2021-05-16, 10:11
Medlem
Med "passivt" menar jag bevarandet av status quo. Tror ni förstår. Dvs han gör inget. Även om han i viss mån aktivt lägger in veto
Citera
2021-05-16, 10:12
Medlem
En bieffekt av konflikten, är att Israels och Gazas rätta ansikten skyms. Vi människor är enkla och så fort man läser om krigshandlingar, glömmer man vad det är för länder det verkligen handlar om.

Ärligt talat, jag skulle varken vilja bo i Gaza eller Israel. Jag förstår inte varför någon vill idealisera dessa två folk, som har så många interna problem att man kan ägna hela livet åt att diskutera dem.

De interna problemen kommer alltid sist på journalisters priolistor..

Nu pangas det för fullt och ingen orkar bry sig om vad som händer utanför krigsbilderna och de politiska utspelen. Denna situaiton gynnar korrupta politiker, ultraortodoxa idoter och islamister. Vi måste fråga oss: om vi magiskt kunde skapa fred idag, vilka sorts samhällen skulle uppstå?

Jag tror att vi svenskar skulle bli mest förvånade över hur Israel faktiskt funkar, när krutröken lagt sig.

Ett lexempel:

I våras trampades 45 israeler ihjäl under en religiös sammankomst. Sannolikt för att religiösa politiker drivit fram en farlig situation. Totalt vansinne var det. Och det är en ironisk situation.

Det tar många år innan Hamas lyckas döda 45 israeler...

Tror ni att det blir en jättedebatt om folksamlingar kontra religiös idioti? You wish ...

Israel är nog inte hälften så vettigt och västerländskt som de svenska fansen vill tro..

Detta land är snabbyggt och grundat på religion och etnicitet. Att Israel präglas av religös fanatism (och vidhängande rasism) känns ganska självklart.

Som sekulär svensk blir jag bara deprimerad av sånt här. Trampa ihjäl varandra pga religiösa påbud, det borde vi slutat med för 300 år sedan ... kan vi sluta med det här tramset nu?

Jag påstår inte att araberna är ett dugg bättre, men detta var bara ett exempel.

Jag tror inte att några svenskar som hetsar på detta forum vill bo i Israel eller Gaza. Och det bror inte bara på våldet. Det är inte två moderna vettiga kulturer som slåss, även om man lätt kan tro det.

Jag minns fortfarande tevebilder på judar som kastade sten på bilar, under Shabbat, förmodligen i staden Mea Shearim. Man får tydligen inte samla sten under Shabbat, så man samlar innan ... helt sjukt.

Invånarna i Mea Shearim är lika korkade som vilken islamist som helst. De slår sönder butiker (som säljer förbjudna böcker), de attackerar polisen och sätter upp vägspärrar på Shabbat..

Konflikten mellan israeler och araber skymmer tyvärr alla vansinniga inslag som finns i Israel och i Gaza ...
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-05-16 kl. 10:23.
Citera
2021-05-16, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JDH
Biden kommer med få undantag alltid välja det inrikespolitiskt populistiska alternativet. Hans veto i Mellanöstern är som vi båda vet ett "passivt" sådant för att han inte vill agera. Så är det ju inom politiken den som agerar får kritik för människor är i grunden gnällrövar. Negativa med demokratin den sittande makten har alltid den nackdelen mot oppositionen. Ex när alliansen förlora förra valet. Nu ryktas det att biden kanske ska ta bort dödsstraffet i USA då opinionen mot det blir mer och mer negativ mot det.
Du har rätt i sak. Men Israels intressen är , som sagt, starkt sammanflätat med USAs. Något Biden framhållit sedan 80-talet. Israel är extremt viktigt för inrikespolitiken i USA och varit så länge.
Citera
2021-05-16, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tror inte att några svenskar som hetsar på detta forum vill bo i Israel eller Gaza. Och det bror inte bara på våldet. Det är inte två moderna vettiga kulturer som slåss.
Osanning. Jag hade kunnat tänka mig att bo i Israel. Men till skillnad från andra länder i MÖ så är det svårt att få medborgarskap. Kanske undgått dig att Israel är ett vanligt turistresemål i västvärlden. Men likt USA, och till skillnad från Sverige så har det israeliska passet ett värde.
Citera
2021-05-16, 10:16
Medlem
Citat:
En bieffekt av konflikten, är att Israels och Gazas rätta ansikten skyms. Vi människor är enkla och så fort man läser om krigshandlingar, glömmer man vad det är för länder det verkligen handlar om.

Ärligt talat, jag skulle varken vilja bo i Gaza eller Israel. Jag förstår inte varför någon vill idealisera dessa två folk, som har så många interna problem att man kan ägna hela livet åt att diskutera dem.

De interna problemen kommer alltid sist på journalisters priolistor..

Nu pangas det för fullt och ingen orkar bry sig om vad som händer utanför krigsbilderna och de politiska utspelen. Denna situaiton gynnar korrupta politiker, ultraortodoxa idoter och islamister. Vi måste fråga oss: om vi magiskt kunde skapa fred idag, vilka sorts samhällen skulle uppstå?

