2021-05-14, 20:14
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Går hand i hand med klubben låten förknippas med.

OT men älskar ditt användarnamn och din bild, Elisabeth!!

OnT: Nu kommer säkert noob-kids tro att det är juggen som sjunger låten, hujedamig.
Citera
2021-05-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Absolut. Det kan på många sätt sägas vara Kentas låt. Men inte var han som skrev låten en skojare.
Men kanske båda ska ha betalt - posthumt när den spelas?? Vem äger låten idag?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aapo_Sääsk

” Aapo Sääsk har grundat och är delägare i Scarab Development AB, HVR AB och Xzero AB. Sääsks företag påstås arbeta med framställning av rent vatten och förnybar energi.[källa behövs] Företagen och dess företrädare har fått kritik för att under många år täcka förluster med kapital från investerare, med löfte om börsintroduktioner som inte blir av.[1][2][3]”
Citera
2021-05-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Borde ju vara tillåten att använda vilken låt man vill för att skapa hjärndöd reklam, bara man betalar för sig ?

Oatly är väl sådant flytande krubb som miljömedvetna socialtanter har i kylen på jobbet ? En typisk produkt för trendkänliga hipsters ? Undrar vad Kenta hade tyckt om det ?

Varför det? En del musiker har mer konstnärliga ambitioner än att göra reklam och andra vill inte bli förknippade med vissa varor.
Citera
2021-05-14, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbagront
Vad tycker ni om att Oatly använder Kenta Gustafssons låt, Just idag är jag stark i sin nya reklam film?

Länk: https://youtu.be/Q8XxHC3woOI

Diskutera

Jag har dålig koll på innehållsförteckningen av oatly, men låten är ju bra

Edit: jaha nu lyssnar man på låten ifråga, var ju ett tag sedan.
Senast redigerad av Hatan 2021-05-14 kl. 20:56.
Citera
2021-05-14, 21:16
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aapo_Sääsk

” Aapo Sääsk har grundat och är delägare i Scarab Development AB, HVR AB och Xzero AB. Sääsks företag påstås arbeta med framställning av rent vatten och förnybar energi.[källa behövs] Företagen och dess företrädare har fått kritik för att under många år täcka förluster med kapital från investerare, med löfte om börsintroduktioner som inte blir av.[1][2][3]”
Åh fan! En riktig mångsysslare. Det visste jag inte.
Citera
2021-05-14, 21:30
Medlem
Zlatan, Oatly och Bajen 🖖🏻
Citera
2021-05-14, 22:03
Medlem
Giant Squids avatar
Vidrigt att använda sig utav en sån låt som redan har en stark koppling till någonting annat.
Oatly kan dra åt helvete.
Citera
2021-05-14, 22:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Borde ju vara tillåten att använda vilken låt man vill för att skapa hjärndöd reklam, bara man betalar för sig ?

Oatly är väl sådant flytande krubb som miljömedvetna socialtanter har i kylen på jobbet ? En typisk produkt för trendkänliga hipsters ? Undrar vad Kenta hade tyckt om det ?

Det är inte Oatly som har sista ordet, det är uphovsrättsinnehavaren.
Citera
2021-05-14, 22:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är inte Oatly som har sista ordet, det är uphovsrättsinnehavaren.

Du som är duktig på att gräva kanske kan kolla upp upphovsrättsinnehavaren?
Kanske missminner mig nu men har han inte ett barn?
Citera
2021-05-14, 23:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Du som är duktig på att gräva kanske kan kolla upp upphovsrättsinnehavaren?
Kanske missminner mig nu men har han inte ett barn?

Upphovsrätt har mycket sällan med arv att göra.

Det handlar istället om skivbolag (Metronom), producenter och liknande som äger rättigheterna och de lär skita fullständigt i att sångaren (som i det här fallet skrev musiken, men inte texten) är död bara de kan kräma ur några kronor.

Oatly hör av sig och frågar om de får använda låten. Upphovsrättsinnehavaren säger OK och cashar in efter skrivet kontrakt. Kentas arvingar får sina "spotifyspottstyver" i nästa led.

"Just idag är jag stark" är bland det bästa som gjorts i svensk musik trots sammankoppling med Hammarby, men då Kenta var genuin Bajare är det fullt förståeligt.

På grund av denna koppling har låtar i samma klass inte fått motsvarande uppmärksamhet, men är i grund och botten lika bra, t.ex.

Världen är vår: https://m.youtube.com/watch?v=puE7USfQgdI

Utan att fråga: https://m.youtube.com/watch?v=JGNsIDFkSmQ
Intervjun med Bengt Bedrup i den senare är klassisk. "Har inte du levt ett hårdare liv än vad jag gör?" Fyllebengt blev rätt tyst.

Osv. Kentas album "Guldkorn" är det inte mycket som slår. Lyssna ni som inte gjort det.
Älskar och saknar Kenta.
Citera
2021-05-14, 23:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Upphovsrätt har mycket sällan med arv att göra.

Det handlar istället om skivbolag (Metronom), producenter och liknande som äger rättigheterna och de lär skita fullständigt i att sångaren (som i det här fallet skrev musiken, men inte texten) är död bara de kan kräma ur några kronor.

Oatly hör av sig och frågar om de får använda låten. Upphovsrättsinnehavaren säger OK och cashar in efter skrivet kontrakt. Kentas arvingar får sina "spotifyspottstyver" i nästa led.

"Just idag är jag stark" är bland det bästa som gjorts i svensk musik trots sammankoppling med Hammarby, men då Kenta var genuin Bajare är det fullt förståeligt.

På grund av denna koppling har låtar i samma klass inte fått motsvarande uppmärksamhet, men är i grund och botten lika bra, t.ex.

Världen är vår: https://m.youtube.com/watch?v=puE7USfQgdI

Utan att fråga: https://m.youtube.com/watch?v=JGNsIDFkSmQ
Intervjun med Bengt Bedrup i den senare är klassisk. "Har inte du levt ett hårdare liv än vad jag gör?" Fyllebengt blev rätt tyst.

Osv. Kentas album "Guldkorn" är det inte mycket som slår. Lyssna ni som inte gjort det.
Älskar och saknar Kenta.

Det var väl jag som blandade ihop stim/royalties med upphovsrätt.
Ja det är lite synd att mods triologin använts som avskräckande exempel, är väl få ungar som väljer sin uppväxt.
Citera
2021-05-14, 23:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Det var väl jag som blandade ihop stim/royalties med upphovsrätt.
Ja det är lite synd att mods triologin använts som avskräckande exempel, är väl få ungar som väljer sin uppväxt.

Allt om Kenta (och ditt exempel om modstrilogin) hör ju inte den här tråden därtill, men vi kan ju konstatera att Kenta lämnat ett avtryck även efter sin död som nu framgent avspeglar sig även i företagsekononomi trots att jag är helt övertygad om att det inte var det han ville med sin musik.

Att Bajen, inte direkt profiterar på det, men att Oatly gör det är tragiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in