju kräva att hon hade specifika kunskaper om olika träd, verktyd osv.

Ja, som du ser är jag väl lika undrande (och saknar kunskap) som du.

Märket är avgjutet om jag förstått rätt. Men de avgjutningarna är inte med i fupen va.
Dock var pinnen med ut på brottsplatsen vid syn senast. Antagligen för att visa var den var kapad och kanske indikera höjd osv.
Man blir inte klok på detta ibland.
Citera
2021-05-16, 12:46
Medlem
Citat:
Jag är säker på att han hörde hennes telefonsamtal. Då går det ju inte att slå ihjäl någon. "Där är du ju Stefan" samtidigt som hon hade nån i telefon. Hade ju inte varit så lyckat om någon visste att han var den siste som såg henne och hon dessutom försvunnit och hittas död senare.

När han hörde henne, jag antar att de stämt träff, så gick han inte fram - han sprang och gömde sig. Och Lena sökte ju honom via sms och skrev "Hallå?" ett par gånger. Men han hade ju mobilen hemma så det gick ju varken att se eller besvara.

Ok då är jag med. Det kan avslöja mötet.

Bekymret är ju annars att de faktiskt bestämt träff och det ser ju inte bra ut om hon dör i samband med det.
Han kan inte vara totalsäker på att deras chatt inför mötet är under kontroll.

Men som sagt är det planerat så får man slänga in väldigt mpnga faktorer som då är kopplade till en människa som tänker långt ifrån klart.
Utifrån så undrar man ju om denna sista desperata åtgärd var rimlig i sitt sammanhang.
Citera
2021-05-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ok då är jag med. Det kan avslöja mötet.

Bekymret är ju annars att de faktiskt bestämt träff och det ser ju inte bra ut om hon dör i samband med det.
Han kan inte vara totalsäker på att deras chatt inför mötet är under kontroll.

Men som sagt är det planerat så får man slänga in väldigt mpnga faktorer som då är kopplade till en människa som tänker långt ifrån klart.
Utifrån så undrar man ju om denna sista desperata åtgärd var rimlig i sitt sammanhang.
Det jag fetat: Exakt. Och därför, efter mordet den 14 maj, var han också osäker på vad hon eventuellt skrivit i chattar. Han var tvungen att gå hem till henne - alternativt logga in på sin egen dator - för att ha kontroll över hennes konton. Det raderades säkert en del.

Men Lenas dörr stod på glänt. Kan han ha varit i hennes bostad, men inte stängt dörren eftersom den lät en del? Eller lämnade Lena dörren på glänt redan på kvällen?

Ja, jag vet. Detta har harvats i tre år. Herregud. Måtte vi få ett slut på det här nån gång.
Citera
2021-05-16, 12:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Hon har ju erkänt flera otrohetsaffärer, vad mer begär du? Sillen är inte den enda. Minns inte formuleringen.

PS svaret var till smokey och ska också bedömas enligt det. Blink blink blink. DS.

Ok, jag hänger med.

Som jag minns sa HD i något förhör typ; före, under och efter. Vilket i slutändan bara innebär att "under" är det intressanta. Och under kanske var JS? Kanhända att hon har varit otrogen någon annan gång också.

Helt ärligt; det kanske krävs mer än så för att kalla någon promiskuös.

Jag får väl lov att säga att HDs otrohet är för mig inte konstigt och förståeligt på ett helt annat plan än SDs.

HD har levt med en empati och respektlös person under åratal. Förmodligen har hon inte känt sig varken älskad, åtråvärd eller sedd. Blivit behandlad som att hon vore en utbytbar detalj i ett hushåll.

Att hon inte har skiljt sig tidigare är ett under, men hennes bild av kärnfamiljen, huset och det livet som "de kunde ha haft" har säkert hägrat som en hägring i öknen.

På det det dåligt underbyggda stöd och förståelse för den situation hon är i från hennes egen familj har säkert bidragit. Jag vet inte om det var du eller någon annan som kallade henne bortskämd.

Jag tycker inte att det stämmer riktigt. Hon har ett stort stöd hemifrån på ett sätt. De finns där för henne och hjälpter också till enormt mycket med barnen. Det tycker jag inte är att vara bortskämd, utan det är sådant man har familjen till. Själv hoppas jag att få barnbarn någon gång och att man kan få hjälpa till med det som mina barn kan behöva. Min familj har varit ett sådant stöd i mångt och mycket och nu på äldre dagar är det dags för mig och brorsan att ställa upp tillbaka med det vi kan och hinner.

