2021-05-15, 10:57
Medlem
Folk betalar alltså hutlösa överpriser för villor nu och gnäller sedan över att hantverkarna är för dyra. Komedi 😂
Citera
2021-05-15, 10:57
Medlem
Problemet idag är att alla som bott i hus senaste 10-20 åren har gjort en sjuk vinst på sina bostäder. Alla är miljonärer mer eller mindre och belånar maximalt av sitt bolån för att leva livet = Köper en helt nya bil eller två, resor, renoverar och det får kosta va de kostar. Vad är några hundra tusen på en eller två miljoner liksom?

Nu går det inte heller att resa och folk går på väggarna hemma och alla ska renovera. Väldigt liten % idag är händiga. Man ser ju på videos med yngre generationen (youtube) att tamejfan att folk kan inte ens sätta upp en tavla längre.

En anhörig ska göra om ett badrum och det ska in 6 spottar och dras om några kabblar och sättas en dosa i en vägg.
På offerten står det "elmaterial" = 21 000kr. Ingenting specat vad som kostar vad. Är spottarna och kablarna gjorda i guld?? Sen betalar folk bara och fattar nada. Helt sjukt, blir fan mörkrädd.

Just nu lever hantverkare som kungar och det är nog enda landet i världen hantverkare slår ut akademiska jobb i drivor.

Höjs räntorna och när "boomer" generationen inte har pengar kvar att belåna sin bostad med då kommer marknaden att ändras drastiskt och det blir "konsumentens" marknad igen. Nu blir som sagt alla ordentligt rövknullande av alla typer av hantverkare.
Citera
2021-05-15, 10:59
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Bara att betala och se glad ut, vad annars ska man göra?

Varför är hantverkare så extremt dyra? Har några av mina egna erfarenheter, ni får gärna dela med er med.

1. Mitt kallvatten på gästtoan rinner väldigt sakta så jag bad en vvsare att titta på det, han var där i 1 timme och kom fram till att det är en kalkbildning i en krök, sedan installerade han en ny avstängningsventil på detta röret. Och problemet kvarstår
4500 kr exkl rot

2. Fick stopp i avloppet, inte akut men jag bokade spolning av systemet. han var där i 1 timme och löste proppen, (INTE JOUR) fick betala 2800 kr exkl rot han sa att jag även bör filma röret, så han bokade in en annan dag för detta. Då kom en faktura på 3600 kr för 1 timmes arbete

3. Skickade ut en offet för att riva en vägg i huset, billigaste som svarade gav mig ett pris på 9800 kr utan finputs... skippade detta och gjorde jobbet själv.

Var priserna så här innan rot/rut kom? är ju sjuka priser för antal timmar de gör.

Jag gör mycket själv, men just vvs är ju inte bra att göra själv. Men hur kan 1 timmes arbete + en ventilkran för 150 kr kosta 4500?

Vad gäller ettan och tvåan så är det ju grejer som tagit en hantverkaren en halv arbetsdag, med resor och förberedelser.

Sannolikt är det en firma du anlitat så du kan ju betänka kostnaderna:

- Hantverkarens lön. Förmodligen 2000 om dagen, och en tusenlapp för en halvdag (betänk arbetsgivaravgifter)
- Resor till och från. Inte bara bensin, utan också avskrivning på halvdyra fordon som rullar halva dagarna.
- Vinst. De som driver företaget gör det inte för kul.
- Andra kringkostnader. Firman har ett lager, köper in en jävla massa verktyg och har förmodligen en tjej anställd som svarar i telefon.

Mot den bakgrunden tycker jag inte att 4500 kr är så farligt.
Citera
2021-05-15, 11:04
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gainsallday
Problemet idag är att alla som bott i hus senaste 10-20 åren har gjort en sjuk vinst på sina bostäder. Alla är miljonärer mer eller mindre och belånar maximalt av sitt bolån för att leva livet = Köper en helt nya bil eller två, resor, renoverar och det får kosta va de kostar. Vad är några hundra tusen på en eller två miljoner liksom?

Nu går det inte heller att resa och folk går på väggarna hemma och alla ska renovera. Väldigt liten % idag är händiga. Man ser ju på videos med yngre generationen (youtube) att tamejfan att folk kan inte ens sätta upp en tavla längre.

En anhörig ska göra om ett badrum och det ska in 6 spottar och dras om några kabblar och sättas en dosa i en vägg.
På offerten står det "elmaterial" = 21 000kr. Ingenting specat vad som kostar vad. Är spottarna och kablarna gjorda i guld?? Sen betalar folk bara och fattar nada. Helt sjukt, blir fan mörkrädd.

