2021-05-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är här jag tycker att PW borde ha hjälpt till, utan att lägga sig i arbetet överhuvudtaget.
Han kunde ha upplyst killen om vilka analyser som borde göras och hänvisat till någon annan som kunde ge support.

Om jag fattat allt rätt så gjorde han nån form av överlämning. Sen hur mycket han skulle coacha efter det kanske mer var upp till chefen. Inte så insatt då det inte finns fler detaljer än så i utredningen. Skrev häromdan att jag kände jag var lite klar med PW efter lång diskussion men så som ovan förstod jag att omständigheterna var. TM och den andra chefen framstår mer som personer som bör ha coachat kanske då de inte var bortkopplade från ärendet och på pappret mer erfarna än PW. TM har jobbat som IT-forensiker på Rikskriminalen osv.
Citera
2021-05-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Han har tagit certifikat för privatflyg och inbillar alla att han är pilot.

1. Hur skulle han ha klarat en pilotutbildning om han inte klarar testerna. De genomförs innan utbildningen.
2. Utbildningen till pilot är treårig på heltid. När skulle han ha genomfört den?
3. Ingen trafikpilot flyger reklamflyg. Det är ett obetalt jobb som görs av dem som har tagit certifikat för litet privatflygplan, eftersom det gäller att samla ihop flygtimmar till nästa certifikat. Att flyga besprutningsplan med gifter i USA utan betalning är en annan vanlig variant för att få ihop flygtimmar.
4. Stresstålighet är viktigt för piloter. Finns inte en chans i världen att han skulle klara de testerna. Det är ganska svårt att ta sig genom det nålsögat.

Att han har lurat sin mamma, syster och andra med att han är pilot betyder inte att han är det.

Edit: Är inte alla examina i Sverige offentliga handlingar? Det skulle inte vara så svårt att bevisa att han är trafikpilot. Jag tror inte att utbildningen finns på många ställen i Sverige.
Men snälla rara hoppetossan, nu har du väl ändå gjort en rejäl tankevurpa?! Jag syftar på min fetning, din inledande mening.

Det verkar som du inte förstår att varje person med utbildning för att framföra luftfarkoster kallas pilot?
Detta alldeles oavsett luftfarkostens karaktär eller storlek.

Kanske har du nån gång läst en tidningsartikel om ett störtat privatplan där alla klarade sig, alltså passagerarna och piloten?
Fast du kanske tänker dig att en pilot, det är en sån där stilig karl med uniform?

FYI: Att som basic pilot flyga reklam kan mycket väl ske på professionell basis.
Som pilot med utbildning för privatplan kan du av myndighet (t ex Polisen) bli beordrad att i brådskande lägen vara behjälplig vid behov av transport. Du kallas då pilot. Du får betalt i efterskott.

Ovanstående från mina tangenter är inte offtopic.
Lögnaktiga påståenden rörande en av trådens två huvudpersoner måste få kunna bemötas med korrigerande sakupplysning.
Citera
2021-05-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack ja det är ungefär den bilden åklagaren målar upp också. Jag tog med JG eftersom kvällarna anses så lika. Att det sker konstigheter och då är besöket vid Viken och JG också i räknat i sånt som gör detta till annorlunda kvällar.

Blodiga sexet kan man ju se som efterhandskonstruktion annars. Baserar det på att hela blodgrejen verkar vara just det. En förklaring till evtl blod som kan hittas. Osäkert om de ens haft sex på kontoret. Kan ha varit lördagmorgon. Eller båda tillfällen.

Fläck på kjolen indikerar närtid iaf och sex verkar de ju haft då och då så sexet i sig är kanske inte vad man kan räkna in som en förberedelse.

Om jag förstått många rätt så måste hon dö innan USA så hon inte kan avslöja ”otroheten”. Stannar man upp och tänker till lite så kan man undra om just mord då skulle förhindra det avslöjandet eller inte.

Sen kan man ju se rent juridiskt på 11/5 och tyvärr även om de lagt väldigt mycket krut på det datumet i fupen så är det nog inget i de händelserna som rätten kan döma efter.

Åklagaren säger att det var plan A eller generalrepetion. Ok säger rätten var är bevisen?

Men man kan kliva från juridiken och försöka hitta bevis för att planen var att hon skulle dö den natten. Bestämma träff med någon för att mörda den personen är inte jättesmart om man vill köra lite under radarn.