Det som jag kan sakna i HDs familj är den djupare förståelsen för vad HD behöver stöd med. T ex att SDs otrohet är ett d-la svek mot HD och att det inte är "ett litet misstag". Men jag tror inte att detta stöd saknas av "elakhet" utan för att familjen har just en typ av lösningar på problem; att gå vidare (spa under mattan).

HDs bild av kärnfamiljen är kanske en spegelbild av hennes egen familj? Och sopa under mattan...

HD hade kanske mått bättre av att lämna SD. Hon blir istället fast i ett dåligt äktenskap, där hon under det kanske plötsligt träffar någon som ser och uppskattar henne. Typ JS.

Jag kan tycka att både HD och Lena blir behandlade som trasor. SD är inte värd att han en relation med någon och en otrohet ser jag som ett sundhetstecken från HD.

SD ser alltid till att fiska tillbaka henne med de översvallnde kärlleksförklaringarna som är så inövade. Och HD är fast i bindning och nedbrutenhet. Forever.

Att både SOA och BA stöder SD är ju helt bissart. De kan inte ha läst FUP.

Om SD får en dom med fängelse, hoppas jag att HD går i terapi för att bli fri.

JG hoppas jag på än idag att han lämnar över det han vet. Det skulle inte förvåna mig om raderingarna innehöll annat än pinsamma bilder och kommentrer som skulle platsa inom "Metoo, tex.

Som sagt, för mig är det att så många står bakom SD ännu ett tecken på att han har en enorm övertalningsförmåga.
Citera
2021-05-16, 13:02
Medlem
Citat:
Det jag fetat: Exakt. Och därför, efter mordet den 14 maj, var han också osäker på vad hon eventuellt skrivit i chattar. Han var tvungen att gå hem till henne - alternativt logga in på sin egen dator - för att ha kontroll över hennes konton. Det raderades säkert en del.

Men Lenas dörr stod på glänt. Kan han ha varit i hennes bostad, men inte stängt dörren eftersom den lät en del? Eller lämnade Lena dörren på glänt redan på kvällen?

Ja, jag vet. Detta har harvats i tre år. Herregud. Måtte vi få ett slut på det här nån gång.

Ja det är därför händelsen på morgonen i datorn borde ha utretts lite noggrannare kan man tycka. Har han varit så angelägen att kika i datorn då och städa efter sig så måste det finnas fler tecken på det än en webbadress kopplad till One-mejl.
Vi minns också webbhistoriken från hennes Telegram på webben som upphör 10/5. Där hade man kunnat analysera om den trafiken skett lokalt i enheten eller synkats genom Google med samma metoder som man analyserar 05:23.

Vet att vissa saker är lite överkurs men på tre år hade man kunnat göra ”ansträngningen”.
Du är inne på dörren som var öppen där och annat.

Datorn var dock låst enligt första patrull på plats. När låstes den? Låstes den automatiskt? Var någon utloggad? När loggade den ut? När loggade någon in i Windows?

Som tur är så går det ju att fortsätta analysera det tekniska även efter en evtl friande dom. Den möjligheten går ju inte upp i rök. Sen vad det skulle ge är en annan femma.
Citera
2021-05-16, 13:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det borde inte vara alltför svårt för polisen att leta reda på ett domkraftsskaft som är identiskt med det som har förvunnit och sedan jämföra med skadorna på SD, LW och trädet.

De har ju plockat fram ett som ska vara identiskt med chefens försvunna.

Och det som fanns hemma passade inte till den befintliga domkraft som var hemma. Gamla modeller?

Men kanske det skulle gå att via fabrikanten få fram rätt modell och skaft.

Det är ändå anmärkningsvärt att det saknas ett skaft.

En hund ligger begraven här, helt klart. Det är därför det triggar SD så enormt.
Snacka om långsint också.

Vem har en sådan ilska som räcker över dagar och veckor?

Han klara verkligen inte av stress, och det som stressar honom är ibland mycket underliga grejor som andra bara släpper eller finner enkla lösningar på.

Konstigaste reaktionen ju.
Jag förmodar att det är ett indicium i sig, som visar att han använder primitiva lösningar på alla möjliga problem.

Herregud, alla har vi väl sagt dumma saker när vi bråkat. Men efter en stund kommer de flesta på hur löjlig man var och kan skratta åt det. Säga förlåt, det var jättedumt sagt.

Hur kan SOA, HD och co inte se hur bisarr hans film är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in