2021-05-16, 11:51
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarintedalig
jag är nyfiken på iMac. Får jag bara skärmen så sitter hårddisken och proccesor i skärmen då menar du ?
Precis så.
Allt sitter i skärmen.
Citera
2021-05-16, 12:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
jag är nyfiken på iMac. Får jag bara skärmen så sitter hårddisken och proccesor i skärmen då menar du ?
Som tidigare sagts är hela datorn i skärmen, som på vilken telefon som helst. Tyvärr innebär det att den är ungefär lika lätt att uppgradera som en telefon.
Citera
2021-05-16, 12:10
Medlem
då har jag ett problem. jag använder nätverkskabel. finns sådana uttag eller måste jag ha en adapter ? för usb uttag måste väl ändå finnas ?
Citera
2021-05-16, 12:19
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
då har jag ett problem. jag använder nätverkskabel. finns sådana uttag eller måste jag ha en adapter ? för usb uttag måste väl ändå finnas ?
Den har fyra usb-c-portar, varav två Thunderbolt-portar och Ethernetport på 1 Gbit/s i strömadaptern.
Citera
2021-05-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Den har fyra usb-c-portar, varav två Thunderbolt-portar och Ethernetport på 1 Gbit/s i strömadaptern.
en vanlig nätverkskabel ? jag förstår inte riktigt sånt här hur ni menar
Citera
2021-05-16, 12:26
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
en vanlig nätverkskabel ? jag förstår inte riktigt sånt här hur ni menar
Ethernet får nog räknas som ”en vanlig nätverkskabel”, ja.
Citera
2021-05-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Ethernet får nog räknas som ”en vanlig nätverkskabel”, ja.
jag har bara använt windows innan och har nätverkskabel utan router, drar kabeln direkt ifrån modemet i min hall
Citera
2021-05-16, 13:46
Moderator
Rassas avatar
Citat:
jag har bara använt windows innan och har nätverkskabel utan router, drar kabeln direkt ifrån modemet i min hall

Observera att den billigaste iMacen inte inkluderar någon Ethernet-port, man får lägga till det för 300 kr i så fall.
Citera
2021-05-16, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Observera att den billigaste iMacen inte inkluderar någon Ethernet-port, man får lägga till det för 300 kr i så fall.
ethernet-port betyder att de är där jag sätter in min nätverkskabel ?
Citera
2021-05-16, 17:25
Moderator
Rassas avatar
Citat:
ethernet-port betyder att de är där jag sätter in min nätverkskabel ?

Ja, det stämmer. Om du kollar på:

https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac

Så ser du att den första iMacen för 15995 kr inte har Gigabit Ethernet (anslutning för nätverkskabel), medans den för 18495 kr har Gigabit Ethernet samt även två USB 3-portar.
Citera
2021-05-16, 22:03
Medlem
vanartads avatar
Citat:
jag ska köpa en stationär dator. de finns IMAC MACPRO AIR och vidare och jag förstår ingenting.

Jag ska spela poker proffessionelt. vilket märke ska jag leta efter ?

Och en till fråga. De är noll chans att få virus på dessa ? finns de någon chans att någon bryter sig in i min dator och kan se mina kort ?

Skaffa en hårdvarubrandvägg och förbjud all inkommande data från alla IP än din pokersite.
Vill du bli anal kan du styra ner på bitnivå just vilken typ av data som du accepterar samt hur stort dataflödet max får vara.
Citera
2021-05-18, 21:08
Medlem
mdlbs avatar
Citat:

Precis, båda sitter i skärmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in