2021-05-15, 19:36
Medlem
och 1099 så var det kristet och för 2000 år sen judisk , 1500 talet ottomanska riket...så vad är din poäng???
Är FN ngt säte som sätter permanenta beslut .

2167 tror du då att folket då "enligt FN" bla bla så naiv...

Nu är det 2021 och Israel är new sheriff in town...de är bossarna och de som inte gillar det kan försöka ta det....men får komma förbi deras försvarsmakt + kärnvapen först.

Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fast det var ju faktiskt tvärtom. Palestina var arabisk mark när FN/Storbritannien beslöt att dela upp landet i två delar och ge halva till Israel. Nu har dessutom Israel ockuperat Golan, Västbanken och Gaza och vägrar lämna tillbaka det. Är det ok?
Senast redigerad av David1982 2021-05-15 kl. 19:45.
Citera
2021-05-15, 19:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Palestina vill bara ta tillbaka sin mark som Israel ockuperar. Varför sanktionera detta?

Konflikten är djupare än så. Om Israel gav tillbaka land så skull inte skitgrannarna sluta md sin fasoner.
Citera
2021-05-15, 19:40
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det tror inte jag. Inte i första taget. Märk väl att jag inte talar om vänsterflygelns stöd för palestinierna som vi ser utan om Obama gamla plan att bli av med Netanyahu.

Och naturligtvis möjligheterna för USA att återansluta sig till JCPOA.

Så jag tror nog visst att Biden kan utnyttja läget här.

Är det denna Biden du pratar om?

https://www.youtube.com/watch?v=FYLNCcLfIkM
Senast redigerad av bl1nk 2021-05-15 kl. 19:42.
Citera
2021-05-15, 19:40
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
“Once is happenstance, twice is coincidence, the third time it’s enemy action"
Som sagt kraftverket har blivit bombat åtskilliga gånger, så fprt det blir reparerat, flertalet reningsverk under samma bombräd, flertalet brunnar, flertalet pipelines.
Var allt omedvetet, var det inte IDF som bombar med kirurgisk exakthet?

IDF återkom vid flertalet tillfällen och bombade reningsverket, 8 tekniker/reparatörer dödades när dom försökte reparera skadorna.
Misstag?

Om Hamas använde byggnaden för militära ändamål så spelar det ingen roll, det upphörde att vara en civil byggnad samma sekund som Hamas bestämde att använda den.
Citera
2021-05-15, 19:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe
Var är källan på att Hamas säger att 100% av deras raketer riktar sig mot civilbefolkningen?

För att inte ens Hamas påstår motsatsen. Du är störd om du ens tror att deras raketer går att rikta med en noggrannhet som krävs.
Citera
2021-05-15, 19:44
Bannlyst
Citat:
Höga hästar?

Jag tror alla hade förstått att hela medievärlden blev utsatt för IDF:s bluff igår om marktrupper. Det är det jag menar med desinformation. Så när någon säger eller IDF gör det att byggnaden ägdes av Hamas bör man nog vara försiktig.

Du kan för övrigt gå tillbaka i mina inlägg under natten och se när jag sa att det där med marktrupper var #FakeNews. Jag tror att det var ganska tidigt.

Hamas har under den förra konflikten använt UNWRA och FN skolor som vapenförråd.

Att man skulle använda en mediebyggnad är inget spektalukärt, därtill har israelerna garanterat följt sin "Knock on the roof" doktrin. Annars hade vi hört om döda västerländska journalister just nu.

Man har först ringt byggnaden och förklarat vad som pågår och kommer ske
Sedan har man gett folk tid att evakuera.
Man har därefter släppt en blindgångare på taket eller i närheten som sista varning.
Efteråt så ger man ytterligare tid för folk att utrymma innan man spränger byggnaden.

Bibi har klargjort precis vad som gäller, man ska gå åt Hamas infrastruktur hårt och sätta dem ur spel en längre period. Då kan man inte låta byggnader som används som vapenförråd stå intakta.

I detta avseende litar jag hellre på israelisk underättlese än BBC, Al Jazeera och Hamas. Israel har inget att vinna på att bomba ett mediehus och skulle således endast gjort så om det ansågs absolut nödvändigt.