Barnen är nog hemma där ja. I sig kan det faktum funka som ett alibi. Ingen är så galen så man lämnar ungarna hemma och går ut i området och medvetet slår ihjäl någon.

Sen kvarstår det faktum att de ju stämt träff. Digitala spår finns i form av ”hallå” i sms. Sånt måste SD ha räknat med om planerat. LW var uppkopplat dygnets alla vakna timmar. Kanske hon anförtror sig till någon väninna som ”säkerhet” just vad gäller möten med SD med tanke på hot och annat.

Ser inte bra ut efter mordet om något visar på att de stämt träff.
Nu hade säkert Telegram visat mer vad som hände den helgen om polisen bärgat chatten i tid innan Telegram automatiskt raderar kontot och dess innehåll.

Att planera mord efter de omständigheterna är ett väldigt riskfyllt uppdrag och frågan är om SD är så galen? Inte omöjligt.

Kan ha carit omvänd psykologi såklart. Att göra planen efter att bli huvudmisstänkt men ha en metod som är så vansinnigt ologisk att han skulle anses helt orimlig som gärningsman.

Men åklagaren tyckte inte scenariot var vansinnigt. Tvärtom.

Polispatrullen verkar vidare ha lite dålig koll på vad som faktiskt skedde där på platsen men om man ska renodla något som sticker ut så är det att han ringer just polisen ihop med den påhittade(?) historien om dessa män.
Tyvärr igen är detta ingen avvikelse i sig om man hårddrar det och tänker på det här med kvarterspolis. Ingen granne där blir förvånad att SD har lite koll i området om natten.
Därför kan man resonera att det i sig inte gör kvällen speciell. Många vittnar om hans vaksamhet.

Det är där jag gör en annan tolkning att det kanske finns förklaringar i hans mentala tillstånd den helgen. Vilket i sig sedan leder fram till det faktiska mordet 14/5.

Sen är du inne på badhuset och klorin och det är en helt vettig reflektion. Bekymret igen då är att han är gammal elitsimmare med dålig rygg och nån gång måste han väl ta upp träningen osv. Utnyttja gymkortet han betalat för.
I sig finns där märkligheter. Ingen har sett honom. Inte ens städaren minns honom.
I hans träningsapp hittade jag att han loggat simning men han menar själv att han gymmat. Bara minnesproblem eller finns det nån faktor där som gör att man kan koppla det till planerat mord? Typ klorin då.
Nu funkar klorin rätt dåligt på blod och DNA. Aktivt syre är bättre då det är just syret i hemoglobinet som polisens medel reagerar på.
Nu behöver ju inte han ha vetat det men en tanke är att man städar en brottsplats med klorin mer än en själv. Om det nu inte var så att han tänkte att han skulle vara superren själv efter badet och därför inte lämna nåt DNA efter sig.

Om man tänker att LW inte skulle dö den natten så kvarstår ett annat faktum och det är att de inte sammanstrålar trots att de verkar ha stämt träff. Där får man försöka fatta hur det kom sig. Den avgörande faktorn är SD som gör det aktiva valet att inte möta upp LW som står där med sitt ”hallå”.

Vad får honom att ta det beslutet?
En långsökt tanke är att han inser att möta upp LW är en dålig idé trots allt (barnen hemma osv) och använder då polisen och männen som en (väldigt överdriven) ursäkt för att inte möta upp henne.
Men om dålig idé springa ute i onödan så kan man undra varför han återvänder för att i person riskera att dyka upp där ihop med polisen där åklagaren isf menar att hon skulle dö.
Då eller vid ett icke dokumenterat tillfälle senare på natten alltså som det inte verkar finnas några spår av sån aktivitet.

Det som skulle kunna kasta sken över den natten är just deras chatt. Och den finns inte kvar. Kanske blev det tjafs för att han lekte polis och inte dök upp osv. Vem vet.

Samtidigt får man ha i bakhuvudet att HD är på mys med JS. Hur reagerar SD på det? Själv menar han att han är nån form av äktenskapsmäklare åt både LW och HD.

Sen är en generalrepetition inför ett mord aldrig bra. Det lägger till ytterligare omständigheter och indicier som kan kopplas till det faktiska dådet. Finns andra fall där man varit framme och gjort försök till människorov men behövt avbryta. Då finns kanske kommunikation om just ett avbrytande som bevis i rätten.