Just nu lever hantverkare som kungar och det är nog enda landet i världen hantverkare slår ut akademiska jobb i drivor.

Höjs räntorna och när "boomer" generationen inte har pengar kvar att belåna sin bostad med då kommer marknaden att ändras drastiskt och det blir "konsumentens" marknad igen. Nu blir som sagt alla ordentligt rövknullande av alla typer av hantverkare.

Jo du har rätt i ganska mycket här. Tror dock tyvärr att när den dagen kommer finns det bara polacker och smutsjobbare kvar i branschen. Det är som sagt ett stort underskott på folk som vill jobba med det här , och det kommer inte att öka. Nästan alla som börjar hoppar av till hösten när det börjar regna i princip.
Citera
2021-05-15, 11:10
Medlem
MrDeeds1966s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimes76
Svenska hantverkare har i system att du betalar för massa annat som inte tillhör arbetet.
Resor till och från din bostad. Resor för att hämta nåt de glömt. Kommer de två stycken i två bilar för du betala för två bilar etc.

Normalt ska du ju bara betala de minuter nån aktivt jobbar i bostaden, men i Sverige har maffia-facket sett till med annat.

Ingen Maffia med här kan jag säga. Självklart måste man ta betalt för all arbetstid vilket innefattar resor tex. Som arbetsgivare finns det ingen möjlighet att kunna betala lön till någon som arbetat 8 timmar på dagen men fakturerat 1 timme.

Dessutom är Sverige otroligt dyrt att driva företag i när det kommer till skatter och avgifter SAMT alla dessa jävla tramsutbildningar man måste ha var 3:e till 5:e år.

Allt detta måste slutkunden betala eller så får man snällt åka och handla på byggmarknaden och släppa kuken för att fixa skiten själv...
Citera
2021-05-15, 11:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Det låter som överpris på punkt 1. Men sedan punkt 2: stopp i rören fixar man väl själv? Skruva isär rören och hitta felet, återgärda och köp nytt rör på biltema. 3. Riva en vägg är en halvdags arbete som tar tid från något annat så firmorna lägger 3-4 tusen mer än vad det kanske kostar bara för att de är just en halvdags arbete.

Många firmor vill ha ett löpande arbete och små duttar kostar bara pengar och tid för dom, då kryddar man såna fakturor för att få ihop dagarna. Man fakturerar också alltid fler timmar än vad det tar av olika skäl. Men när en IT gubbe på volvo öppnar sin laptop och börjar arbete går hans timpeng medans en VVSare behöver åka för o köpa en sak där och sedan åka dit och hämta det där och sedan hem till kund, ska han bara ha betalt för just den lilla timman han lägger hos dig? Nej, precis som en IT gubbe på volvo kan öppna datorn direkt och börja jobba så går hantverkares timpeng direkt när de sätter sig i bilen mer eller mindre.

Jag vet själv att man fakturerar för hela dagar när man har halvdagsjobb. Och när kunderna är mellanchefer med 65 i månaden som aldrig i hela helvete gör sig förtjänta av den lönen och inte klagar, så spelar det ju ingen roll.
Nu är jag inte krasst sett hantverkare, även om jag skämtsamt säger att jag är IT-hantverkare (hantverket ligger i att kunna hantera de äldre och inte så tekniskt lagda på ett bra sätt). Men min debitering börjar när jag kommer på plats och slutar när jag är klar. Om det innefattar att det sägs saknas en kabel som jag måste åka och köpa, så tickar givetvis tiden. Om ett jobb tar flera dagar så slutar tiden ticka när jag slutar för dagen.

Jag är rätt billig och kostar 799 i timmen. Men det betyder ju också att jag inte kommer i en skåpbil fullpackad med färgpatroner, TP-kabel på rulle eller vad för skit det nu är kunden kan sakna.

Det är klart som fan det kostar att ta hem folk som gör jobb åt en.
Citera
2021-05-15, 11:16
Medlem
Griskissens avatar
Mitt tips till TS och andra som behöver hantverkshjälp är att anlita bemanningsfirmor som Veteranpoolen och liknande. Blir alltid nöjd och betalar rimligt. Liksom TS tröttnade jag också på saltade fakturor med diverse märkliga tillägg som "reseersättningar" mm när personen bodde på landet utanför stan. Jobbet här tog 2 timmar, sedan åkte han säkert vidare till någon annan inom stadsgränsen ev flera stycken som alla fick betala hans hemresa utifrån landet. Bemanningsföretagen gör inte såhär - kanske därför de tar så mycket jobb från vanliga hantverkare. Trevliga är de också och bra jobb gör de!
Senast redigerad av Griskissen 2021-05-15 kl. 11:18.
Citera
2021-05-15, 11:18
Medlem
Citat:
Normalt ska du ju bara betala de minuter nån aktivt jobbar i bostaden, men i Sverige har maffia-facket sett till med annat.

sjukaste jag hört. man ska ta så mycket betalt man kan. Det gör väl alla branscher, eller har vissa kompispriser?
Citera
2021-05-15, 11:19
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Bara att betala och se glad ut, vad annars ska man göra?