Jag tror att vi svenskar skulle bli mest förvånade över hur Israel faktiskt funkar, när krutröken lagt sig.

Ett lexempel:

I våras trampades 45 israeler ihjäl under en religiös sammankomst. Sannolikt för att religiösa politiker drivit fram en farlig situation. Totalt vansinne var det. Och det är en ironisk situation.

Det tar många år innan Hamas lyckas döda 45 israeler...

Tror ni att det blir en jättedebatt om folksamlingar kontra religiös idioti? You wish ...

Israel är nog inte hälften så vettigt och västerländskt som de svenska fansen vill tro..

Detta land är snabbyggt och grundat på religion och etnicitet. Att Israel präglas av religös fanatism (och vidhängande rasism) känns ganska självklart.

Som sekulär svensk blir jag bara deprimerad av sånt här. Trampa ihjäl varandra pga religiösa påbud, det gjorde man på medeltiden ... kan vi sluta med det här tramset nu?

Jag påstår inte att araberna är ett dugg bättre, men detta var bara ett exempel.

Jag tror inte att några svenskar som hetsar på detta forum vill bo i Israel eller Gaza. Och det bror inte bara på våldet. Det är inte två moderna vettiga kulturer som slåss.
Droppen!!!!!!!! Denna israeliska tragedi berodde på en smal passage där en ramp var hal vilket fick människor att halka osv. Om du vill kan jag skicka berättelser från folk som var där! Annars knip nu äckel!!
Citera
2021-05-16, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oasble
Du har rätt i sak. Men Israels intressen är , som sagt, starkt sammanflätat med USAs. Något Biden framhållit sedan 80-talet. Israel är extremt viktigt för inrikespolitiken i USA och varit så länge.
Håller helt med. Som sagt Biden väljer inga strider han inte kan vinna. Därför tror jag knappast han kommer utmana USAs Israels stöd.
Citera
2021-05-16, 10:26
Medlem
Citat:
Droppen!!!!!!!! Denna israeliska tragedi berodde på en smal passage där en ramp var hal vilket fick människor att halka osv. Om du vill kan jag skicka berättelser från folk som var där! Annars knip nu äckel!!

Men snälla rara ..

45 människor dör inte pga en hal ramp om ett evenemang är genomtänkt.
Det fanns fö stränga coronarestriktioner, vilka man struntade i. 1000 pers max var det väl ...
Och är du så låg att du inleder en dialog med att kalla mig äckel kan vi lägga ner. Hej då.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-05-16 kl. 10:29.
Citera
2021-05-16, 10:30
Medlem
Citat:
Och är du så låg att du inleder en dialog med att kalla mig äckel kan vi lägga ner. Hej då.
Du är ju det? Men lätt väg ut. Kommer ha överseende med detta ryggradslösa beteendet.
Genomtänkt evenemang? Du är riktigt sjuk. Var arrangemanget perfekt? Knappast. Misstag görs. Att kalla det ett organiserat och akrivt mord på sin befolkning är äckligt och du borde be om ursäkt
Citera
2021-05-16, 10:31
Medlem
Citat:
Men snälla rara ..

Det fanns fö stränga coronarestriktioner, vilka man struntade i. 1000 pers max var det väl ...
Ja för Israels coronasituation är ju väldigt svag...haha
Citera
2021-05-16, 10:36
Medlem
Citat:
Genomtänkt evenemang? Du är riktigt sjuk. Var arrangemanget perfekt? Knappast. Misstag görs. Att kalla det ett organiserat och akrivt mord på sin befolkning är äckligt och du borde be om ursäkt

Jag har inte kallat evenemanget ett organiserat och aktivt mord
Måste du tom ljuga om vad jag skriver? Gå tillbaka och läs ordentligt och ta en nypa luft.
Jag har påstått att religiösa stollerier ligger bakom dålig säkerhet ...
Dör 45 personer (inklusive barn) pga "en hal ramp", måste man hitta en förklaring
Detta är inte bara ojsan hoppsan saker som bara händer ...
Citera
2021-05-16, 10:37
Medlem
Citat:
Ja för Israels coronasituation är ju väldigt svag...haha

Svage eller inte, det är ju fortfarande restriktioner.
Citera
2021-05-16, 10:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Men snälla rara ..

Ja det här med den pågående pandemin är det få som tar upp. Det är ytterst oansvarigt att tex, blockera palestiniers tillgång till bönen i Al-Aqsa på slutet av ramadan, som är oerhört viktig för dom, samt att provocera genom att skjuta gummikulor, kasta tårgas och chockgranater i mosken där över 300 palestinier civila, kvinnor och barn skadades, en del allvarligt, nån förlorade ett öga utav en gummikula samt attackera misshandla och arrestera flertalet journalister.

Bara för att alla IDF soldater är färdigvaccinerade så betyder det inte att dom är det i Gaza. Sjukhusen är ju överbelastade nu utav bombskadade, så nu kan man inte prioritera pandemin, IVA är det inte tal om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in