Här är det lite dåligt med just såna faktiska bevis vilket är väldigt synd isf.

Som sagt hade de bärgat Telegram kanske allt stått i annan dagar. Hade de kollat SD:s router hade man kanske sett om mobilen kopplar upp mot den när han väl är hemma efter mött upp polisen osv.

Så har mina tankar gått hur som helst när jag försökt vända och vrida på 11/5 och jämfört med 14/5.

Med sig kan man ha tanken om att utifall det varit så att han tränat vid Viken en kväll några dagar innan 11/5 och sen mött upp LW på natten om det också skulle ha ansetts vara en planerad mordkväll eller inte?

Hur det än är så är det väldigt svårt att bli klok på främst hur han tänkte där.

Den elfte är ingen repetition, utan ett misslyckat försök till att döda LW. Då det misslyckades blev han som observerats stingslig efteråt. Sedan genomför han den 15 och lyckas. Så har rätt många dragit sin slutsats. Ibland är fakta enkel utan reformer och krångel. //sanch pancha som ska köpa massor av tv deckare.

PS tror du försöker skapa en bild från en fungerande hjärna och skeendet ska vara logiskt. Mord är sällan så statiskt. SD är en pajas och har en trasig hjärna med sjuka värderingar om liv och död. Då kan man inte se på det med friska ögon utan sjunka in i att analysera vrida vända. Långt innan du blev aktiv i tråden. Även jag har den 11 ältats och blötts. DS.
Citera
2021-05-16, 11:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tack ja det är ungefär den bilden åklagaren målar upp också. Jag tog med JG eftersom kvällarna anses så lika. Att det sker konstigheter och då är besöket vid Viken och JG också i räknat i sånt som gör detta till annorlunda kvällar.

Blodiga sexet kan man ju se som efterhandskonstruktion annars. Baserar det på att hela blodgrejen verkar vara just det. En förklaring till evtl blod som kan hittas. Osäkert om de ens haft sex på kontoret. Kan ha varit lördagmorgon. Eller båda tillfällen.

Fläck på kjolen indikerar närtid iaf och sex verkar de ju haft då och då så sexet i sig är kanske inte vad man kan räkna in som en förberedelse.

Om jag förstått många rätt så måste hon dö innan USA så hon inte kan avslöja ”otroheten”. Stannar man upp och tänker till lite så kan man undra om just mord då skulle förhindra det avslöjandet eller inte.

Sen kan man ju se rent juridiskt på 11/5 och tyvärr även om de lagt väldigt mycket krut på det datumet i fupen så är det nog inget i de händelserna som rätten kan döma efter.

Åklagaren säger att det var plan A eller generalrepetion. Ok säger rätten var är bevisen?

Men man kan kliva från juridiken och försöka hitta bevis för att planen var att hon skulle dö den natten. Bestämma träff med någon för att mörda den personen är inte jättesmart om man vill köra lite under radarn.

Barnen är nog hemma där ja. I sig kan det faktum funka som ett alibi. Ingen är så galen så man lämnar ungarna hemma och går ut i området och medvetet slår ihjäl någon.

Sen kvarstår det faktum att de ju stämt träff. Digitala spår finns i form av ”hallå” i sms. Sånt måste SD ha räknat med om planerat. LW var uppkopplat dygnets alla vakna timmar. Kanske hon anförtror sig till någon väninna som ”säkerhet” just vad gäller möten med SD med tanke på hot och annat.

Ser inte bra ut efter mordet om något visar på att de stämt träff.
Nu hade säkert Telegram visat mer vad som hände den helgen om polisen bärgat chatten i tid innan Telegram automatiskt raderar kontot och dess innehåll.

Att planera mord efter de omständigheterna är ett väldigt riskfyllt uppdrag och frågan är om SD är så galen? Inte omöjligt.

Kan ha carit omvänd psykologi såklart. Att göra planen efter att bli huvudmisstänkt men ha en metod som är så vansinnigt ologisk att han skulle anses helt orimlig som gärningsman.

Men åklagaren tyckte inte scenariot var vansinnigt. Tvärtom.