Varför är hantverkare så extremt dyra? Har några av mina egna erfarenheter, ni får gärna dela med er med.

1. Mitt kallvatten på gästtoan rinner väldigt sakta så jag bad en vvsare att titta på det, han var där i 1 timme och kom fram till att det är en kalkbildning i en krök, sedan installerade han en ny avstängningsventil på detta röret. Och problemet kvarstår
4500 kr exkl rot

2. Fick stopp i avloppet, inte akut men jag bokade spolning av systemet. han var där i 1 timme och löste proppen, (INTE JOUR) fick betala 2800 kr exkl rot han sa att jag även bör filma röret, så han bokade in en annan dag för detta. Då kom en faktura på 3600 kr för 1 timmes arbete

3. Skickade ut en offet för att riva en vägg i huset, billigaste som svarade gav mig ett pris på 9800 kr utan finputs... skippade detta och gjorde jobbet själv.

Var priserna så här innan rot/rut kom? är ju sjuka priser för antal timmar de gör.

Jag gör mycket själv, men just vvs är ju inte bra att göra själv. Men hur kan 1 timmes arbete + en ventilkran för 150 kr kosta 4500?

Första misstaget du gör är att enbart räkna den tid de är hemma hos dig.

1 timme hos dig + 30 minuter för att resa hem till dig + 30 minuter för att åka tillbaka till firman.
ev 1 timme för att handla de saker som behövs för åtgärden.

Var reparatören först och tittade på problemet ? om så.. glöm inte den tiden (ink resor)

Sedan behöver de ta minst 200:- per timme + milersättning för att täcka utrustning som verktyg, bilar, lokalhyra, lön, sociala avgifter, skatter.

Så räknar du på det så är det nog inte så dyrt iaf..Problemet är att privatpersoner enbart ser tiden någon är hemma hos dem.. inte all övrig tid som läggs på jobbet.
Citera
2021-05-15, 11:20
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Svenska hantverkare har i system att du betalar för massa annat som inte tillhör arbetet.
Resor till och från din bostad. Resor för att hämta nåt de glömt. Kommer de två stycken i två bilar för du betala för två bilar etc.

Då får ett pris. Så här mycket vill jag ha för att bygga den här altanen. Ingen annan vill göra det billigare, behöver inte göra det billigare för att det går så mycket nyproduktion och renoveringar av gamla bostadsrättföreningar.

På vilket sett är tillgång efterfrågan maffiametoder? Hur svårt är det att fatta att få vill hem till dig och bygga din altan, så det blir dyrt därför?

Hade besiktningsman till villan för ett tag sen. 10k för att lyfta på brunnslocket och titta in på vinden, 1,5 h. Ingen ifrågasätter det, inte jag heller, varför ska det vara annat för hantverkare?

Lämnade in bygglov till kommunen 15k. Tycker du att jag ska begära ut timmar på arbetet där också? Eller varför inte när jag köper på resturang till familjen, vilka minuter och råvaror betalar jag för när det kostar 1300 för två köttbitar, två barnhamburgare och fyra kola?

Man vill ha marmorkakel i hallen istället för laminatgolv man lägger själv - lyxkonsumtion, men där ska man helt plötsligt ha varje minut på papper.

Dra tummen ur röven och gör det själv, vi har varken tid eller lust att stå i din hall eller på din baksida
Citera
2021-05-15, 11:31
Medlem
stilichos avatar
Det är extremt ineffektivt att hyra in hantverkare för små uppdrag, det är inte bara restid för hantverkaren utan även administration, det som kallas friktion på ekonomispråk.

För de summor vi pratar om så kan man utan vidare köpa in alla verktyg man behöver för arbetet (spolbil möjligtvis undantagen) och ändå få en anständig timlön åt sig själv. Att man slipper mata staten med skattepengar får ses som en bonus i sammanhanget, om än en bonus som borde vara värd ganska mycket.
Citera
2021-05-15, 11:34
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Om man inte är karl nog att utföra jobbet själv får man finna sig i principen Utbud och Efterfrågan

Att man kommer och gnäller på flashback om dyra priser bekräftar dock första regeln: den som inte är karl nog (bitchar som en liten flicka på flashback)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in