Dessa självcentrerade primadonnor till journalister får helt enkelt förstå att man inte ska befinna sig i en hamas vapen cache.
Senast redigerad av nikeairmax 2021-05-15 kl. 19:48.
Citera
2021-05-15, 19:46
Medlem
Citat:
Höga hästar?

Jag tror alla hade förstått att hela medievärlden blev utsatt för IDF:s bluff igår om marktrupper. Det är det jag menar med desinformation. Så när någon säger eller IDF gör det att byggnaden ägdes av Hamas bör man nog vara försiktig.

Du kan för övrigt gå tillbaka i mina inlägg under natten och se när jag sa att det där med marktrupper var #FakeNews. Jag tror att det var ganska tidigt.

Varför skulle jag bry mig om dina inlägg om den saken?

Rätt intressant är det till viss del iofs.

iDF sa aldrig att man gått in i Gaza. Det var nog mest vissa medier som tolkade det som så.

Jag tror faktiskt inte att det var en mer medveten bluff än att man förklarade att man samlat marktrupper vid gränsen.

Varför skulle man ens berätta att man går över gränsen och därmed sätta sina soldater i fara? Obegripligt.

Begripligt att många fastnar för liknande och att väldigt få ens verkar ha dött i dessa tunnelsystem.

Hamas hade tydligen redan bemannat anti-pansar osv.. ser inte poängen. Vill du ha beröm?

Du är jätteduktig, nöjd?
Citera
2021-05-15, 19:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caribe
Många har följt i hans spår. AOC, Ilhan Omar, med flera.

Ledamöterna du tar upp är bland de mest korkade i Demokraterna. AOC gjorde en riktigt patetisk intervju ang. Palestina för inte så länge sen där hon lät som en Miss Universe-tävlande.
Citera
2021-05-15, 19:52
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Israel är det enda landet som kan göra som de vill utan sanktioner från omvärlden. Har du sett några sanktioner från EU eller USA mot Israel?

Ja. Det finns regler som förbjuder produkter som inte bara är tillverkade i Area C men är tillverkat av delar som är tillverkade i Area C. Vilket givetvis slår mer mot palestinierna än Israel men det gör väl inget eller hur?
Citera
2021-05-15, 19:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ah, ett litet härligt försök till härskarteknik från en välkänd islamist.

Hade det varit så att något av dina försök till analyser av storpolitik eller något annat faktiskt hade visat sig stämma genom åren så hade du såklart åtnjutit viss respekt som motdebattör.

Det är väl upp till andra att bedöma hur rätt du haft med din känslomässiga bias..

Men som sagt, det finns saker som tyder på att den sk. ”mediabyggnaden” faktiskt ägdes av Hamas och och att AP var betalande hyresgäster.

För en islamist är det väl inget konstigt men för nån som har lite koll på storpolitik så skulle det kunna betyda att man går rakt emot Amerikansk lagstiftning.

Oavsett, Biden kommer inte kunna agera mot Bibi. Eller mot demokratin Israel. Han vill inte ens..

Det är nu du förklarar hur Erdogan löser det problemet?
Det är nu du förklarar varför inte Biden skulle ta tillfället i akt. Det skulle nämligen förenkla livet betydligt om Netanyahu försvann ur bilden. Det har inget med USA:s stöd för Israel att göra. Det är liksom inte det frågan handlar om.

Och hur kom Erdogan in i bilden?
Citera
2021-05-15, 19:54
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Något Israel fanns inte tidigare. Varför ska Palestinierna acceptera att man stjäl deras land och ger det till judarna?

Palestina grundades 1988. Israel grundades innan Jesus.
Citera
2021-05-15, 19:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Är det denna Biden du pratar om?

https://www.youtube.com/watch?v=FYLNCcLfIkM
Nej, jag pratar om Biden som Obamas vice president:

Inside Barack Obama and Benjamin Netanyahu's Strained Relationship

https://abcnews.go.com/Politics/inside-barack-obama-benjamin-netanyahus-strained-relationship/story?id=44414492

En fjäder i hatten för Biden om han blir av med Netanyahu skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in