Polispatrullen verkar vidare ha lite dålig koll på vad som faktiskt skedde där på platsen men om man ska renodla något som sticker ut så är det att han ringer just polisen ihop med den påhittade(?) historien om dessa män.
Tyvärr igen är detta ingen avvikelse i sig om man hårddrar det och tänker på det här med kvarterspolis. Ingen granne där blir förvånad att SD har lite koll i området om natten.
Därför kan man resonera att det i sig inte gör kvällen speciell. Många vittnar om hans vaksamhet.

Det är där jag gör en annan tolkning att det kanske finns förklaringar i hans mentala tillstånd den helgen. Vilket i sig sedan leder fram till det faktiska mordet 14/5.

Sen är du inne på badhuset och klorin och det är en helt vettig reflektion. Bekymret igen då är att han är gammal elitsimmare med dålig rygg och nån gång måste han väl ta upp träningen osv. Utnyttja gymkortet han betalat för.
I sig finns där märkligheter. Ingen har sett honom. Inte ens städaren minns honom.
I hans träningsapp hittade jag att han loggat simning men han menar själv att han gymmat. Bara minnesproblem eller finns det nån faktor där som gör att man kan koppla det till planerat mord? Typ klorin då.
Nu funkar klorin rätt dåligt på blod och DNA. Aktivt syre är bättre då det är just syret i hemoglobinet som polisens medel reagerar på.
Nu behöver ju inte han ha vetat det men en tanke är att man städar en brottsplats med klorin mer än en själv. Om det nu inte var så att han tänkte att han skulle vara superren själv efter badet och därför inte lämna nåt DNA efter sig.

Om man tänker att LW inte skulle dö den natten så kvarstår ett annat faktum och det är att de inte sammanstrålar trots att de verkar ha stämt träff. Där får man försöka fatta hur det kom sig. Den avgörande faktorn är SD som gör det aktiva valet att inte möta upp LW som står där med sitt ”hallå”.

Vad får honom att ta det beslutet?
En långsökt tanke är att han inser att möta upp LW är en dålig idé trots allt (barnen hemma osv) och använder då polisen och männen som en (väldigt överdriven) ursäkt för att inte möta upp henne.
Men om dålig idé springa ute i onödan så kan man undra varför han återvänder för att i person riskera att dyka upp där ihop med polisen där åklagaren isf menar att hon skulle dö.
Då eller vid ett icke dokumenterat tillfälle senare på natten alltså som det inte verkar finnas några spår av sån aktivitet.

Det som skulle kunna kasta sken över den natten är just deras chatt. Och den finns inte kvar. Kanske blev det tjafs för att han lekte polis och inte dök upp osv. Vem vet.

Samtidigt får man ha i bakhuvudet att HD är på mys med JS. Hur reagerar SD på det? Själv menar han att han är nån form av äktenskapsmäklare åt både LW och HD.

Sen är en generalrepetition inför ett mord aldrig bra. Det lägger till ytterligare omständigheter och indicier som kan kopplas till det faktiska dådet. Finns andra fall där man varit framme och gjort försök till människorov men behövt avbryta. Då finns kanske kommunikation om just ett avbrytande som bevis i rätten.

Här är det lite dåligt med just såna faktiska bevis vilket är väldigt synd isf.

Som sagt hade de bärgat Telegram kanske allt stått i annan dagar. Hade de kollat SD:s router hade man kanske sett om mobilen kopplar upp mot den när han väl är hemma efter mött upp polisen osv.

Så har mina tankar gått hur som helst när jag försökt vända och vrida på 11/5 och jämfört med 14/5.

Med sig kan man ha tanken om att utifall det varit så att han tränat vid Viken en kväll några dagar innan 11/5 och sen mött upp LW på natten om det också skulle ha ansetts vara en planerad mordkväll eller inte?

Hur det än är så är det väldigt svårt att bli klok på främst hur han tänkte där.

Han genrepar alldeles säkert. Vad han åstadkommer är att han skaffar möjliga misstänkta, vilket kanske också ger honom frikort för att strosa runt i området vid senare tillfällen, han provar ficklampan, undersöker vad mörkret gör för synlighet etc., kollar kanske var belysningslampor sitter och släcker kanske nån, placerar kanske ut saker o sånt, kollar kanske hur pigga poliserna är etc. Sen har han ev. även en nödlösning för mordnatten om han blir trängd: han kan ringa polisen själv och verka lika förvirrad som senast, och har då ett narrativ att falla tillbaka på som också förklarar vad han gör ute i terrängen. Nåt sånt. Dessutom kanske han hoppas att de skiter i att åka på anmälan den gången. Det visade ju sig också bli fallet trots att han aldrig ringde...
Citera
2021-05-16, 11:58
Medlem
Från NA idag

Den första instansen ansåg inte att bevisningen höll i skuldfrågan. Jag har därför förståelse för att åklagarna har respekt för att hovrätten behöver pröva bevisen ordentligt, säger Sven-Erik Alhem, tidigare överåklagare.

