2021-05-14, 23:43
Medlem
Tja, hvem som er riktig er et godt spørsmål. F/A-18E er ikke gamle som du skriver, for det er faktisk SH som Boeing tilbyr Finland i HX.

Finland flyr i dag F-18C/D modeller hvor det automatisk systemet for landing på hangarskip ikke er med, men ellers så er de "like" F-18C/D som USA benytter.
Begge stedene som omtales i første artikkel benytter F/A-18A-D. At du tror disse koster så mye mer enn de finske F-18 pr flytime når begge er bassert på land sier det meste.
Citera
2021-05-15, 05:54
Medlem
IceEyess avatar
Är det inte dags att välja snart? Det har gått över ett år nu
Citera
2021-05-15, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Är det inte dags att välja snart? Det har gått över ett år nu

I slutet på 2021... så ett halvår till ungefär.

Det är raskt marscherat. Indien har väl hållit på i 20 år med att ersätta MiG21.
Citera
2021-05-15, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
I slutet på 2021... så ett halvår till ungefär.

Det är raskt marscherat. Indien har väl hållit på i 20 år med att ersätta MiG21.
Jo men Indien är lite som Kina, dom vill helst göra själv men vet att dom ej klarar det så man strular vidare och hoppas på ett genombrott i pris eller egen förmåga, se Su-57 som ett lysande exempel
Citera
2021-05-15, 12:45
Medlem
Discgears avatar
Stora problem med sprickbildnigar på nya Super Hornet efter stresstester. Kommentatorstråden ger en intressant inblick hur Schweizare tänker kring upphandlingen.
https://amp.blick.ch/politik/neues-kampfflugzeug-wuerde-die-super-hornet-zum-neuen-pannenjet-id16514784.html
Citera
2021-05-15, 13:36
Medlem
Om jag inte missminner mig har antal timmar varit uppe i tråden. Att en timme i Finland inte motsvarar en timme i USA som Boing räknar på pga tex att det inte är några transportsträckor.
Det mesta kommer väl vara hemligt men hade varit intressant att se hur och varför Finland resonerade när dom väl gjort sitt val!

Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Stora problem med sprickbildnigar på nya Super Hornet efter stresstester. Kommentatorstråden ger en intressant inblick hur Schweizare tänker kring upphandlingen.
https://amp.blick.ch/politik/neues-kampfflugzeug-wuerde-die-super-hornet-zum-neuen-pannenjet-id16514784.html
Citera
2021-05-15, 18:19
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hobbyguru
Om jag inte missminner mig har antal timmar varit uppe i tråden. Att en timme i Finland inte motsvarar en timme i USA som Boing räknar på pga tex att det inte är några transportsträckor.
Det mesta kommer väl vara hemligt men hade varit intressant att se hur och varför Finland resonerade när dom väl gjort sitt val!

Men transportsträckor påverkar egentligen inte skrovets hållfasthet. Flyger man ofta långt och rakt så ökar skrovets livslängd om man räknar i timmar.
Citera
2021-05-15, 21:52
Medlem
Om man scannar finska forum (https://maanpuolustus.net/forums/muu-sotilaskalusto.20/) och generell finsk debatt känns det som finland ej kommer välja gripen. Jag undrar då om det inte finns skäl att omvärdera det försvarspolitiska samarbetet med finland. Man kan ju säga mycket om svensk försvarspolitik från 1990 och framåt men vi har ju åtminstone försökt bibehålla strategiska förmågor som stridsflyg och ubåtar. Det finns andra förmågor av strategisk betydelse, t.ex luftvärn, som vi oxå borde fokusera på men det kommer att kosta. Min fråga är då om vi inte borde satsa mer på långsiktiga strategiska förmågor i ett svenskt/europeiskt perspektiv, med tempest etc., och lämna finskarna till sina nya sockerpappor ett halvt jordklot bort...
Citera
2021-05-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blixtrygg69
Om man scannar finska forum (https://maanpuolustus.net/forums/muu-sotilaskalusto.20/) och generell finsk debatt känns det som finland ej kommer välja gripen. Jag undrar då om det inte finns skäl att omvärdera det försvarspolitiska samarbetet med finland. Man kan ju säga mycket om svensk försvarspolitik från 1990 och framåt men vi har ju åtminstone försökt bibehålla strategiska förmågor som stridsflyg och ubåtar. Det finns andra förmågor av strategisk betydelse, t.ex luftvärn, som vi oxå borde fokusera på men det kommer att kosta. Min fråga är då om vi inte borde satsa mer på långsiktiga strategiska förmågor i ett svenskt/europeiskt perspektiv, med tempest etc., och lämna finskarna till sina nya sockerpappor ett halvt jordklot bort...

Men sluta nu.. ska vi utpressa finnarna till att köpa Gripen? Det är en enorm fördel för Sverige om Finland köper F35 och vi har ett djupt sammarbete, då F35ans förmågor blir tillgängliga för oss utan att vi behöver köpa in den själva.
Citera
2021-05-15, 22:23
Medlem
Vi skall inte urpressa finnarna till något men det är inte långsiktig fördel för sverige att finland allierar sig med ett land ett halvt jordklot bort. Finland får göra sitt beslut men sverige får göra sitt beslut!
Citera
2021-05-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blixtrygg69
Vi skall inte urpressa finnarna till något men det är inte långsiktig fördel för sverige att finland allierar sig med ett land ett halvt jordklot bort. Finland får göra sitt beslut men sverige får göra sitt beslut!

Jag vet inte om (eller hur...) du har missat detta, men Sverige är alltså ganska nära allierat med USA och NATO.
Citera
2021-05-15, 22:34
Medlem
Jag vet inte om (eller hur...) du har missat detta, men Sverige och Finland är alltså ännu inte med i NATO
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in