Citat:
Ursprungligen postat av
Litenensam
Jag har efterfrågat men endast fått svar om att det är sekretess, gällande skadorna. Har inte sett någon jämförelse heller.
Inte ens sett någon helkroppsbild i samband med häktningen, om det kanske var så att han hade spår av blod (Madsen hade blod i porerna som kunde ses på foton) eller andra blåmärken eller rispor. Har inte sett någon sån helkroppsundersökning alls.
Andra personer får i princip näcka och bli fotade från alla möjliga vinklar. Skulle vilja se foton av hans händer, tex. Känns som om det inte gjorts en ordentlig dokumentation, som så mycket annat i detta fall.
Känns som ett skämt hur viktiga bevis och grunderna gällande hur utredningar skall gå till, inte har fungerat i detta fall.
Är det någonting "vi" missar? Ränker på Möööörks dans-dejt-moderskepp mm. Han har känt Steffe länge. 2002 skrev han i dykbloggen.
Ser att du fått svar på dina frågor från andra redan.
Just nu hittar jag inte bilden som togs i arresten på SDs underben (kan någon hjälpa mig att hitta den?), men rättsläkaren säger ju i förhör att det fotot är taget av en polis mobiltelefon 15 maj.
Jag kan också se att man 15 maj har ett beslut på kroppsundersökning, men jag r osäker på vad det innebär. Det finns angivet i A 155/46 att ändamålet är salivprov. RES-bild, vet ej vad detta betyder.
På s. 47 finns angivet beslut för kroppsbesikting igen. Klockslag och beslutsfattare, utförare osv.
Från min 13:09 förhörs den rättsmediciniska läkaren A*leksandra L*azerivic i TR om såret på SDs underben. Hon berättar att hon tagit del av bilder från 15 maj från utredarens mobil, bilder från ett vittnes mobil som tagits 10 maj, och även stillbilder från en övervakningskamera. Hon har gjort en kroppsbesikting 31 maj-18.
Vid ca 15:14:
"
Å: Känner du igen den här bilden A*leksandra?
A: Ja.
Å: Då ser vi egentligen två skador på det här benet.
A: Ja.
Å: Och frågeställningen rör den båda skadorna eller någon av dom?
A: Frågeställningen gällde den övre belägna skadan.
"Å: Och frågan om dess uppkomst så att säga i tiden.
A: Ja, frågeställningen vid undersökningen av SD var, då, eh, om Stefan hade några skador på kroppen som kan ha uppkommit i samband med brottstiden och förmodade brottstiden va någon gång mellan 14, eller natten mellan 14:e och 15:e maj 2018. Kan Lena orsakat skador på Stefan i samband med brottstiden och kan skadan på Stefans ben uppkommit vid den tidpunkte han anger eller är det möjligt att den uppkommit vid brottstiden. Eh...
Å: Och om vi börjar då, fanns det andra skador då på kroppen på SD som tydde på att det var nånting så att säga som hade inträffat ett antal dagar tidigare eller som hade kunnat uppkomma i samband då med brottet 14-15 maj?
A: Dom samtliga skador som jag kunde se vid undersökningen av Stefan var mer eller mindre ospecifika. Några av dom kan ha uppkommit under den angivna tiden för brottet och några lite senare."
Så som jag uppfattar det tittat inte rättsläkaren på helkroppsbilder ("
känner du igen den här bilden A"), utan gör kroppsbesiktningen först 31 maj för att se om det fanns skador från brottstillfället.
Man får väl hoppas att man på arresten 15 maj kollat hela kroppen och då sett skadan på undebenet. Jag förmodar att det finns i något protokoll som jag inte hittar/sekretessat?
Annars är jag väl mer inne i Avels tankebanor om att det inte är så att en mängd av Stefans kompisar "mörkar" försöker sinka eller hindra, utan det handlar mer om system(organisatoriska fel mer generellt.
Som sagt, fattar inte varför jag nu inte hittar närbilden på SDs underben.