Mordutredningen har gått till rättshistorien som den största i Örebro under modern tid. Förundersökningen består av omkring 14 000 sidor.

– Om bevisningen består av en komplicerad indiciekedja så kan det ta tid för domstolen att analysera skuldfrågan. Det är något som inte görs i en handvändning.

Hovrätten kommer i samband med domen att ta ett beslut om 47-åringen ska häktas eller inte.

– Skulle de komma fram till att bevisningen räcker för en fällande dom så kommer han begäras häktad. Det blir polisens sak att se till att frihetsberövandet verkställs. Det kan gå snabbt om personen inte håller sig undan.

Den 47-årige mannen är fram till och med domen fri att röra sig hur han vill. Han är inte belagd med något reseförbud.

– Det är klart att den som har anknytning till utlandet, och som förstår risken med att domen kan ändras, kan ha ett intresse av att fly undan. Men den som är svensk medborgare och etablerade i landet har inget att vinna på det. Det skulle bara innebär att de håller sig undan under mycket osäkra omständigheter.
Citera
2021-05-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Den elfte är ingen repetition, utan ett misslyckat försök till att döda LW. Då det misslyckades blev han som observerats stingslig efteråt. Sedan genomför han den 15 och lyckas. Så har rätt många dragit sin slutsats. Ibland är fakta enkel utan reformer och krångel. //sanch pancha som ska köpa massor av tv deckare.

PS tror du försöker skapa en bild från en fungerande hjärna och skeendet ska vara logiskt. Mord är sällan så statiskt. SD är en pajas och har en trasig hjärna med sjuka värderingar om liv och död. Då kan man inte se på det med friska ögon utan sjunka in i att analysera vrida vända. Långt innan du blev aktiv i tråden. Även jag har den 11 ältats och blötts. DS.

Ja han är inte helt stabil men det har han visat tecken på andra dagar också. Jag försöker förstå de faktiska omständigheterna 11/5 som ska övertyga hovrätten om att hon skulle dö då så förstår du kanske lättare vad jag efterlyser.
Citera
2021-05-16, 12:05
Medlem
Citat:
Ja han är inte helt stabil men det har han visat tecken på andra dagar också. Jag försöker förstå de faktiska omständigheterna 11/5 som ska övertyga hovrätten om att hon skulle dö då så förstår du kanske lättare vad jag efterlyser.
Hade hon INTE pratat i telefonen den kvällen, så hade hon mördats då den 11 maj. Vi får hoppas att HRs tre juridiska domare kör över Lindéns, i tingsrätten, friande dom. Lindén känns.... egotrippad. Men det är ju min högst subjektiva uppfattning.
Citera
2021-05-16, 12:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag har efterfrågat men endast fått svar om att det är sekretess, gällande skadorna. Har inte sett någon jämförelse heller.
Inte ens sett någon helkroppsbild i samband med häktningen, om det kanske var så att han hade spår av blod (Madsen hade blod i porerna som kunde ses på foton) eller andra blåmärken eller rispor. Har inte sett någon sån helkroppsundersökning alls.
Andra personer får i princip näcka och bli fotade från alla möjliga vinklar. Skulle vilja se foton av hans händer, tex. Känns som om det inte gjorts en ordentlig dokumentation, som så mycket annat i detta fall.
Känns som ett skämt hur viktiga bevis och grunderna gällande hur utredningar skall gå till, inte har fungerat i detta fall.
Är det någonting "vi" missar? Ränker på Möööörks dans-dejt-moderskepp mm. Han har känt Steffe länge. 2002 skrev han i dykbloggen.

Ser att du fått svar på dina frågor från andra redan.

Just nu hittar jag inte bilden som togs i arresten på SDs underben (kan någon hjälpa mig att hitta den?), men rättsläkaren säger ju i förhör att det fotot är taget av en polis mobiltelefon 15 maj.

