2021-05-15, 10:53
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Det finns väl ingen rådande teori som påstår att en enskild faktor avgör smittspridningen? Vad det nu har med skalfria nätverk att göra.

Du skrev att smittalen är på väg ner. Enligt en del experter härinne så skedde det när sommarlovet startade förra året.
Citera
2021-05-15, 10:55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Menar du att du tror att smittotalen för samtliga åldersgrupper påverkas enbart av skolan?

Gruppen 10-19 år är nu den största åldersgruppen för nya smittade. De skulle de inte vara om sommarlovet börjat. I denna gruppen ökar antal smittade, ett tydligt bevis på att skolan är i gång. Lika så ökar antal smittade i gruppen 0-9 år och 40-49 föräldrar gruppen. Dessa grupper kommer nog rasa i samma takt som de andra grupperna, men vi kanske få vänta till skolavslutningen.

Av allt att tyda när man ser på smittotalen så är skolan igång. Men den nalkande sommaren och vaccinationerna gör under för minskningen av alla andra åldersgrupper. Synd att den inte påverkar skolbarnen och skolungdomarna.

Det är en betydligt stor grupp här i tråden som påstår att smittalen gick ner först i juni förra året när skolorna stängde för sommaren.

Varför skulle det inte gälla nu? Eller sjönk det tidigare förra året?
Citera
2021-05-15, 10:55
Medlem
Höjden av vinklad journalistik när P4 Uppland kör med "Allt fler vaccinerade läggs in på IVA". Att antalet inlagda sjunkit med 50% på ett par veckor nämns inte.
Citera
2021-05-15, 10:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är en betydligt stor grupp här i tråden som påstår att smittalen gick ner först i juni förra året när skolorna stängde för sommaren.

Varför skulle det inte gälla nu? Eller sjönk det tidigare förra året?
Jaha, så du skrev ett inlägg enbart för att skapa dålig stämning. Förlåt jag hade inte förstått att du var sådan.
Citera
2021-05-15, 10:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Höjden av vinklad journalistik när P4 Uppland kör med "Allt fler vaccinerade läggs in på IVA". Att antalet inlagda sjunkit med 50% på ett par veckor nämns inte.

Det vore konstigt annars. Man kan argumentera att om man behöver sjukhusvård efter vaccin så tillhör man förmodligen gruppen som behövt en träfrack utan vaccin.
Citera
2021-05-15, 10:58
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jaha, så du skrev ett inlägg enbart för att skapa dålig stämning. Förlåt jag hade inte förstått att du var sådan.

Det är väl bra att utmana de, i tråden, rådande föreställningarna?
Citera
2021-05-15, 10:59
Medlem
madchances avatar
Citat:
Du skrev att smittalen är på väg ner. Enligt en del experter härinne så skedde det när sommarlovet startade förra året.
Man skall aldrig missa minsta chans att kasta fekalier av varierande kvalité och viskositet på en rivaliserande stam antar jag. Inte för att det gör någon klokare, men det känns väl rättfärdigat hur som helst.
Citera
2021-05-15, 11:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Man skall aldrig missa minsta chans att kasta fekalier av varierande kvalité och viskositet på en rivaliserande stam antar jag. Inte för att det gör någon klokare, men det känns väl rättfärdigat hur som helst.

Jag hör att du aldrig provat.
Det är ganska skönt faktiskt.
Citera
2021-05-15, 11:16
Medlem
revodnebs avatar
Flera patienter (16) som har fått första sprutan har vårdats på IVA i Uppsala sedan april, verkar som folk inte orkar vänta ut dos 2.

https://www.sydsvenskan.se/2021-05-15/flera-vaccinerade-pa-iva-i-uppsala

Citat:
I dag har en majoritet av de äldre som läggs in på iva fått vaccin, rapporterar P4 Uppland.
– Av dem som är över 65 och som läggs in nu är det en majoritet som fått sin första dos vaccin, dock inte alla, säger avdelningsöverläkaren Magnus von Seth.
Citera
2021-05-15, 11:17
Medlem
madchances avatar
Citat:
Jag hör att du aldrig provat.
Det är ganska skönt faktiskt.
Jag försöker låta bli. Låt oss försöka höja nivån istället för att sänka den.
Citera
2021-05-15, 11:23
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Flera patienter (16) som har fått första sprutan har vårdats på IVA i Uppsala sedan april, verkar som folk inte orkar vänta ut dos 2.

Trist att de kanske börjar slappna av och leva som innan vår-vintern 2020, kanske direkt efter första dosen.
Citera
2021-05-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb

Inte jättekonstigt..
Över 91% av 65+ har får sin första dos. När effektiviteten är ungefär 90% efter dos 2, så vore det ju jävligt konstigt om inte de vaccinerade är i majoritet. Det är enkel jävla matte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in