Jag kan också se att man 15 maj har ett beslut på kroppsundersökning, men jag r osäker på vad det innebär. Det finns angivet i A 155/46 att ändamålet är salivprov. RES-bild, vet ej vad detta betyder.

På s. 47 finns angivet beslut för kroppsbesikting igen. Klockslag och beslutsfattare, utförare osv.

Från min 13:09 förhörs den rättsmediciniska läkaren A*leksandra L*azerivic i TR om såret på SDs underben. Hon berättar att hon tagit del av bilder från 15 maj från utredarens mobil, bilder från ett vittnes mobil som tagits 10 maj, och även stillbilder från en övervakningskamera. Hon har gjort en kroppsbesikting 31 maj-18.

Vid ca 15:14:

"Å: Känner du igen den här bilden A*leksandra?

A: Ja.

Å: Då ser vi egentligen två skador på det här benet.

Å: Och frågeställningen rör den båda skadorna eller någon av dom?

A: Frågeställningen gällde den övre belägna skadan.

"Å: Och frågan om dess uppkomst så att säga i tiden.

A: Ja, frågeställningen vid undersökningen av SD var, då, eh, om Stefan hade några skador på kroppen som kan ha uppkommit i samband med brottstiden och förmodade brottstiden va någon gång mellan 14, eller natten mellan 14:e och 15:e maj 2018. Kan Lena orsakat skador på Stefan i samband med brottstiden och kan skadan på Stefans ben uppkommit vid den tidpunkte han anger eller är det möjligt att den uppkommit vid brottstiden. Eh...

Å: Och om vi börjar då, fanns det andra skador då på kroppen på SD som tydde på att det var nånting så att säga som hade inträffat ett antal dagar tidigare eller som hade kunnat uppkomma i samband då med brottet 14-15 maj?

A: Dom samtliga skador som jag kunde se vid undersökningen av Stefan var mer eller mindre ospecifika. Några av dom kan ha uppkommit under den angivna tiden för brottet och några lite senare.
"

Så som jag uppfattar det tittat inte rättsläkaren på helkroppsbilder ("känner du igen den här bilden A"), utan gör kroppsbesiktningen först 31 maj för att se om det fanns skador från brottstillfället.

Man får väl hoppas att man på arresten 15 maj kollat hela kroppen och då sett skadan på undebenet. Jag förmodar att det finns i något protokoll som jag inte hittar/sekretessat?

Annars är jag väl mer inne i Avels tankebanor om att det inte är så att en mängd av Stefans kompisar "mörkar" försöker sinka eller hindra, utan det handlar mer om system(organisatoriska fel mer generellt.

Som sagt, fattar inte varför jag nu inte hittar närbilden på SDs underben.
Citera
2021-05-16, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ser att du fått svar på dina frågor från andra redan.

Just nu hittar jag inte bilden som togs i arresten på SDs underben (kan någon hjälpa mig att hitta den?), men rättsläkaren säger ju i förhör att det fotot är taget av en polis mobiltelefon 15 maj.

Jag kan också se att man 15 maj har ett beslut på kroppsundersökning, men jag r osäker på vad det innebär. Det finns angivet i A 155/46 att ändamålet är salivprov. RES-bild, vet ej vad detta betyder.

På s. 47 finns angivet beslut för kroppsbesikting igen. Klockslag och beslutsfattare, utförare osv.

Från min 13:09 förhörs den rättsmediciniska läkaren A*leksandra L*azerivic i TR om såret på SDs underben. Hon berättar att hon tagit del av bilder från 15 maj från utredarens mobil, bilder från ett vittnes mobil som tagits 10 maj, och även stillbilder från en övervakningskamera. Hon har gjort en kroppsbesikting 31 maj-18.

Vid ca 15:14:

"Å: Känner du igen den här bilden A*leksandra?

Å: Då ser vi egentligen två skador på det här benet.

Å: Och frågeställningen rör den båda skadorna eller någon av dom?

A: Frågeställningen gällde den övre belägna skadan.

"Å: Och frågan om dess uppkomst så att säga i tiden.

A: Ja, frågeställningen vid undersökningen av SD var, då, eh, om Stefan hade några skador på kroppen som kan ha uppkommit i samband med brottstiden och förmodade brottstiden va någon gång mellan 14, eller natten mellan 14:e och 15:e maj 2018. Kan Lena orsakat skador på Stefan i samband med brottstiden och kan skadan på Stefans ben uppkommit vid den tidpunkte han anger eller är det möjligt att den uppkommit vid brottstiden. Eh...

Å: Och om vi börjar då, fanns det andra skador då på kroppen på SD som tydde på att det var nånting så att säga som hade inträffat ett antal dagar tidigare eller som hade kunnat uppkomma i samband då med brottet 14-15 maj?

A: Dom samtliga skador som jag kunde se vid undersökningen av Stefan var mer eller mindre ospecifika. Några av dom kan ha uppkommit under den angivna tiden för brottet och några lite senare.
"

Så som jag uppfattar det tittat inte rättsläkaren på helkroppsbilder ("känner du igen den här bilden A"), utan gör kroppsbesiktningen först 31 maj för att se om det fanns skador från brottstillfället.

Man får väl hoppas att man på arresten 15 maj kollat hela kroppen och då sett skadan på undebenet. Jag förmodar att det finns i något protokoll som jag inte hittar/sekretessat?

Annars är jag väl mer inne i Avels tankebanor om att det inte är så att en mängd av Stefans kompisar "mörkar" försöker sinka eller hindra, utan det handlar mer om system(organisatoriska fel mer generellt.

Som sagt, fattar inte varför jag nu inte hittar närbilden på SDs underben.
Jag uppfattar det som att Alexandra inte sett fullständiga bilder, utan endast den på såret, fotat av polisens mobil.
Vart är de riktiga bilderna, där personen står vid höjdangivelsen, i kallingar?
Är övertygad om att det inte gjorts.
Han blev väl satt i häktescell, anhållen ett par timmar?
Han har väl snackat sig förbi det.
Citera
2021-05-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hade hon INTE pratat i telefonen den kvällen, så hade hon mördats då den 11 maj. Vi får hoppas att HRs tre juridiska domare kör över Lindéns, i tingsrätten, friande dom. Lindén känns.... egotrippad. Men det är ju min högst subjektiva uppfattning.
Är helt med på din linje.
L är en besserwisseridiotjävel
Citera
2021-05-16, 12:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Alltså, jag anser det är ett måste att jämföra skadorna även om ett mordvapen inte är funnet?!

Det finns skador på 3 "platser" som utredarna har noterat:
1) på BO
2 ) på mordplatsen i form av ett träd.
3) på MGM.

Det kan vara samma typ av skador med samma typ av "piggar" eller märken osv
ungefär som ett "fingeravtryck" som i sin tur kan binda ihop dessa tre händelser,
möjligtvis.

Mordvapnet är borta men offrets skador kan man använda som utgångspunkt.
Tänker jag.

Nåväl. Jag förutsätter att det är gjort men att vi inte kan "se" det.

Innan skaftet från domkraften kom på tapeten, famlade man ju.

De olika inblandade i utredningen har ju fått frågor om vad som kan ha orsakat skadorna. Minns ju att forensikerna pratade om att de varit ute i handlen för att let efter verktyg och liknande för att matcha skadorna. AL, rättläkaren har i efterhand efter att skaftet kom som möjligt tillhygge fått göra en jämförelse av skadorna på Lena och skaftet. I TR inriktade man sig på frågor till henne vad gällde om skadorna kunde ha tillfogats av Lena.

Så min tanke här är att man i det tidiga skedet inte kunde direkt koppla skadorna på de tre olika ställena; Lena, trädet och SD till något specifikt redskap.

Den sammanbindande länken kanske bör ligga på utredare om man möjligen kan se någon slags gemensam nämnare.

Jag kan ju tänka att t ex rättläkaren inte har kunskapen att kolla på skdor på träd för att jämföra skador på SDs ben eller Lena. Det skulle ju kräva att hon hade specifika kunskaper om olika träd, verktyd osv.

Ja, som du ser är jag väl lika undrande (och saknar kunskap) som du.
Citera
2021-05-16, 12:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag uppfattar det som att Alexandra inte sett fullständiga bilder, utan endast den på såret, fotat av polisens mobil.
Vart är de riktiga bilderna, där personen står vid höjdangivelsen, i kallingar?
Är övertygad om att det inte gjorts.
Han blev väl satt i häktescell, anhållen ett par timmar?
Han har väl snackat sig förbi det.

I TR förhandlingen i förhöret med AL (rättsmedicin) hänvisar åklagren till ett protokoll från RMV. Den är väl sekretessad i sin helhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in